تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کتابخانه عمومی عطاملک جوینی و آدرس atamaleklib.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند
سخنان بزرگان
کتاب مقوله بسیار مهمی است.
البته من به کارهای هنری و تصویری تلویزیون،سینما، یا از این قبیل چیزها خیلی اعتقاد دارم; اما کتاب نقش مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیزی پر نمیکند. کتاب را باید ترویج کرد،...
مردم باید به کتابخوانی عادت کنند
و کتاب وارد زندگی بشود.
مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما، پس از بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، 26/2/1372
در سال یازدهم هجرت رسول اکرم (ص) در آخرین سفرحج (در عرفه)، در مکه و در غدیرخم، در مدینه قبل از بیمارى و بعد از آن در جمع یاران و یا در ضمن سخنرانى عمومى، با صراحت و بدون هیچ ابهام، از رحلت خود خبر داد. چنان که قرآن رهروان رسول خدا (ص) را آگاه ساخته بود که پیامبر هم در نیاز به خوراک و پوشاک و ازدواج و وقوع بیمارى و پیرى مانند دیگر افراد بشر است و همانند آنان خواهد مرد. پیامبر اکرم (ص) یک ماه قبل از رحلت فرمود: «فراق نزدیک شده و بازگشت به سوى خداوند است. نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت نمایم و من دو چیز گران در میان شما مى گذارم و مىروم: کتاب خدا و عترتم، و خداوند لطیف و آگاه به من خبر داد که این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض کوثر برمن وارد شوند. پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار خواهید نمود».
در حجهالوداع در هنگام رمى جمرات فرمود: «مناسک خود را از من فرا گیرید، شاید بعد از امسال دیگر به حج نیایم و هرگز مرا دیگر در این جایگاه نخواهید دید».
روزى به آن حضرت خبر دادند که مردم از وقوع مرگ شما اندوهگین و نگرانند. پیامبر در حالى که به فضل بن عباس و على بنابىطالب (ع) تکیه داده بود به سوى مسجد رهسپار گردید و پس از درود و سپاس پروردگار، فرمود: «به من خبر داده اند شما از مرگ پیامبر خود در هراس هستید. آیا پیش از من، پیامبرى بوده است که جاودان باشد؟! آگاه باشید، من به رحمت پروردگار خود خواهم پیوست و شما نیز به رحمت پروردگار خود ملحق خواهید شد».
روزی دیگر پیامبر (ص) با کمک علی (ع) و جمعی از یاران خود به قبرستان بقیع رفت و برای مردگان طلب آمرزش کرد . سپس رو به علی (ع) کرد و فرمود: «کلید گنجهای ابدی دنیا و زندگی ابدی در آن، در اختیار من گذارده شده و بین زندگی در دنیا و لقای خداوند مخیر شدهام، ولی من ملاقات با پروردگار و بهشت الهی را ترجیح داده ام».
در چند روز آخر از زندگى رسول اکرم (ص) آن بزرگوار در مسجد پس از انجام نماز صبح فرمود:
«اى مردم! آتش فتنهها شعله ور گردیده و فتنهها همچون پارههاى امواج تاریک شب روى آورده است. من در روز رستاخیز پیشاپیش شما هستم و شما در حوض کوثر بر من در می آئید. آگاه باشید که من درباره ثقلین از شما می پرسم، پس بنگرید چگونه پس از من درباره آن دو رفتار میکنید، زیرا که خدای لطیف و خبیر مرا آگاه ساخته که آن دو از هم جدا نمی شوند تا مرا دیدار کنند. آگاه باشید که من آن دو را در میان شما به جای نهادم ( کتاب خدا و اهل بیتم ). بر ایشان پیشی نگیرید که از هم پاشیده و پراکنده خواهید شد و درباره آنان کوتاهی نکنید که به هلاکت میرسید».
آنگاه پیامبر (ص) با زحمت به سوی خانه اش به راه افتاد. مردم با چشمانی اشک آلود آخرین فرستاده الهی را بدرقه می کردند. در آخرین روزها پیامبر به علی (ع) وصیت نمود که او را غسل و کفن کند و بر او نماز بگزارد. علی (ع) که جانش با جان پیامبر آمیخته بود، پاسخ داد: «ای رسول خدا، میترسم طