کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

قضاوت با شما

[ یک شنبه 26 بهمن 1393برچسب:,

] [ 15:26 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

بازدید دانش آموزان مدرسه ابتدایی خیرآبادی از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

به مناسبت ایام الله دهه فجر دانش آموزان مدرسه ابتدایی خیرآبادی از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی بازدید به عمل آوردند. در این بازدید فیضی مسئول کتابخانه، ضمن خوش آمد گویی به دانش آموزان و معلمان  به معرفی قسمت های مختلف کتابخانه و همچنین معرفی آثار متناسب با دهه فجر و انقلاب به دانش آموزان نمود.

 

 

 

 

[ یک شنبه 26 بهمن 1393برچسب:بازدید، مدرسه خیرآبادی، عطاملک جوینی، کتابخانه,

] [ 13:49 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری مسابقه نقاشی به مناسبت دهه فجر

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی شهر نقاب به مناسبت ایام دهه فجر مسابقه نقاشی با موضوع انقلاب با همکاری مهد کوک رنگین کمان برگزار  کرد. از دیگر برنامه های این مراسم پذیرایی کودکان در کتابخانه؛ بازدید از بخش کودک کتابخانه و همچنین خواندن سرود انقلاب توسط  بچه های  مهد کودک رنگین کمان بود.  آقای فیضی مسئول کتابخانه و خانم غلامی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین ضمن تشکر از مربیان مهد کودک رنگین کمان عنوان کردند. این مسابقه های و حضور کودکان در کتابخانه می تواند زمینه ساز حضور دایمی کودکان در کتابخانه و علاقمندی آنها به مطالعه شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ سه شنبه 21 بهمن 1393برچسب:مسابقه نقاشی, کتابخانه عطاملک جوینی, سعید فیضی,

] [ 14:6 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

پیام تبریک دبیرکل به مناسبت 22بهمن و دعوت از کتابداران برای حضور در راهپیمایی

علیرضا مختارپور در آستانه فرا رسیدن بیست و دوم بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تبریک این روز، از کتابداران و اهالی فرهنگ برای حضور در راهپیمایی این روز بزرگ تاریخی ملت ایران دعوت به عمل آورد.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، متن پیام دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به شرح زیر است:

به نام آنکه جان را روشنی داد

کتابداران و همکاران عزیز و گرامی؛

فرا رسیدن بیست و دوّم بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به شما تبریک و تهنیّت می ­گویم. روز بیست و دوم بهمن برای ملّت ما و در طول تاریخ حیات این ملّت روز پایان دوران سرافکندگی و وابستگی و تحقیر و سلطة مستکبران جهانی و مستبدان داخلی و روز آغاز دوران آزادی و عزّت و سربلندی و افتخار و حرکت به سمت قلّه ‏های سعادت بود.

در آن روز تاریخی خداوند متعال نعمت خود را بر ملّت ما تمام و تکمیل کرد.

این خصوصیّات ممتاز باعث شده تا ملّت قهرمان و آزادة ایران این روز را روز خود بدانند و در طول تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هر شرایط سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی بدون در نظر گرفتن شرایط دشوار جنگ تحمیلی دوران دفاع مقدّس، یا سختی ­های ناشی از تحریم­ های اقتصادی و حتّی دارویی که نشان ­دهنده ­ی عمق کینه­ ورزی مستکبران با ملّت ایران است، یا شرایط برف و باران در برخی سالها؛ یکپارچه و همدل و همزبان به خیابانها بیایند و مردمی بودن و افتخارآمیز بودن انقلاب خود و بنیانگذار عزّت آفرین آن حضرت امام خمینی (ره) و تکریم شهدای راه انقلاب و حفظ نظام جمهوری اسلامی را به تمامی جهانیان نشان دهند. به تعبیر بسیار عمیق و دقیق حضرت آیت ­الله العظمی خامنه ­ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی «راهپیمایی بیست و دوّم بهمن مظهر اقتدار ملّی است، نشان­ دهنده عزم عمومی ملّت ایران است. مظهر همان چیزی است که هر دشمنی را در هر حدّ و اندازه­ای از اقتدار نظامی و تواناییهای تبلیغاتی و سیاسی، مرعوب می ­کند.»

وعدة دیدار همة ملّت آزاده و سرافراز ایران و تمامی شما کتابداران و اهالی فرهنگ در روز بیست و دوّم بهمن در بزرگترین روز تاریخی ملّت ایران در اجتماعی به وسعت تمامی سرزمین مقدّس ایران.

                                                                                                    علیرضا مختارپور

                                                                                                       دبیرکل

[ سه شنبه 21 بهمن 1393برچسب:22 بهمن، مختارپور,

] [ 13:16 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری شورای فرهنگ عمومی شهرستان جوین

 

 

[ شنبه 18 بهمن 1393برچسب:شورای فرهنگی، جوین,

] [ 16:24 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری نمایشگاه کتاب انقلاب

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاه کتابی با مضمون کتاب انقلاب در محل کتابخانه عمومی عطاملک جوینی  برگزار کرده است . علاقمندان می توانند جهت بازدید به کتابخانه عمومی عطاملک جوینی مراجعه نمایند.

 

 

 

[ شنبه 18 بهمن 1393برچسب:نمایشگاه کتاب, دهه فجر, کتابخانه عطاملک,

] [ 16:4 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

دعوت به شناخت، منطق، تحقیق، پرسش، کنجکاوی و حقیقت جویی بیشترین کلمات پیام رهبری است

 

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تفسیر پیام رهبری به جوانان غربی گفت: یکی از مهمترین ویژگی های متن نامه این است که برخلاف دعوت مکاتب، فرقه ها، جریان های فکری و نحله های مذهبی تحریف شده در دنیا که افراد را به تسلیم و تبعیت کورکورانه دعوت می کنند، بیشترین کلمه هایی که در متن نامه رهبری تکرار شده، دعوت به شناخت، منطق، تحقیق، پرسش، کنجکاوی و حقیقت جویی است.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به نقل از خبرگزاری نسیم، مقام معظم رهبری دو هفته قبل با اشاره به حوادث اخیر کشور فرانسه و سایر کشورهای غربی طی نامه ای خطاب به جوانان غربی از آنها خواستند که درباره ارزش های اسلامی و قرآن اندیشه کنند و از آنها خواستند اسلام را از منابع اصلی آن و بدون واسطه از قرآن و زندگی پیامبر بزرگ اسلام (ص)  فراگرفته و به آن‌چه توسط رسانه‌ها به آنان القا می‌شود، اکتفا نکنند. همچنین ایشان در این نامه عنوان کردند که از آن‌جایی که آینده ملت و سرزمین در دستان جوانان است و حس حقیقت جویی در قلب‌های جوانان زنده‌تر است، این قشر مخاطب سخنان ایشان هستند.

درباره اهمیت و راهکارهای تحقق منویات رهبری در این نامه به سراغ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور رفتیم؛ وی که سال ها مسئولیت در حوزه کتاب را دارد به نکته های خوبی در این نامه اشاره کرد.

«نسیم»: چگونه می توانیم پیام رهبری را به جوانان کشورهای غربی محقق کنیم؟

مختارپور: درباره اهمیت این نامه باید گفت که خود ایشان در ابتدای نامه درباره چرایی نوشتن نامه در این برهه زمانی توضیح داده اند و مهمترین نکته درباره نامه این است که به خود متن نامه توجه شود؛ البته در برخی رسانه ها تحلیل های خوبی نسبت به نامه اخیر رهبری صورت گرفته است، ولی در بعضی از تحلیل ها و تفسیرها  به متن نامه توجه کافی نشده است که این کمبود اینگونه تحلیل ها و تفسیرها به شمار می رود.

رهبری خودشان در این نامه نوشته اند که حوادثی که در فرانسه و کشورهای غربی در حال رخ دادن است به خصوص حوادث اخیر باعث شد که مستقیم با جوانان غربی صحبت کنم؛ چرا که احساس ایشان این است هدف اتفاقاتی که امروزه در غرب رخ می دهد، این است که یک سدی بین جوانان امروز غربی و واقعیت ایجاد شود که رهبری این مهم را به سدعاطفی تعبیر کرده اند. به عبارت دیگر مقام معظم رهبری در این نامه عنوان می کنند که دشمنان در حال ایجاد سد عاطفی هستند، تا جوانان به واقعیت دست پیدا نکنند؛ البته منظور از سد عاطفی این است که وقتی می خواهند بین افراد و واقعیت فاصله ایجاد کنند، ضد عاطفه را برای مخاطب به وجود آورده که باعث وحشت و رعب افراد می شود و دشمنان با ایجاد این سد می خواهند جوانان را از اسلام بترسانند و هدف دشمنان کسب سودجویی هایی در این میان است. 

حس حقیقت‌جویی در جوانان غربی بیشتر از سیاستمداران و زمامداران آنها است

طبیعتا وقتی فردی از موضوعی وحشت داشته باشد، به هیچ عنوان به سوی شناخت آن موضوع نخواهد رفت؛ از این رو هدف دشمنان عدم شناخت جوانان از اسلام است، البته رهبری در این نامه جوانان غربی را دعوت به شناخت اسلام کرده اند و حتی در نامه عنوان کرده اند که نمی گویم تفسیر بنده از اسلام را قبول کنید، بلکه خودتان به دنبال شناخت اسلام بروید. همچنین ایشان در این نامه خطاب به جوانان غربی می گویند احساس بنده این است که حس حقیقت جویی در شما جوانان بیشتر از سیاستمداران تان است؛ البته این دسته از افراد چون هدف هایی دارند اصلا حس حقیقت جویی ندارند، در حالی که شما جوانان این حس را دارید و از طرف دیگر آینده کشورهای غربی نیز در دستان شماست و نیروهای تاثیرگذار برای آینده کشورتان خواهید بود. نکته دیگر در این نامه این است که رهبری می گویند شما اعتماد صددرصد به مورخین و سیاستمداران خود نکنید؛ چرا که بسیاری از مطالبی که آنها طی 100 سال گذشته نوشته اند، مانند جنگ جهانی و اتفاقاتی که بر سر سیاه پوستان گذشته، امروزه باعث سرافکندگی آنها شده است، از این رو گمان نمی کنید کارهایی که امروز سیاستمداران شما انجام می دهند، باعث شرمساری شان در 50 یا 100 سال دیگر شود، در حالی که 50 سال دیگر شما جوانان زمامدار امور هستند؛ از این رو چرا الان کاری نکنید که 50 سال دیگر خجالت زده نشوید.

دعوت به شناخت، منطق، تحقیق، پرسش و کنجکاوی بیشترین کلماتی است که در نامه رهبری تکرار شده است

رهبری در این نامه به جوانان غربی می گویند که کاری کنیدکه 50 سال دیگر نگویید که اشتباه کرده ایم؛ با این حال باید بگویم که یکی از مهمترین ویژگی های متن نامه این است که برخلاف دعوت مکاتب، فرقه ها، جریان های فکری و نحله های مذهبی تحریف شده در دنیا که افراد را به تسلیم و تبعیت کورکورانه دعوت می کنند، بیشترین کلمه ای که در متن نامه رهبری تکرار شده، دعوت به شناخت، منطق، تحقیق، پرسش، کنجکاوی و حقیقت جویی است.

با توجه به کلمات به کار گرفته شده در نامه رهبری باید به این موضوع اشاره کرد که قطعا مکتبی تا به این اندازه مخاطب را به حقیقت دعوت می کند که به عقلانیت و درست بودن راه خود مطمئن است و هیچ ترسی از آشنا شدن جوانان با خود ندارد، اینکه رهبری در این نامه عنوان کرده اند که هر کس که می خواهد مستقیم درباره مکتب اسلام تحقیق کند، این ادعای بزرگی است که حاکی از اطمینان و یقین قلبی است، از سوی دیگر دعوت به پرسشگری مسئله مهمی است که در این نامه به آن توجه شده است.

مقام معظم رهبری به صورت مصداقی جرقه‌هایی را در ذهن جوانان غربی نسبت به اسلام ایجاد کردند

در متن نامه کلمات مطالعه، آشنا شدن و منطق زیاد به کار رفته شده است و رهبری خطاب به جوانان غربی عنوان می کنند که خودتان بروید و درباره اسلام مطالعه کنید؛ البته رهبری در این نامه گاهی به صورت مصداقی جرقه هایی را در ذهن جوان غربی ایجاد می کنند؛ چرا که رهبری در این نامه عنوان کردند اگر دین اسلام، پیامبر اسلام و پیام قرآن آن طوری که سیاستمداران شما نشان می دهند یک مکتب غیرعقلی، خشن، غیردموکراتیک و ظلم کننده به بشریت باشد، چطور این مکتب توانسته تمدن قرن 4 و 5 را در دنیا ایجاد کند، از سوی دیگر این تمدنی است که هنوز هم به افرادی چون خواجه نصیرالدین و ابن سینا که از دل این مکتب بیرون آمده اند، احترام گذاشته می شود و زمانی که ما امثال ابن سینا را داشتیم در غرب قرون وسطا بوده است، حال آیا ممکن است از درون یک مکتب خشن و غیرمنطقی و غیرعقلانی افرادی چون ابن سینا، حافظ، خواجه نصیرالدین طوسی، فارابی، کندی، رازی و ... متولد شد و مکتبی که در آن عقل و منطق نداشت، بزرگ ترین فلسفه های فکری را داشته باشد.

فلسفه ابن سینا، فلسفه مشاء، فلسفه عرفان و ... از مکتب اسلامی ایجاد شده است و قطعا بیان اینگونه مسائل ایجاد سوال کردن در ذهن جوان غربی است و احساس می کنم چون در این پیام بسیار هوشمندانه، عمیق و مبتنی بر یک منطق صحیح وحیانی و عقلانی و عاطفی روی نقاط حساس دست گذاشته شده است و رهبری سعی کردند جوانان غربی را تحریک به پرسشگری کنند؛ چرا که مقام معظم رهبری در این پیام به جوان غربی نگفتند که به دنبال چه هدفی باشد و تنها آنها را به پرسشگری دعوت کرده اند؛ از سوی دیگر تکان های بسیار شدیدی را به احساسات و عقل جوانان داده اند به گونه ای که در نامه عنوان می کنند امروزه می گویند مرزهای جغرافیایی به خاطر فضای مجازی گسسته شده است حال اگر مرزشکنی در همه عرصه ها رخ داده چرا میان شما و حقیقت سد ایجاد کرده اند؛ چطور در ذهن شما مرز ایجاد می کنند ولی می گویند در دنیا باید مرزهای جغرافیایی و اطلاعاتی از بین برود؛ در حالی که در ذهن جوان غربی  تصویری ایجاد کردند که اصلا بدون اینکه مواجه با حقیقت نسبت به اسلام، تعصب کورکورانه مخالف نسبت به این دین داشته و از اسلام می ترسند.

پیام رهبری دعوت به منطق، شناخت و مواجه با واقعیت است، از این رو پیام ماندگاری در تاریخ خواهد بود

 

تصور می کنم پیام رهبری دعوت به منطق، پرسشگری، کنجکاوی، شناخت، مواجه صریح و روشن با واقعیت است؛ از این رو باید بگوییم که این پیام بی نظیر است و هر چه هم کشورهای غربی سعی در سانسور و محدود کردن متن پیام نامه رهبری به جوانان غربی داشته باشند، ولی این پیام در تاریخ ماندگار خواهد بود و هر روزی که هر متفکری در هر سطحی از سن، سواد و تحصیلات با این پیام مواجه شود، از این پیام جز دعوت به حقیقت، جز صداقت، راستی، دعوت به پرسشگری و کنجکاوی چیزی نخواهد یافت.

«نسیم»: رهبری نیز در این نامه به ازبین رفتن مرزهای جغرافیایی اشاره کردند؛ به نظر شما چرا هنوز نتوانسته ایم اسلام را با توجه به این مسئله به درستی به غرب معرفی کنیم؟

مختارپو: ممکن است کسانی از این موضوع استفاده کنند و درباره کم کاری در این زمینه صحبت کنند؛ که این موضوع درستی است؛ اما به نظرم این پیام حداقل در این مسائل وارد نشده؛ چرا که امروزه در کتابخانه های اروپا و آمریکا کتاب های بسیار خوبی درباره پیامبر (ص) و اسلام وجود دارد و رهبری در این نامه به جوانان غربی توصیه می کنند که به این آثار مراجعه کرده و یا از طریق فضای مجازی به کتاب هایی در این زمینه دسترسی پیدا کنند.

 

معتقدم نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی خطاب به مسئولان کشور نیست؛ از این رو باید نهادهای مردمی، جوانان متعهد و مسلمانان سایر کشورها در این زمینه ورود پیدا کنند؛ البته در خصوص تحقق این 2 نامه دو اولویت وجود دارد که اولین اولویت رساندن متن پیام این نامه به جوانان غربی است؛ چرا که ممکن است جریان های استکباری پیام نامه رهبری را تحریف و سانسور کنند، دومین اولویت در خصوص نامه این است که اگر جوان غربی این نامه را خواند و عنوان کرد که می خواهد به منابع اسلامی دقیق درباره پیامبر و قرآن دسترسی پیدا کند، فهرستی از کتب خوب و دقیق در این زمینه را به زبان های مختلف در اختیار آنها بگذاریم و یا حتی اگر جوان غربی عنوان کرد که می خواهد به صورت آنلاین پاسخ درست، بی واسطه و مبتنی بر منابع دست اول سوالات خود را درباره اسلام و پیامبر (ص) دریافت کند، بتوانیم در این زمینه کاری انجام دهیم، البته این وظیفه دولتی نیست بلکه شبکه های اجتماعی متعهد، گروه های مردم نهاد و .... باید در این زمینه ورود کنند.

«نسیم»: در حوزه ادبیات به ویژه ادبیات داستانی چطور می توان منویات مقام معظم رهبری را محقق کرد؟

مختارپور: معتقدم این بحث جدای از نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی است و این نامه ارتباطی به انقلاب اسلامی و حوادث مرتبط با این حوزه ندارد؛ البته این بدان معنا نیست که موضوعات انقلاب اسلامی اهمیت ندارد، چرا که امروزه غرب و جریان استکباری هدف شان محدود کردن انقلاب اسلامی نیست؛ بلکه هدف شان سرچشمه انقلاب یعنی اسلام و پیامبر است و می خواهند اسلام، پیامبر (ص) و قرآن را مخدوش کنند. در حقیقت آن کشیش نادانی که قصد آتش زدن قرآن را داشت، می خواست با این اقدام ارزش و تقدس این کتاب را از بین ببرد، از این رو باید بگویم که امروز بحث دشمنان انقلاب اسلامی نیست.

منطق استکباری دشمنان به دنبال هدف قرار دادن سرچشمه انقلاب اسلامی است

البته نه اینکه غرب و استکبار جهانی مخالف انقلاب اسلامی نیست، چرا که آنها مخالف انقلاب مان هستند، ولی دشمنان متوجه شده اند که باید به جای هدف قرار دادن انقلاب اسلامی، سرچشمه انقلاب را که همان اسلام است، هدف قرار دهند؛ چرا که اگر بتوانند چهره منور و مقدس پیامبر را مخدوش کنند، دیگر انقلابی مبتنی بر تعالیم اسلام به وجود نخواهد آمد. در حالی که اگر تنها انقلاب اسلامی را هدف قرار دهند و تعالیم ناب اسلام در جهان باقی بماند در آینده انقلاب های دیگری مبنی بر این تعالیم شکل خواهد گرفت.

به همین دلیل باید بگوییم که دشمنان در منطق استکباری خود هدف را درست تشخیص داده اند. از این رو نمی خواهند جوانان غربی با اسلام، قرآن و پیامبر آشنا شده و اسلام را بشناسند و نامه اخیر رهبری نیز به این اصل پرداخته است.

مسئله دیگر بحث ترجمه آثار در حوزه انقلاب اسلامی است، اینکه در این حوزه کاری صورت نگرفته است، بحث کاملا درستی است؛ چرا که ما حتی در داخل کشور نیز کم کاری کرده ایم و امروزه چند رمان قوی در حوزه انقلاب اسلامی در کشور تالیف شده است؟ حتی درباره دفاع مقدس نیز رمان قوی ای نداریم و آثاری که در این زمینه منتشر شده، بیشتر کتاب های خاطرات بوده است، در حالی که کتاب های خاطره باید مبنای تالیف رمان در کشور قرار گیرد، این موضوعی است که رهبری نیز به آن اشاره و عنوان کردند که درباره انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب روسیه و .... کتاب های زیادی در قالب رمان نوشته شده است.

 

نکته ای که باید درباره نوشتن آثار در قالب رمان یادآور شد این است که رمان تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطب دارد. ولی ما در حوزه انقلاب اسلامی برای جوانان داخل کشور نیز کم کاری کرده ایم و به تبع آن اقدام مناسبی برای ترجمه آثار برای مخاطب خارج از کشور انجام نشده است. معتقدم باید جوانان اروپایی، کشورهای غربی و سایر کشورها را به عنوان اولویت تالیف و ترجمه کتاب در حوزه انقلاب اسلامی در نظر بگیریم.

کتاب‌های ایرانی نباید عینا به زبان‌های دیگر ترجمه شود

مسئله مهمی که در حوزه ترجمه آثار باید مدنظر قرار گیرد این است که نباید کتابی را که در ایران به چاپ رسیده، عینا به زبان دیگری ترجمه کنیم، چرا که برخی مطالب کتاب ها ناظر به مسائل آداب و رسوم و جزئیات زندگی داخل کشور است و در صورت ترجمه این مطالب امکان دارد که مخاطب خارج از کشور اصلا متوجه اصل مسئله نشود و این مسئله برای همه کتاب ها حتی کتاب های شهید مطهری که امام خمینی (ره) فرمودند بدون استثنا قابل تایید است نیز باید رعایت شود.

مقام معظم رهبری نیز در این زمینه توصیه هایی را عنوان کرده اند. ایشان فرمودند باید مطالبی از کتابی که قرار است به زبان دیگری ترجمه شود و مورد استفاده قرار گیرد  قابل فهم برای جوانان هر کشوری باشد. در حقیقت این توصیه بیانگر این موضوع است که نباید ضرب المثل هایی را که در کتاب های ایرانی وجود دارد  برای مخاطب اروپایی ترجمه کنیم؛ چرا که ضرب المثل های ایرانی اصلا قابل فهم برای این مخاطب نیست.

در این زمینه مثال می زنم؛ یکی از متفکران غربی یکی از کتاب های ایرانی را مطالعه کرده بود که در این کتاب ضرب المثل "دماغت چاق است" به کار رفته بود و این مخاطب متوجه منظور نویسنده نشد! و یا اخیراً یک نویسنده کودک و نوجوان عنوان می کرد که در کتابی که به زبان دیگری ترجمه شده عبارت "عروس رفته گل بچیند" به زبان مقصد ترجمه شده بود که یکی از مخاطبان کتاب از مترجم سوال می کرد که چرا در ایران عروس ها در زمان عقد به فکر گل چیدن می افتند، در حالی که باید این کار را قبل از مراسم عقد انجام داد. از این رو باید بگویم که برخی مطالبی که در کتاب های منتشر شده در کشور به کار گرفته می شود، مبتنی بر فرهنگ و اطلاعات خاص منطقه ای کشور خودمان است و از این رو نباید آنها را ترجمه کرد؛ چرا که هدف اصلی در ترجمه آثار، انتقال پیام است و باید کتاب های مناسبی در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، مبانی و شخصیت های انقلاب اسلامی با رعایت نکات عنوان شده ترجمه شود.

مقام معظم رهبری اشراف کاملی به حوزه ترجمه آثار برای مخاطب خارج از کشور دارند

یکی دیگر از توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص ترجمه آثار این است که ایشان فرمودند سعی نکنید یک ایرانی زبان، کتاب ها را ترجمه کند. بلکه تلاش کنید تا یک انگلیسی زبان آثار ایرانی را مورد ترجمه قرار دهد؛ چرا که این فرد به فرهنگ مقصد آشناتر است. در حالی که ما فارسی زبانان شاید نتوانیم محیط کشورهای دیگر را به خوبی درک کنیم. البته توصیه دیگر مقام معظم رهبری در حوزه ترجمه این است که کتاب ها را ما منتشر نکنیم بلکه سعی کنیم یک ناشر اروپایی کتاب را منتشر کرده و به فروش برساند؛ چرا که این ناشر سلیقه مخاطب را در جلد، متن، عرضه و نوع ارائه محصول بهتر از ناشر ایرانی می داند و اینها نکات دقیقی است که رهبری اشراف گسترده ای به آنها دارد.

 

«نسیم»: عدم تالیف کتاب های مناسب درباره انقلاب اسلامی را متوجه کدام بخش از صنعت نشر کشور می دانید؟

مختارپور: این مسئله ای چند وجهی است؛ هم نهادهایی که متولی کارهای فرهنگی هستند در این حوزه یا کم کاری کرده اند یا کارهای غیردقیقی انجام داده اند که به نتیجه نرسیده و هم خود نویسنده، شاعر و محققین به این موضوع نپرداخته اند. متاسفانه ما تنها در حوزه رمان با کمبود کتاب مواجه نیستیم بلکه درباره تاریخ انقلاب اسلامی، اسناد، کتاب های تصویری و معرفی شخصیت های انقلاب نیز کارهای زیادی صورت نگرفته است و این مسئله در حوزه رمان و شعر نیز مشهود است.

نویسندگان ایرانی نمی‌توانند از طریق نویسندگی ارتزاق کنند و این آفت بزرگی برای کشور است

با این حال باید بگویم که یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای یک نویسنده، محقق و شاعر، رسانه ها هستند. البته نهادهای پشتیبانی کننده نیز نقش موثری را در این مسئله دارند؛ چرا که آفتی در کشور ما وجود دارد و آن این است که هیچ نویسنده ای نمی تواند از راه کتاب ارتزاق کند، در حالی که در برخی کشورهای دیگر نویسنده تنها با همان کتابی که چاپ می کند به خاطر طرح کتاب، فروش و سود مناسبی به دست آورده و می تواند زندگی خود را اداره کند و طبیعتا در چنین شرایطی نویسنده تمرکز خود را تنها بر روی اثر خود می گذارد، در حالی که در ایران نویسندگان برای اداره زندگی شان باید 2 شغل دیگر در کنار نویسندگی داشته باشند و این مسئله محدودیت های بدی را برای این قشر ایجاد می کند.

اگر کتاب و کتابخوانی در کشور رواج یافته و تیراژ کتاب بالا برود، باعث سود ناشر و به تبع نویسنده می شود و این مسئله تمرکز نویسندگان را افزایش خواهد داد؛ در حالی که امروزه آمارهای رسمی کشور نشان می دهد تیراژ کتاب تنها 500 یا 700 نسخه است و قطعا چنین تیراژی سودی برای نویسنده نخواهد داشت؛ از این رو نیازمند حمایت نهادهای مرتبط در این زمینه و ترویج کتابخوانی از طریق رسانه ها در جامعه هستیم، چرا که از این طریق بازار کتاب و کتابخوانی رونق پیدا کرده و نویسنده ارج گذاشته می شود و در صورت تحقق این مهم، نویسندگان به کار در مسیر خود تشویق خواهند شد.

«نسیم»: نهاد کتابخانه های عمومی کشور چه اقدامی برای معرفی کتاب های انقلاب اسلامی انجام داده است؟

مختارپور: با وجود اینکه تا اول دی ماه بودجه ای برای خرید کتاب نداشته ایم؛ ولی در حال حاضر با صرفه جویی صورت گرفته، اقدام به خرید کتاب کرده ایم. البته در دوره جدید هر کتابی را که خریداری می کنیم به صورت جزوه و در فضای مجازی به معرفی آن می پردازیم و به طور مثال چند کتاب را در حوزه انقلاب اسلامی طی چند هفته گذشته معرفی کرده ایم.

امیدواریم بتوانیم کتابخانه‌های کشور را مرکز معرفی و نقد کتاب کنیم

قرار است بخش معرفی کتاب را در سایت اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی فعال تر و قوی تر کنیم و با برگزاری جلسات معرفی و نقد کتاب آرام آرام به این سمت حرکت کنیم که کتابخانه های عمومی به مرکز معرفی و نقد کتاب در کشور تبدیل شوند که امیدواریم این مسیر نقش موثری در ترویج کتاب ها داشته باشد.

البته نهاد کتابخانه های عمومی کشور متصدی تالیف و ترجمه کتاب نیست، بلکه وظیفه ما خریداری و توزیع کتاب های تالیف شده در  کتابخانه های کشور است.

[ چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:مختار پور، نسیم، نامه رهبری,

] [ 13:27 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

علاقه مندان به تاریخ شفاهی انقلاب بخوانند:

علاقه مندان به تاریخ شفاهی انقلاب بخوانند:
اداره کل کتابخانه های خراسان رضوی

خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)
به کوشش محسن کاظمی
ناشر: سوره مهر

                       

 

مرضیه حدیدچى (دباغ) از جمله زنان مبارز در سال‌های منجر به پیروزی انقلاب ‏است که فعالیت‌ها و حرکت‌هاى سیاسى خود را از سال 1346 آغاز کرد و این مبارزات را تا پیروزى انقلاب اسلامى ادامه داد.
وی پس از پیروزی انقلاب فرمانده سپاه همدان، مسوول ‏بسیج خواهران و نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است.
محسن کاظمی، کتاب "خاطرات مرضیه حدیدچی" را از طریق گفت‌وگو با وی و استفاده از منابع دیگر تدوین و تکمیل کرده است.
این کتاب با دست‌نوشته‌ای از خانم دباغ آغاز و پس از مقدمه و پیش‌گفتار در 5 فصل با عناوین "سریان"، "هجرت"، "امواج"، "سیاحت شرق" و "پیوست‏ها" تنظیم شده است.
ماجراى قیام 15 خرداد 1342، تحصیل در محضر آیت‏الله سعیدى و شروع مبارزات، دستگیرى و شکنجه توسط عوامل شاه در سال 1352، هجرت به انگلستان، فعالیت‌هاى سیاسى در انگلیس، سوریه و لبنان، عزیمت به نوفل لوشاتو، فرماندهى سپاه همدان و عزیمت به مسکو براى ابلاغ پیام‏ حضرت امام خمینی‌(ره) به میخائیل گورباچف از جمله محورهای موضوعی خاطرات مرضیه حدیدچی هستند.

قسمتی از کتاب:
... دیدم اگر تو ذوق گورباچف بزنم خیلی بد است، از این رو وقتی او دستش را دراز کرد، من چادر را روی دستم انداختم و با او دست دادم. این برخورد برای هربری امپراطوری شرق خیلی سخت و گران آمد. سعی کرد به روی خود نیاورد و گفت: «من دستم را برای دست دادن دراز نکردم، بلکه دستم را به سوی این مادر انقلاب دراز کردم که بگویم ما همسایه های خوبی هستیم، ما دست بی اسلحه مان را به سوی شما دراز می کنیم، شما هم مردهایتان را تشویق کنید که دست...»

 

خاطرات آیت الله پسندیده
محمد جواد مرادی نیا
ناشر: سوره مهر

 

 

کتاب حاضر، خاطرات آيت‏اللّه پسنديده، برادر بزرگ امام‏خمينى (ره) پيرامون حوادث و رخدادهاى گوناگون در طول يك قرن‏گذشته است. كه پس از انجام مصاحبه با ايشان و ضبط خاطرات برروى نوار كاست، متن آن بر روى كاغذ آمده و پس از ويراستارى‏مختصر به‏چاپ رسيده است.
كتاب حاضر در دو بخش با عناوين «خاندان امام خمينى» و«گوشه‏هايى از تاريخ معاصر عراق» تدوين شده است.
تاريخچه خاندان امام و شرح آنها/ فعاليتها و اقدامات پدر ايشان‏عليه خوانين و دولت، تاريخ و نحوه شهادت پدر و سرگذشت قاتلان‏وى/ كودكى و تحصيلات امام/ ازدواج امام و فرزندان ايشان/چگونگى انتخاب نام خانوادگى امام و برادرانشان/ اوضاع و احوال‏خمين در زمان كودكى امام/ نحوه برگزارى انتخابات مجلس شوراى‏ملى/ ماجراى كشف حجاب و متحدالشكل شدن لباس مردان/ممنوعيت روضه‏خوانى و عزادارى از سوى رضا شاه/ برخورد مدرس‏با رضاشاه/ دوران مصدق و كودتاى 28 مرداد/ دستگيرى امام وعزيمت علما به تهران براى حمايت از ايشان/ تبعيد امام به تركيه/ترفند آمريكايى‏ها در جلب نظر امام براى حل قضيه گروگانگيرى‏پرسنل سفارت آمريكا در تهران ... از جمله مواردى است كه‏محتواى خاطرات را دربرمى‏گيرد.
این کتاب توسط دفتر ادبيات انقلاب اسلامى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.(چاپ اول :1374)

 

 

 

خاطرات احمد احمد
به کوشش محسن کاظمی
ناشر: سوره مهر

 

احمد احمد بیش از 70 ساعت مصاحبه کرد و محسن کاظمی بیش از دو سال وقت گذاشت تا ماحصلش این کتاب شد. روایت حاضر، خاطرات تلخ و شیرینی است از کسانی که برای رسیدن به فجر، بهایی سنگین پرداخته و البته از مدعیانی که در نیمه راه تغییر جهت دادند. کار نگارش این کتاب که 4 سال به طول انجامید، با مصاحبه‌های طولانی مدت احمد احمد، در تابستان 76 آغاز شد.
احمد احمد،‌ سال 1344 به دلیل فعالیت در حزب مخفی ملل اسلامی (به رهبری سید محمد کاظمی بجنوردی) دستگیر شد. خاطرات احمد احمد، تمام زندگی کسی را در بر می‌گیرد که در جایگاه معلمی و در خانواده‌ای آشنا با مسائل سیاسی زندگی می‌کرد.
خاطرات "احمد احمد" برای اولین بار با نثر و روایت جدیدی شکل گرفت. زیرا حاکمیت نگاه تاریخی در این کتاب و بیان به موقع از اشخاص و رویدادها عاملی بود برای این که از بسیاری فراز و نشیب‌ها سخن به میان آید. در واقع این کتاب آغازگر گونه خاطره‌نویسی تدوینی است.
احمد احمد از مبارزان در دوره پهلوی دوم است. به دلیل نوع مبارزاتش با گروه‌های مبارز بسیاری همکاری و فعالیت داشته و به سبب آن چندین بار دستگیر، شکنجه و زندانی شده است. وی در آخرین برخورد با مأموران ساواک از ناحیه پا تیر خورد و مصدوم و معلول شد.
خاطرات احمد احمد" در 9 بخش و با موضوعاتی مانند؛ دوران کودکی و اوضاع خانوادگی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه، آشنایی با اندیشه حضرت امام خمینی(ره)، عضویت در انجمن ضدبهائیت، فعالیت در حزب ملل اسلامی، دوران دستگیری و زندان قزل‌قلعه و شکنجه‌های مرگبار، ازدواج و دستگیری مجدد، ارتباط با شهید اندرزگو و درگیری با ساواک، دوران انقلاب و تظاهرات مردمی و آزادی، جنگ تحمیلی و حضور در جبهه نوشته و تنظیم شده است.
در پایان کتاب اسناد و عکس‌های قابل توجهی از احمد احمد و بازتاب چاپ‌های گذشته کتاب او در میان خوانندگان آورده شده است.

 

خاطرات عزت شاهی
به کوشش محسن کاظمی
ناشر: سوره مهر

 

کتاب حاضر، مجموعه ای از خاطرات عزت‌شاهی است که توانست در جریان رویارویی قهرآمیز با رژیم شاه از زیر ضربات مهلک ساواک و شکنجه‌های روحی دوران بازجویی و زندان جان نه چندان سالم «اما زنده» به در برد و خود را به پیروزی انقلاب اسلامی برساند. او اگر چه چند صباحی خود از برنامه‌‌ریزان و مجریان نظام نوپای انقلابی جمهوری اسلامی بود، اما خیلی زود از این گذرگاه عبور کرد و فقط به نظاره وقایع سالهای بعد و آثار و تبعات آن نشست. چرایی این دوری و درگیر شدن با موج انقلابی قبل و پس از انقلاب اسلامی را می‌توان در گفتگوها و خاطرات شیوای وی یافت. با کنار رفتن گرد و غبار از خاطرات عزت‌شاهی درمی‌یابیم که یاد گفته‌های او خاطره صرف و یا فقط حکایات تلخ و شیرین و شرح سردی و گرمی و تصویر شادی و غم زندگی نیست، بلکه تاریخ دو دهه مبارزه با رژیم شاه و سرگذشت جریانهای سیاسی قهرآمیز و گروههای مبارز مسلح و قصه آدمهایی که با هر مرام، عقیده و مسلکی، روزی، روزگاری برای رسیدن به آرمانهای همیشگی بشری، همچون عدالت، قسط، مساوات و جامعة خالی از تبعیض قیام کردند و برای آن خون دادند و خون ریختند. عزت‌شاهی با بیان خاطراتش بی‌هیچ واهمه و تعارفی بسیاری از جریانها و شخصیتهای مطرح سیاسی تاریخ معاصر را به چالش کشیده است.
خاطرات و تحلیل او به دور از هر پسند این و آنانی که بی‌ملاحظه نسبت به منافع و مضارهای شخصیتی، جناحی، حزبی و فقط به زعم او برای ایفای وظیفه در قبال تاریخ بیان شده است. وی در خاطراتش بسیاری از گروهها و سازمانهای مبارز و برانداز دهه چهل و پنجاه را به چالش کشیده و نقد و بررسی آن جریانها پرداخته است.
تدوین کننده کتاب برای مستندسازی کتاب در منابع و مآخذ متنوع از قبیل منابع مکتوب الکترونیکی و منابع شفاهی به تحقیق و جستجو پرداخته و حدود سه هزار سند، اخبار، گزارشهای حوادث مربوط به گروهها و مبارزان ضد شاهی قبل از انقلاب و پس از انقلاب، شرح زندگی شخصیتهای مطرح قبل و پس از انقلاب را واکاویده و با عزت‌شاهی در میان گذاشته است. حاصل آن است که پیش روی شماست. ویژگی ممیزه این خاطرات نسبت به خاطرات تک‌نگاری شده دیگر، در تاریخ شفاهی بودن آن است. چرا که برای تعریض و تأیید گفتار شفاهی نقبی به اظهارات و گفتار شفاهی شخصیتهای مطرح د رخاطرات وی زده است. کاظمی این افراد را از نقاط دور و نزدیک در فرایند سخت و دشوار یافته و به پای مصاحبه در خصوص موضوعات تحقیق نشانده است تا حقیقت تاریخی دور از شایبة این و آن عیان گردد. کاظمی در فرایند شکل‌گیری کتاب تلاش کرده تا جای ممکن برای شخصیت و نقش‌آفرینان خاطرات عزت‌شاهی و حوادث و رخدادهای دوران مبارزات وی سند و مدرک ارائه دهد و حقیقت تاریخی را بازسازی نماید تا چیزی پنهان نماند. وی در شرح احوال و در صورت امکان مشخصات ظاهری ایشان اشاره کند، تا خواننده با داده‌ها و اطلاعات بیشتری داوری نمایند. زیبایی کتاب علاوه بر پرکشش بودن حوادث خاطراتی، اسناد کاربردی و عکسهای درج شده در پایان کتاب است که برای هر عکسی شرحی منطبق از متن خاطرات و پی‌نوشتها آورده شده است.

 

خاطرات آیت الله سید محمد خامنه ای
ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 

یکصد و بیست و سومین کتاب خاطرات مرکز اسناد انقلاب اسلامی «خاطرات آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای» نام دارد. این کتاب زندگینامه‌ و خاطرات سید محمد خامنه‌ای، برادر بزرگ‌تر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، در 6 فصل تدوین شده است.
23 صفحه‌ی اول این کتاب حاوی مقدمه، پیشگفتار و سخن راوی است. فصل اول «تکاپو برای دانستن»، به وضعیت خاندان حسینی خامنه‌ای، معرفی پدر و مادر، وضعیت خانواده و تحصیل و پوشیدن لباس روحانیت توسط سیدمحمد خامنه‌ای می‌پردازد. وی درباره‌ی چگونگی پوشیدن لباس روحانیت می‌گوید: «پدرم خیلی سعی داشت که من هر چه زودتر به لباس روحانیت دربیایم. از این‌رو، من شاید حدوداً 12ـ10 ساله بودم و هنوز آثار بلوغ در من ظاهر نشده بود که به اصرار پدر معمم شدم یادم می‌آید که آن روز مادرم یک تکه پارچه‌ی سیاه را به صورت عمامه درآورد و با «بسم‌الله» بر سر من گذاشت و از عباهای کهنه‌ی پدرم، که پاره شده بودند، عبایی به اندازه‌ی من برایم دوخت. اوایل من از اینکه با این هیبت به کوچه بیایم و با دوستان و همسالانم روبرو شوم خجالت می‌کشیدم.» و در ادامه خاطراتی از حضورش در مدرسه‌ی نواب، شوق فراگیری فلسفه، حضور در انجمن هفتگی و مجمع شعرای برجسته مشهد، آغاز فعالیت‌های سیاسی، سفر به قم و ادامه تحصیل و ... اشاره می‌کند.
در فصل دوم، زندگی جدیدی پیش روی او قرار می‌گیرد و با امام خمینی(ره) آشنا می‌شود. در صفحه‌ی 109 درباره‌ی ایشان می‌نویسد: «... بالاخره به درس امام رفتم و ایشان را شخصیت فوق‌العاده‌ای یافتم. آن زمان ایشان سن زیادی نداشت. هم از نظر جسمانی توانمند و قوی بود هم به لحاظ روحی. در راه رفتن حالت خاصی داشت و خیلی با متانت راه می‌رفت. چشم‌هایش چنان نافذ بود که آدم فکر می‌کرد عمق دل اشخاص را می‌بیند. وقتی به ایشان سلام می‌کردند آرام جواب می‌داد و معمولاً آرام و ساکت بود اما در درس دادن این‌گونه نبود. با صدای بلند درس می‌داد و با فریاد حرف می‌زد. ما گاهی تعجب می‌کردیم، شخصی که تا قبل از شروع درس آدم متین و ساکت و کم‌حرفی بود چگونه پس از چند دقیقه شروع به صحبت و درس آن طور بلند حرف می‌زد! درس ایشان را هر کسی می‌دید خوشش می‌آمد.»
در ادامه‌ی این فصل خاطراتی از وضعیت قم به وِیژه حوزه علمیه، اهتمام برای نگارش دایره‌المعارف علوم اسلامی، ازدواج، شرکت در جلسات طلاب، تأسیس موسسه‌ی در راه حق، ایجاد کتابخانه‌ی سیار، تأسیس موسسه‌ی خیریه علوی و آشتی علامه طباطبایی و آیت‌الله تهامی و ... گفته است.
آیت‌الله سیدمحمد خراسانی، در فصل سوم خاطراتی از فعالیت‌های سیاسی‌اش و از اتفاقات و دودستگی بین شاگردان آیت‌الله بروجردی، درگذشت آیت‌الله بروجردی در سال 1340، عزای فوت آیت‌الله بروجردی، نقش امام خمینی(ره) پس از رحلت آیت‌الله بروجردی در حوزه علمیه، مرجعیت ایشان، آغاز نهضت اسلامی و حمله‌ی رژیم شاه به مدرسه‌ی فیضیه و بروز قیام 15 خرداد، فعالیت او علیه کاپیتولاسیون، تبعید وی و ادامه فعالیت‌های سیاسی در نبود او بیان می‌کند.
در صفحات 156 و 157 درباره شیوه درس دادن امام خمینی(ره) پس از فوت آیت‌الله بروجردی می‌نویسد: «در دوران زعامت آیت‌الله بروجردی، امام در منزل نشسته بود و حالت قهرگونه‌ای با زمانه و اطرافیان داشت. البته به حسب ظاهر حوزه‌ی درسی داشت، در مسجد سلماسی نزدیک منزلشان درس می‌داد و جمعیت زیادی هم به جلسه‌ی درس ایشان می‌آمد. ایشان به هنگام تدریس روی منبر هم نمی‌رفت و روی زمین می‌نشست. قیافه‌ای جدی داشت؛ نه خنده می‌کرد، نه در راه با کسی حرف می‌زد کسی همراهش بیاید. اگر یکی دو نفر از شاگردان می‌خواستند همراه ایشان حرکت کنند با اخم به آنها اشاره می‌کرد که برگردند. اگر می‌گفتند برای پرسیدن سئوال آمده‌ایم می‌فرمود سر جلسه می‌پرسیدید. امام به طور منظم هر روز به حرم مشرف می‌شد. صاف می‌رفت و صاف برمی‌گشت. با آنکه فیلسوف بود، امه در درس فقه به فلسفه اشاره نمی‌کرد. پس از فوت آیت‌الله بروجردی یکی از تحولاتی که ایجاد شد این بود که امام با دعوت آقا سید محمدحسن (فرزند آقای بروجردی) به مسجد اعظم آمد و در آنجا به تدریس پرداخت. از ایشان خواهش کردند روی منبر برود که رفت. این‌گونه بود که امام آرام آرام به عرصه‌ی اجتماع و سیاست وارد شد».
در تکمیل این خاطره در پاورقی این صفحه از سیدحمید روحانی نقل شده است: «[امام] با سرو گردنی افراخته و راست و استوار راه می‌روند و از عبا سرکشیدن و سرپایین افکندن حتی در هنگام باریدن باران (که به طور طبیعی و ناخودآگاه سر به پایین خم می‌شود) خودداری می‌ورزند... این نظم و دیسیپلین در همه‌ی شئون زندگی امام حکم‌فرمایی می‌کند.
فصل چهارم «تاریک روشنای مبارزه» نام گرفته است؛ در این فصل زندگی جدیدی پیش‌روی آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای قرار می‌گیرد. خاطراتی از تشکیل گروه‌ زیرزمینی یازده نفره تا مرکزیتی برای مبارزه با رژیم پهلوی بوجود بیاورند که افراد این جمعیت عبارت بودند از آیات علی مشکینی، احمد آذری قمی، سیدعلی خامنه‌ای، سیدمحمد خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، مصباح یزدی، حسینعلی منتظری، عبدالرحیم شیرازی، مهدی حائری تهرانی، علی قدوسی و ابراهیمی امینی. از زندگی مخفی‌اش در تهران، تحصیل در دانشکده‌ی حقوق، فعالیت‌های سیاسی‌ و فرهنگی‌اش در دانشگاه، تدریس در دبیرستان، بورس فرانسه، خدمت نظام وظیفه، شهادت آقا مصطفی و ... بیان کرده است.
درباره شهادت آقا مصطفی در صفحه‌ی 273 می‌خوانیم: «... مرگ او نابهنگام و مشکوک بود. آقا مصطفی آدمی گرم و گیرا و خوش معاشرت بود. همین می‌توانست نقطه ضعفی برای سوءاستفاده و نفوذ در مجلس و محفل ایشان و احیاناً مسموم کردن او باشد. آقا مصطفی عنصر مهم و ارزشمندی برای آینده‌ی کشور و به تعبیری: یک امام خمینی دوم بود. بسیاری از روحیاتش شبیه روحیات امام بود؛ به علاوه‌ی خوش اخلاقی و برخورد گرم، که امام نداشت. آقا مصطفی پس از ازدواج و بیرون آمدن از کارهای اوایل جوانی و بازیگوشی، به عرفان عملی روی آورده بود و گاهی در حال ذکر بود. امام به آقا مصطفی اعتقاد باطنی داشت و پس از شهادت او همین مطلب را اظهار کرد و بر مرگ او تأسف خورد. شهادت آقا مصطفی نهضت و حرکت انقلابی را شتاب بخشید و به ضرر رژيم ساواک تمام شد. امام در برابر این ضربه نه تنها سرد نشد، بلکه آن را لطف الهی و از «الطاف خفیه» شمرد. قبول اثر و ضرر ضربه‌ی دشمن، ناشی از ضعف است و اندام قوی یک مرد در برابر ضربه‌ی دشمن به خوبی دوام می‌آورد و آن را تحمل می‌کند.»
فصل پنجم «بودن و ماندن» عنوان گرفته است. در این فصل خاطراتی درباره‌ی فعالیت‌ها و مبارزات حقوقی، تشکیل جمعیت حقوقدانان مسلمان، فعالیت در دادگستری، فاجعه‌ی 17 شهریور، زلزله‌ی طبس، فعالیت‌های خیریه، سفرهای خارجی، تحصن در دانشگاه تهران، کمیته‌ی استقبال از امام خمینی(ره) ذکر شده است.
آخرین فصل، «ضرباهنگ هستی» نام دارد. در این فصل به چگونگی تشکیل دولت موقت، تشکیل دادسرای انقلاب، بازپرسی از تیمسار ناصر مقدم، اداره سازمان اطلاعات و امنیت، اداره مسجد حجت ابن الحسن(عج)، ترور نافرجام و ترک کار وکالت اشاره کرده است.
در انتهای کتاب نیز گاهشمار زندگی آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، اسناد و تصاویر آورده شده است. در این کتاب عکسهایی از خاندان آیت‌الله خامنه‌ای برای اولین بار دیده می‌شود. همچنین کتابنامه و نمایه اعلام پایان‌بخش کتاب «خاطرات آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای» است.
یکی از نکات برجسته کتاب «خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای»، ارجاعات به بیش از از 71 عنوان کتاب و 12 منبع آرشیوی که باعث شده اطلاعات کتاب غنی شده باشد. همچنین در لابه‌لای متن برای تکمیل خاطرات از چندین منبع استفاده شده است که اطلاعات دقیق و کاملی برای خواننده ارائه می‌دهد.


کتاب «خاطرات آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای»، در قطع وزیری و 538 صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

 

 

سالهای بی قرار
به کوشش محسن کاظمی
ناشر: سوره مهر

خاطرات جواد منصوری پیش از این و در سال 76 از سوی کاظمی تالیف و منتشر شده بود که مبنای تالیف و انتشار آن نیز خاطرات منصوری از دوران مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی بود که در دوران حضور وی در سفارت ایران در پاکستان تالیف شده بود.

این کتاب به دلیل بازخوردهای فراوانی که داشت و نیز سئوالات زیادی که در پی انتشار آن برای مخاطبان و تدوین‌کننده ایجاد شده بود به ویژه اینکه منصوری در لابه‌لای حرف‌های خود و تنها به صورت اشاره از مبارزان غیر‌مسلمان نیز یاد کرده بود اما از توضیح درباره آن پرهیز شده بود و همین موضوع منجر به این مساله شد که کتاب مورد تالیف دوباره قرار بگیرد.

این کتاب با این توضیحات و در نگاه و ویرایش جدید در 10 فصل تدوین و منتشر شده است. فصل نخست با عنوان پنجاه و 5 نفر که به موضوع دستگریری منصوری به دلیل عضویت در حزب ملل اسلامی و چگونگی فعالیت این حزب می‌پردازد. فصل دوم با عنوان پشت پنجره به موضوع نوجوانی و کودکی منصوری و آشنایی وی با قیام 15 خرداد اشاره دارد. سومین فصل از این کتاب با عنوان تلاشی تازه نیز به طور مشخص به بررسی زندگی مرحوم شالچیلار و آشنایی منصوری با حزب‌الله پرداخته است.

فعالیت‌های سیاسی فرهنگی از جمله آشنایی با آیت‌الله خامنه‌ای، علی شریعتی و چگونگی سفر به شهرهای مختلف کشور نیز در فصل چهارم با عنوان دویدن بی‌امان گنجانده شده است.

دستگیری منصوری برای دومین بار و زندانی‌شدن در زندان قزل‌قلعه و اوین و به تبع آن گزارش وی از فعالیت گروه‌های سیاسی در زندان‌های دوران پهلوی نیز موضوع پنجمین و ششمین فصل کتاب با نام زخم‌های گرم و پشت دیوارهای بلند است. این دو فصل در ادامه با بررسی وضعیت سازمان مجاهدین خلق در زندان‌های پهلوی در فصل هفتم تکمیل می‌شود.

منصوری خاطراتش از دوران تبعید را نیز در فصل هشتم از کتاب با نام تبعید مرور کرده است و در فصل نهم به مرور حوادث سال پایانی حکومت پهلوی اشاره کرده است. وی همچنین در فصل دهم کتاب با عنوان «ای آزادی» برخی حوادث و رویدادهای منتهی به روزهای پایانی حکومت ستمشاهی را مورد توجه قرار داده است.

این کتاب همچنین در فصل پایانی خود مجموعه‌ای از اسناد و تصاویر مرتبط با بازداشت منصوری را در خود گنجانده است.

  

شکنجه گران می گویند
قاسم حسن پور
ناشر: موزه عبرت

 

كتاب شكنجه گران مي‌گويند روايت مستند و تلخي از چگونگي شكل‌گيري دستگاه اطلاعاتي(ساواک) رژيم شاهنشاهي است. بهانه انتشار اين اثر اعترافات «آرش » و «تهراني» دو تن از شكنجه گران رژيم گذشته بود كه بعد از پيروزي انقلاب در جريان محاكمه خود به بيان بي‌پرده آزار و اذيت انقلابيون در دوران دستگيري و حبس در نظام شاهنشاهي پرداختند. قاسم حسن‌پور مولف كتاب با بهره گيري از آرشيو روزنامه‌هاي كيهان و اطلاعات، منابع مختلف تاريخي مكتوب، صدا و سيما و مراكز اسنادي به تهيه و تدوين اين اثر پرداخته است. نويسنده در فصل اول تا پنجم ابتدا به ساخت زندان توسط رژيم اشاره كرده و پس از آن به شرح چگونگي پيدايش دستگاه‌هاي اطلاعاتي و نقش بيگانگان در شكل‌گيري ساختار آنان، آموزش بازجويان، مقابله با اعتراضات مردمي، چگونگي پيدايش و تاسيس كميته مشترك، بررسي اسناد شهداي زير شكنجه، گفتگو با شكنجه شدگان و نهايتاً تسخير كميته مشترك پرداخته است. اعترافات تهراني و ساير شكنجه‌گران در خصوص نحوه برخورد با مخالفين، دستگيري، شكنجه آنها و ... فصل ششم به بعد كتاب را در بر گرفته است. آخرين بخش كتاب، تصاوير منتشر نشده از شكنجه‌گران و عوامل بازداشتگاه موقت است كه در نوع خود براي خوانندگان كتاب جالب توجه خواهد بود.

   

از دانشگاه تهران تا شگنجه گاه ساواک
جلال رفیع
ناشر: موزه عبرت

 

کتاب "از دانشگاه تهران تا شکنجه گاه ساواک"، حاصل گفتگویی طولانی با جلال رفیع است که بیشتر حول محور زندان کمیته مشترک و خاطرات تلخ و شیرین آن می گذرد. کتاب فوق توسط متولی فعلی زندان (موزه عبرت ایران) تدوین و منتشر شده و رضا رفیع (برادر جلال رفیع) آن را ویرایش کرده است.
اولین نکته ای که بعد از تورق کتاب به ذهن مخاطب می آید این است که حتی خاطرات تلخ شکنجه گاه ساواک از زبان طناز رفیع شنیدنی و شیرین شده است، به خصوص اینکه قالب کتاب هم "گفتگو" است و مصاحبه شونده قیدهای نوشتن را کمتر داشته و با فراغ بال و محدودیت کمتر به گفتن و روایت کردن پرداخته است. یک نمونه از این خاطرات -که بهترین معرفی برای کتاب هم می تواند باشد- را می خوانیم:
- صمد علیپور، هم سلولی مارکسیست من، معمولا از من می خواست که آواز بخوانم تا رنج شکنجه و سلول کاهش یابد. من هم تصنیف معروف مرغ سحر را برایش می خواندم، یک روز خبر فوت "چوئن لای" نخست وزیر چین کمونیست و مدتی بعد خبر مگر "مائو" رهبر چین رسید، یک حالت اندوه در فضای سلول احساس می شد، صمد گفت مرغ سحر را بخوان. من برای اینکه از اندوه بیرون بیارمش، اینگونه خواندم :"مرغ پکن! ناله سرکن، داغ مرا تازه تر کن، مرغ مسلح(!) ز درون قفس درآ، نغمه پیکار پرولتاریا سرا، وز نفسی عرصه این حزب توده (!) را پرشرر کن، ما رو خرکن!(صفحه 124).

[ شنبه 11 بهمن 1393برچسب:ادبیات شفاهی, انقلاب,

] [ 12:53 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

«خمینی ای امام...» پیشنهاد مطالعه در ایام دهه مبارک فجر

همزمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی کتاب هایی با مضمون انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را با عنوان «خمینی ای امام...» منتشر کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن دهه مبارک فجر با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» هشت عنوان کتاب مرتبط با این ایام را با نام «خمینی ای امام...» منتشر کرده است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه های عمومی سراسر کشور این کتاب ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 1357 بر علیه رژیم ستمشاهی پهلوی از دید صاحب نظران و متفکران جهان از مهم ترین نقاط عطف در تاریخ قرن بیستم به حساب می آید. بررسی و مطالعه درباره ابعاد مختلف این انقلاب بزرگ در طول 36 سال گذشته همواره مورد توجه صاحب نظران، اندیشمندان و پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است و به تبع آن پژوهش های متعدد و کتاب های متنوعی درباره این رویداد عظیم در داخل و خارج کشور به رشته تحریر درآمده است که به بررسی آن از منظرهای مختلف پرداخته اند.

در این راستا و به مناسبت ایام مبارک دهه فجر اداره کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی پوستر جدید «این چند کتاب» شامل معرفی هشت عنوان از کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی کشور در حوزه «انقلاب اسلامی» را با عنوان «خمینی ای امام...» برای اطلاع علاقه مندان کتاب و کتابخوانی و اعضای کتابخانه های عمومی منتشر کرده است که در ادامه به اختصار معرفی می شوند.

 

 

1ـ نگاهی به مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی ایران، تأملاتی در فقه سیاسی و مبانی فقهی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران / محمد جواد ارسطا / بوستان کتاب / 545 صفحه

 

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 و شکل‌گیری اولین حکومت اسلامی بر مبنای فقه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) درعصر حاضر، علمای شیعه فرصت یافتند که یک قانون اساسی بر مبنای تعالیم اسلام و تعالیم ائمه (علیهم‌السلام) ایجاد کنند. هر چند این قانون بر اساس مبانی فقهی شیعه شکل گرفت و تبیین و تحلیل آن نیز از همان ابتدا مورد توجه اندیشمندان قرار گرفت.

کتاب حاضر پس از گذشت سی سال از تدوین قانون اساسی، بر آن است که به بررسی عمیق‌تر و دقیق‌تر مبانی فقهی این قانون بپردازد. همچنین نویسنده این کتاب مبانی حقوقی و سیاسی آن را نیز در نظر داشته است.

در فصول این کتاب مهم‌ترین مبانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از حیث فقهی ـ حقوقی و سیاسی، همچون حدود اختیارات ولی‌فقیه، مبانی فقهی مجلس خبرگان، نقش مردم در حکومت اسلامی، جایگاه مصلحت در فقه اهل بیت (علیهم‌السلام) و اهل سنت و مبنای اعتبار رأی اکثریت بر اساس ضوابط فقهی و موازین حقوقی بررسی شده و در ضمن آن به سوالات مهم پیرامون آن پاسخ داده شده است.

در این کتاب شامل 16 فصلی، ضمن بیان معانی ولایت در لغت، اصطلاح و اقسام ولایت مهم‌ترین مبحث قانون اساسی یعنی ولایت فقیه را مطرح کرده و ارتباط و جایگاه آن نسبت به تقسیمات قوا در کشور و قرار دادن قوای سه گانه زیر نظر ولایت مطلقه را تبیین کرده است. همچنین با توجه به بازشناسی مفهوم ولایت، بررسی ادله عدم ولایت زن و ولایت زن در موارد استثنایی و فلسفه عدم ولایت زنان به همراه چند اشکال مطرح و پاسخ داده شده است.

 

این کتاب همه انقلاب نیست و پیش از 17 شهریور و تا انتصاب بازرگان ادامه دارد و تصویرسازیی زیبایی دارد که ما را به آن روزگار می‌برد.

 

 

2- لحظه های انقلاب / سید محمود گلابدره ای / عصر داستان / 452 صفحه

 

 

کتاب لحظه‌های انقلاب به شکل گزارش‌نویسی است و به معنای واقعی تلفیقی از روایت و قصه‌نویسی دارد و نکته قوی که در این کتاب مشاهده می‌شود نزدیک بودن به واقعیات است.

این کتاب همه انقلاب نیست و پیش از 17 شهریور و تا انتصاب بازرگان ادامه دارد و تصویرسازیی زیبایی دارد که ما را به آن روزگار می‌برد.

بخش هایی از این کتاب خواندنی و ارزشمند را در ادامه می خوانیم:

...خمینی چه کرده خدا؟ لباسی که 50 سال منفور بوده و هر که تنش بوده یا مسجد بوده یا سر قبر آقا بوده یا روضه می‌خوانده و تو وقتی توی فرودگاه می‌دیدی که چطور قرآن را بالا گرفته و سر عمامه پیچیده را تا کمر خم می‌کرده تا شاه از زیرش رد شود و برود سوئیس برای تعطیلات زمستانی... و چطور با عمامه‌ بزرگش خم می شده و دست شاه را می‌بوسیده و در کنارش توی ضریح امام رضا می‌ایستاده و زیارت‌نامه می‌خوانده و اینجا و آنجا وعظ می‌کرده و شاه را دعا می‌کرده و سال تا سال هم حتی در یکی از خیابان‌های تهران چشمت به قد و قواره و عمامه و عبایش نمی‌خورده، حالا به هر طرف که بپیچی عمامه می‌بینی.... این خمینی کیست؟

سیمین دانشور:

"این کتاب مستند گونه‌ای است از لحظه های اسطوره­ای انقلاب مردم ایران که نویسنده با تمام گوشت و خون و عصب خود شخصاً آزموده، یک نوع ادبیات تجربی است. پیش درآمد ادبیات انقلابی‌ست که در انتظارش بودم.

شهید دکتر مفتح:

"با مطالعه مختصری از قسمت‌های کتاب لحظه‌های انقلاب، محتوا را غنی، عبارات را جالب و زیبا یافتم. نویسنده سعی کرده تا آنجا که خود ناظر عینی حوادث بوده، وقایع انقلاب را نقل کند. در قسمت‌هایی که دیدم، امانت و صداقت نویسنده متجلی بود.

 

3ـ ظهور و سقوط سلطنت پهلوی جستارهایی از تاریخ معاصر ایران/ عبدالله شهبازی/ اطلاعات/جلد اول 708 صفحه، جلد دوم 731 صفحه

 

 

حسین فردوست از دوران کودکی به عنوان دانش آموز دبستان نظام وارد کلاس مخصوصی شد که رضاخان برای ولیعهدش محمدرضا پهلوی ترتیب داده بود.

فردوست از کودکی نزدیک­ترین دوست محمدرضا پهلوی و محرم اسرار او شد. با عزیمت «ولیعهد» به سوئیس برای تحصیل، فردوست تنها همکلاسی بود که به طور رسمی با او اعزام شد و طی سال­های اقامت در سوئیس چنان با هم صمیمی شدند که گویی فردوست جزء مکملی از شخصیت و زندگی محمدرضا پهلوی است.

در جلد اول حسین فردوست خاطرات خود را از در دوران حضور خود در دربار پهلوی بیان داشته،‌ برخی از مهمترین عناوین خاطرات وی عبارتند از: ورود به دربار تا سقوط رضاشاه؛ نخستین سال­های سلطنت محمدرضا شاه، دربار و رژیم پهلوی؛ رژیم پهلوی پایگاه جاسوسی غرب؛ سازمان اطلاعاتی رژیم پهلوی؛ رژیم پهلوی، ابرقدرت­ها و خاورمیانه. نقش فردوست به قدری است که سیا در کتاب محرمانه "نخبگان و توزیع قدرت در ایران" نام فردوست را در رأس محفل خصوصی شاه ذکر می­کند.

در جلد دوم برای اولین بار اسناد اطلاعاتی در تاریخ ­نگاری ایران مورد استفاده قرار گرفته است و برخی مقاطع مهم تاریخ معاصر ایران و زندگی گروهی از رجال برجسته دوران پهلوی بازگو می­گردد. از این رو به تاریخ نگاری پیرامون ماجرای تیمورتاش و ارتباط او با سرویس اطلاعاتی شوروی؛ محمدعلی فروغی و جایگاه او در تاریخ معاصر ایران؛ میرزا کریم خان رشتی چهره مرموز تاریخ معاصر ایران؛ چهره­های سیا و ایران؛ زاهدی­ها و دولتمردی در عهد پهلوی؛ امینی و سیاست­های امریکا در ایران؛ طلوع و افول دکتر منوچهر اقبال؛ رشیدیان­ها چهره­ای از اشرافیت اطلاعاتی؛ منصور و صعود نخبگان امریکائی؛ هویدا و زوال سلطنت؛ سیمای سیاسی جعفر شریف امامی و.... پرداخته است.

 

4ـ شاه بی­شین/ محمدکاظم مزینانی/سوره مهر/ 420 صفحه

 

 

این کتاب از جمله رمان‌های تاریخ معاصر است که دربردارنده زندگی نامه­ی محمدرضا پهلوی با چاشنی طنز است. زاویه دید غالب در آن، دوم شخص است و در مواردی هم زاویه دید اول شخص مفرد مشاهده می­شود. لحن داستان شاعرانه توأم با طنز است که گاهی طنز آن به کاریکاتور پهلو می­زند. درونمایه این اثر به قدرت رسیدن، در سایه قدرت قرارگرفتن و زوال قدرت است. نویسنده در این اثر با بکارگیری مناسب از ساختار کلمات، قدرت زبانی و معانی بیان، در کنار صحنه­سازی مطلوب، مانع از خستگی خواننده شده است. وجود ظرافت­های طنز و تراژدی از محاسن اثر به شمار می­آید. نثر وزین و دلنشین رمان یکی از نقاط قوت اثر محسوب می‌شود؛ که در آن از واژه‌های اصیل و بومی بهره گرفته است و گاه حتی از لحاظ موسیقایی همانند نثر مسجع است. داستان این کتاب از بیماری شاه آغاز می­شود و سپس با نگاهی به گذشته، از کودکی تا لحظه مرگ محمدرضا پهلوی را روایت می­کند؛ همچنین نوع نگاه شاه به زن، جامعه، دنیا، اطرافیان و حتی روابطش با اشیاء و حیوانات در این رمان بخوبی به تصویر کشیده شده­ است. شاه بی شین، "آه" می‌شود، که عنوان و محتوای این رمان به شکست و ناکامی‌های محمدرضا پهلوی اشاره دارند. از این رو نویسنده در این اثر با ترجیع بند آه، در خلال داستان به یکی از ناکامی ­های شاه اشاره می­دارد. نشان دادن تضاد و دوگانگی در شخصیت شاه، اوج فساد دربار پهلوی و شخص شاه، نگاه کردن به انقلاب اسلامی از دیدگاه شاه از جمله موفقیت­هایی است که در این رمان به خوبی به نگارش درآمده است.

به گفته نویسنده رمان «شاه بی شین» تلاش دارد تا بیشتر به مکنونات و درونیات شاه بپردازد و با این ترفند، دنیایی داستانی خلق کند تا برای ارایه فضاها و حرف­های نو و تازه، دست نویسنده باز باشد.

 

5ـ حدیث ­پیمانه، پژوهشی در انقلاب اسلامی/ حمید پارسانیا/ نشر معارف/ 408 صفحه

 

کتاب «حدیث پیمانه» در شش فصل «مذهب و عصبیت»، «غرب و غرب­زدگی»، «منوّرالفکری و استبداد استعماری»، «روشنفکری در جابجایی قدرت»، «سنت و تجددطلبی دینی» و «نیروهای اجتماعی و انقلاب اسلامی ایران» نگارش یافته­است. حرکت سیاسی تشیع، واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجاریه، جریان‌شناسی ماسون­ها، نیروهای اجتماعی ایران در تاریخ 20 ساله پهلوی اول، نیروهای اجتماعی و مذهبی ایران از سال 1320 تا 1332 و از 1332 تا 1342 و همچنین 1342 تا 1357، ویژگی روشنفکری در ایران، تاریخچه حرکت‌های نوگرایانه دینی در ایران، جریان‌های روشنفکری در ایران، انقلاب اسلامی و استکبار جهانی، انقلاب اسلامی و نیروی روشنفکری و انقلاب اسلامی و نیروهای مذهبی از جمله موضوعاتی هستند که نویسنده در این کتاب به تحلیل و تبیین آنها پرداخته است. مطالعه این کتاب به شناختی دقیق از جریان‌ها، احزاب و گروه‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی منجر می‌شود.

در این کتاب به معرفت شناختی اجتماعی و فضای فکری ـ فرهنگی‌ای که زمینه­ساز انقلاب اسلامی در ایران بوده است و نیز سمت و سوی محورهای فکری گروه­های ایدئولوژیک موثر در رشد تحرکات اجتماعی که منجر به سقوط شاه در سال 1357 شد، پرداخته است. از جمله سئوالاتی که نویسنده در این اثر به آنها پاسخ دهد، عبارتند از:

کدام گروه نقش اصلی را در ساختار سازی انقلاب ایران ایفا کرده است؟، آیا گروه دینی نقش رهبری را به عهده داشت، یا اصولا برنامه‌ای برای ایجاد انقلاب وجود نداشته است و این گروه نیز در این زمینه، نقشه‌ای در سر نداشته است؟، آیا ایده‌های انقلاب در سر افرادی قرار داشت که به روشنفکران دینی موسومند و یا تمامی شناخته­شدگان در فضای فرهنگی ایران حضور داشتند؟ و دیگر آن که شهیدان زیادی که تقدیم انقلاب شده است، عمدتاً به چه گروه‌هایی تعلق داشته است؟.

 

 

6ـ مجموعه تاریخ پهلوی / جمعی از نویسندگان / مدرسه / دوره 19 جلدی

 

درباره حکومت پنجاه و سه ساله پهلوی‌ها در ایران، کتاب‌های بسیاری در داخل و خارج کشور نوشته و چاپ شده است. این کتاب‌ها در قالب‌های خاطره، گزارش، مقاله، گفتگو، تحقیق و تدوین، به قلم نویسندگان داخلی و خارجی، اعضای خانواده پهلوی و اطرافیان و دست‌اندرکاران آن رژیم، فراهم شده است. ناشر و گروه نویسندگان مجموعه تاریخ پهلوی بر این باورند که تهیه و مطالعه این کتاب‌ها، که همچنان رو به افزایش است، برای بسیاری به ویژه نوجوانان و جوانان امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، این مجموعه با توجه خاص به خاطرات و نیز اظهارات، تحقیقات و گزارش‌های موجود با رعایت ترتیب تاریخی حوادث، تدوین و منتشر شده است.

مجموعه تاریخ پهلوی سلسله کتاب‌هایی است که نسل جوان کشور را با کارنامه برخی چهره‌ها و بخشی از جریان‌ها و رویدادهای آن دوره آشنا می‌کند و چگونگی پیدایی و شکل‌گیری و زوال پهلوی‌ها را برای آنان ترسیم می‌کند. جوانان ما، با مطالعه این کتاب‌ها به پاره‌ای از دلایل خیزش فراگیر مردم علیه رژیم سلطنتی پی­می‌برند و برخی از زمینه‌های وقوع انقلاب اسلامی را در می‌یابند.

هر کدام از جلدهای این مجموعه اختصاص به یک موضوع در تاریخ پهلوی داشته و خود کتابی مستقل است که از این میان می‌توان به مواردی نظیر: کوروش قرن بیستم؛ خاطراتی از رواج تملق و چاپلوسی در عصر پهلوی دوم (جلد 3)، دولت چاکران؛ خاطراتی از تشکیل و سقوط دولت امیر عباس هویدا (جلد 19)، تیمورتاش و بازی قدرت (جلد 6)، رأی رأی پهلوی است؛ نگاهی به ماهیت انتخابات در دوره پهلوی (جلد12) مرگ در مرداب؛ خاطراتی از روزهای تبعید رضا شاه (جلد 7) اشاره کرد.

 

7ـ انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن/ جان. ال. اسپوزیتو/ محسن مدیر شانه چی/ انتشارات باز/ 392 صفحه

 

 

کتاب حاضر به بررسی انقلاب ایران و تأثیر آن بر کشورها و فرهنگ‌های مشابه می‌پردازد. به زعم نویسنده پرداختن به چنین موضوعی از آن رو واجد اهمیت است که بر خلاف انقلاب‌های قبل از آن، خاصه از قرن 18 تا اواخر قرن بیستم، انقلاب ایران از ویژگی ایدئولوژیکی برخوردار است و خلاف اجماع نظیر اندیشمندان که دین را افیون توده می‌دانستند یا ایدئولوژی را انقلاب‌ساز نمی‌دانستند. این بار دین و ایدئولوژی انقلاب‌آفرین شده است.

سوال اصلی نویسنده این است که انفلاب ایران چه بازتابهایی در کشورهای با ‌فرهنگ مشابه داشته است؟ و هدف مؤلف ارزیابی انفلاب ایران و بررسی بازتاب­‌های آن در جهان اسلام و به ویژه صدور انقلاب اسلامی است و نهایتاً به بررسی روابط پیچیده بین ایران و دیگر کشورها به ویژه ایالات متحده آمریکا می‌پردازد.

مولف با اشاره به اهداف انقلاب که شامل نهادینه‌کردن، تثبیت انقلاب در داخل و صدور آن به خارج است اذعان می‌کند که «پی بردن به اهمیت این انقلاب و تأثیر جهانی و داخلی آن نیازمند دستیابی به اطلاعاتی درباره پیشینه تاریخی سیاست در تاریخ و جامعه ایران است» از اینرو به بررسی نقش تشیع در تاریخ در فصل دوم می‌پردازد.

در فصل سوم م‍ؤلف به سیاست، اهداف و وسایل صدور انقلاب می‌پردازد.

مؤلف از فصل 5 به بعد نیز به اثرات بازتاب انقلاب می‌پردازد.

مؤلف فصل آخر را به بازتاب جهانی انقلاب ایران؛ چشم‌انداز خط مشی‌ها اختصاص داده است و معتقد است که «دوست و دشمن معتقدند که انقلاب ایران تأثیرات به سزایی بر جهان اسلام و غرب داشته است این انقلاب برای برخی منبع الهام و انگیزش بوده است و ...»

 

8ـ تنفس صبح / قیصر امین پور / سروش / 130 صفحه

 

دکتر قیصر امین‌پور در دوم اردیبهشت ماه 1338 در گتوند دزفول به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در دزفول ادامه داد و در سال 57 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد ولی پس از مدتی از این رشته انصراف داد. دکتر امین‌پور در سال 58، از جمله افرادی بود که در شکل‌گیری و ادامه فعالیت های شعری حوزه هنری تا سال 66 تأثیر داشت. وی طی این دوران در هفته‌نامه سروش مسئول صفحه شعر بود.

این مجموعه که در دو بخش تنفس صبح مجموعه اشعار بین سال های 1357 تا 1363 و در کوچه آفتاب مجموعه رباعی و دوبیتی­ هایی است که بین سال های 1357 تا 1362 سروده شده، نخستین کتاب منتشر شده مرحوم قیصر امین پور به شمار می ­رود که به اذعان بسیاری از اهل فرهنگ و ادب، حضور شاعری تازه نفس بود که غزل، دوبیتی و رباعی می‌گفت اما حرفش از جنس حرف زمان بود.

کتاب «تنفس صبح» مشتمل بر 79 شعر برگزیده است که شاعر در این شعرها ریشه در سنّت، تنفّس در حال و نگاه به آینده دارد. رباعی ­های معروف قیصر برای نخستین بار در این دفتر منتشر شده است که از جمله آنها عبارتند از:

 

بیا ای دل از اینجا پر بگیریم ره کاشانه دیگر بگیریم

 

بیا گم کرده دیرین خود را سراغ از لاله پرپر بگیریم

 

مبادا خویشتن را واگذاریم امام خویش را تنها گذاریم

 

ز خون هر شهیدی لاله روید مبادا روی لاله پا گذاریم

...

برخیز به خون دل وضویی بکنیم در آب ترانه شستشویی بکنیم

 

عمر اندک و فرصت خموشی بسیار تلخ است سکوت، گفتگویی بکنیم

 

پوستر های «این چند کتاب» در راستای اجرای سیر‌های مطالعاتی و با هدف ترویج فرهنگ مطالعه مفید به معرفی کتاب های مفید در حوزه های مختلف می پردازد که در مجموعه جدید آن به مناسبت ایام دهه فجر، انقلاب اسلامی را مورد نظر قرار داده است.

برای مشاهده پوستر معرفی این کتاب ها اینجا را ببینید.

[ سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:دهه فجر ، کتاب,

] [ 16:57 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

لزوم مراجعه همکاران سراسر کشور به سامانه فراگیر آموزش و تکمیل اطلاعات فردی

تمامی همکاران نهادی که تاکنون وارد سامانه فراگیر آموزش نشده و یا اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نکرده‌اند، هر چه سریعتر با مراجعه به این سامانه و تکمیل اطلاعات، امکان بهره‌مندی از مزایا و خدمات آموزشی برای خود را فراهم کنند.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ادامه انتشار اطلاعیه اداره کل پژوهش و نوآوری نهاد در بیست و چهارم دی (اینجا) در خصوص لزوم مراجعه همکاران به سامانه فراگیر آموزش و تکمیل اطلاعات فردی، مجدداً از تمامی همکاران سراسر کشور که تاکنون وارد سامانه مذکور نشده یا اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نکرده‌اند درخواست می شود هر چه سریعتر با مراجعه به سامانه فراگیر آموزش و تکمیل اطلاعات، امکان بهره‌مندی از مزایا و خدمات آموزش را برای خود فراهم کنند.

بر این اساس لازم است همکاران گرامی با مراجعه به آدرس اینترنتی اداره آموزش و توانمندسازی به نشانی AMOOZESH.IRANPL.IR مراجعه و پس از انتخاب صفحه سامانه فراگیر آموزش، با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور به صفحه شخصی خود وارد شده و ضمن مطالعه اخبار و اطلاعیه‌های موجود، مراحل زیر را مورد توجه و اقدام قرار دهند:

1. برای ارسال تصویر پرسنلی، ‌شماره تلفن همراه و نشانی رایانامه (ایمیل) قسمت اطلاعیه‌ها و اخبار را انتخاب کنند و پس از مطالعه موارد مذکور نسبت به ارسال موارد ذکر شده اقدام نمایند.

2. کاربرگ ارزشیابی‌ آموزش‌های برگزار شده در سال 1392، در سامانه قرار دارد که مقتضی است همکاران گرامی پس از انتخاب گزینه ارزیابی، فرم‌های ارزشیابی را تکمیل و ذخیره کنند.

3. همکارانی که رمز ورود خود به سامانه را از یاد برده‌اند می‌توانند با انتخاب گزینه مربوط (رمز خود را فراموش کرده‌ام)، نشانی ایمیل خود را وارد کنند تا اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمز ورود برایشان ارسال شود.

[ دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:آموزش,

] [ 16:46 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

عضویت نمادین استاندارمحترم خراسان رضوی در کتابخانه عمومی شریعتی مشهد

[ دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:استاندار خراسان رضوی، عضویت,

] [ 16:44 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

متن پیام مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکا

بسم الله الرحمن الرحیم

برای جوانان شمال آمریکا و اروپا؛
تحولات اخیر در فرانسه و نمونه های مشابه آن در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا واداشت تا به صورت مستقیم با شما درباره این تحولات سخن بگویم. خطاب من به شماست؛ (شما جوانان)، نه به این خاطر که من توجهی به والدین شما ندارم، بلکه به این خاطر که آینده ملت ها و کشورهایتان در دستان شما خواهد بود و افزون بر این می دانم که حس حقیقت جویی در قلب شما جوانان پویاتر و قوی تر است.
خطاب من متوجه سیاستمداران و دولتمردان شما هم نیست زیرا باور دارم که آنان خود خواسته راه سیاستمداری و راستی و حقیقت را جدا کرده اند.
می خواهم با شما درباره اسلام سخن بگویم؛ بخصوص چهره ای که برای شما از اسلام ارائه شده است. تلاش های بسیاری در دو دهه اخیر بخصوص از زمان فروپاشی اتحاد شوروی صورت گرفته است تا این دین بزرگ را در جایگاه دشمنی دهشتناک بنشانند. تحریک احساس ترس و نفرت و استفاده سوء استفاده از آن در کمال تاسف سابقه ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد.
در اینجا، من نمی خواهم به هراس های مختلفی که کشورهای غربی تا کنون تلقین کرده اند بپردازم. نگاهی گذرا به مطالعات حساس تاریخ معاصر می تواند شما را به این حقیقت برساند که دولت های غربی رفتاری به دور از صداقت و با دورویی با ملت ها و فرهنگ های دیگر داشته اند که از تاریخ نگاری های جدید حذف شده است.
تاریخ های آمریکا و اروپا شرمسار از برده داری، خجل از دوره استعماری و آزرده از سرکوب ملت های رنگین پوست و غیر مسیحی است. محققان و تاریخ دانان شما به شدت شرمنده خونریزی ها به نام مذهب بین کاتولیک ها و پروتستان ها یا به نام ملیت ها در دوران جنگ اول و دوم جهانی هستند. این رویکرد قابل ستایش است.
با ذکر بخشی از این فهرست بلند بالا، قصد بازخوانی تاریخ را ندارم، بلکه می خواهم از شما بخواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی غربی ها بعد از چندین دهه بیدار شده است. چرا بازبینی وجدان عمومی برای زمان های دور اجرا می شود و برای مشکلات جاری نه؟ چرا این تلاش ها برای جلوگیری از بیداری عمومی درباره مشکلات عمده مانند برخورد با فرهنگ و تفکر اسلامی صورت می گیرد؟ شما به خوبی می دانید که تحقیر و ترویج نفرت و ترس واهی از «دیگران» مبنایی عمومی برای همه سود بران سرکوبگر است. حال، از شما می خواهم از خود بپرسید چرا سیاست قدیمی گسترش «هراس» و نفرت، اسلام و مسلمین را با حجمی بی سابقه هدف گرفته است. چرا ساختار قدرت در دنیا می خواهد اندیشه اسلامی به حاشیه رانده شود و همچنان پوشیده بماند؟ کدام مفهوم و ارزش های اسلامی باعث اخلال در پیشرفت ابرقدرت ها می شود و کدام منافع هستند که در سایه تحریف وجهه اسلام در امان می مانند؟
حال خواست اول من این است: درباره انگیزه های پشت پرده تخریب چهره اسلام تحقیق و مطالعه کنید.
خواست دوم من این است که در واکنش به سیلی از اقدامات صورت گرفته برای گمراه کردن و پیش قضاوت ها، تلاش کنید تا اطلاعاتی مستقیم و دست اول از این دین را به دست آورید. منطق صحیح مستلزم این است که شما درکی از طبیعت و جوهره آنچه که آنان شما را از آن می ترسانند و می خواهند از آن دوری گزینید، داشته باشید.
اصراری ندارم که شما قرائت من یا دیگر قرائت ها از اسلام را بپذیرید. چیزی که از شما می خواهم این است: اجازه ندهید این پویایی و حقیقت موثر در دنیای امروز با احساسات و پیش قضاوت ها در اختیار شما قرار بگیرد. به آنان اجازه ندهید که با دو رویی، تروریست های مزدورشان را به عنوان نمایندگان اسلام معرفی کنند.
اطلاعات مربوط به اسلام را از منابع اصلی و اولیه آن دریافت کنید. اطلاعات مربوط به اسلام را از قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن بگیرید. می خواهم از شما بخواهم که به صورت مستقیم، قرآن مسلمانان را قرائت کنید. آیا شما تا کنون آموزه های پیامبر اسلام (ص) و اصول انسانی ایشان را مطالعه کرده اید؟ آیا پیام اسلام را از منبعی غیر از رسانه های دریافت کرده اید؟
آیا تا کنون از خود پرسیده اید که چگونه و بر چه مبنایی ، ارزش های اسلام توانست بزرگترین تمدن علمی و فکری را در دنیا ایجاد کند و در طول قرن ها بزرگترین دانشمندان و متفکران را بپروراند؟
از شما می خواهم اجازه ندهید تصویر سازی موهن و متعرضانه گردابی احساسی بین شما و واقعیت ایجاد کند و باعث شود احتمال داشتن یک قضاوت بی طرفانه از شما سلب گردد. امروز جوامع رسانه ای مرزهای جغرافیایی را در نوردیده اند. با این حال، اجازه ندهید که آنان شما را با مرزهای ذهنی و ساختگی احاطه کنند.
هر چند که کسی به تنهایی نمی تواند این خلاء های ایجاد شده را پر کند، هر کدام از شما می توانید پلی بین تفکرات و عدالت برای خلاء های ایجاد شده برای روشن کردن خود و اطرافیان خود استفاده کنید. هر چند این چالش بین اسلام و شما جوانان ناخواسته است، می تواند سوال هایی جدید در ذهن های کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد کند. تلاش برای یافتن پاسخ به این سوال ها فرصتی مناسب برای یافتن حقیقت هایی تازه برای شما ایجاد می کند.
از این رو، فرصت را برای یافتن درکی صحیح و بی غرض از اسلام از دست ندهید تا با حس مسئولیت پذیری شما به سوی حقیقت، نسل آینده بتواند تاریخ این تعاملات بین اسلام و غرب را به صورتی وجدانی روشن تر و رنجش و خشمی کمتر بنگارد.

سید علی خامنه ای
بیست و یکم ژانویه دو هزار و پانزده

[ دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:,

] [ 13:3 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 19 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

بسمه تعالی

 مدّتی پیش در ادامۀ روند گسترش اسلام هراسی و توهین به مقدّسات مسلمانان جهان، نشریه ای فرانسوی بار دیگر با انتشار برخی تصاویر به ساحت نورانی پیامبر رحمت و حکمت حضرت محمد بن عبدالله (ص) اهانت کرد. هر چند سنّت الهی بر بی تأثیر بودن این گونه اقدامات در طول تاریخ قرار گرفته و همواره کسانی که به این نوع اعمال ضدّ اخلاقی دست زده اند بلافاصله با موج افزایش محبوبیّت انبیاء عظیم الشأن الهی و خصوصاً پیامبر اعظم (ص) روبرو شده اند.

پس از این ماجرا و حملۀ تروریستی گروهی با ظاهر اسلامی و در باطن در خدمت استکبار و فضاسازی رسانه ای گسترده، هفتۀ گذشته نامۀ بسیار مهمی از سوی رهبر معظّم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی منتشر شد که به سرعت مورد توجّه و استقبال مردم و به ویژه جوانان کشورهای غربی قرار گرفت. با توجه به محتوای بسیار ارزشمند این نامه توصیه می کنم شما کتابداران عزیز نیز با دقّت در این نامه و همچنین پیام دیگر معظّم له خطاب به اتّحادیۀ انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا در افزایش سطح معرفتی خود از مسائل مهمّ جهانی و به خصوص اهداف استکبار جهانی از ایجاد و گسترش فضای اسلام هراسی، و در معرّفی کتب منابع مفید در ارائه و ترسیم چهرۀ حقیقی اسلام و پیامبر گرامی آن برای مخاطبان کوشا باشید. از یک منظر نامۀ رهبر معظّم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را می توان دعوت به مطالعه و تحقیق و پژوهش دانست، دعوتی که در پیام به دانشجویان مسلمان اروپا به صورت توصیه به مجموعه ای سه محوری یعنی دانش اندوزی، اندیشه ورزی، و پرهیزگاری جلوه کرده است.

اما چند نکته دربارۀ مسائل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

1- بخشنامۀ مربوط به اصلاح حقوق کتابداران انجمنی و همچنین لزوم برقراری بیمه از سوی معاونت

اداری ـ مالی نهاد به مدیران کل استان ها ابلاغ شد که امروز در پایگاه اطّلاع رسانی نهاد نیز قرار می-گیرد. انتظار می رود مدیران کل نیز با احساس مسئولیّت و دلسوزی در اسرع وقت نسبت به رعایت مفادّ این بخشنامه ها اقدام کنند.

2- دربارۀ ابهامی که برخی همکاران نسبت به درج بند 26 احکام داشته اند به اطّلاع می رساند که این بند طبق مادۀ 6 آیین نامۀ استخدام پیمانی مصوّب هیأت محترم وزیران صورت گرفته و به هیچ وجه موجب تضعیف امنیّت شغلی همکاران نخواهد بود زیرا هر گونه فسخ همکاری و لغو قرارداد در نهاد صرفاً با طیّ مراحل دقیق و رسیدگی های کافی در شورای اداری ـ استخدامی خواهد بود و اینجانب نیز به هیچ وجه اجازۀ تضعیف حقوق کتابداران و همکاران نهاد را نخواهم داد.

3- دربارۀ میزان مرخصی زایمان بانوان همکار و کتابداران نهادی بخشنامه ای دربارۀ افزایش مدّت مرخصی زایمان به 9 ماه به تمامی ادارات کل استانی صادر شد که امروز در پایگاه اطّلاع رسانی نهاد قرار می گیرد.

4- دربارۀ صدور کارت شناسایی به اطّلاع می رساند با تلاش ادارۀ کلّ حراست نهاد کارت های شناسایی ستاد نهاد و استان تهران پایان یافت مشخصّات همکاران و کتابداران دیگر استان ها نیز به ترتیبی که در حال ارسال به ادارۀ کلّ حراست است در مراحل چاپ و صدور قرار دارد که ان شاءالله به زودی در تمامی استان ها تحویل خواهد شد.

 

و من اللّه التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیر کل

[ یک شنبه 5 بهمن 1393برچسب:یاداشت 19, دبیر کل نهاد,

] [ 10:22 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]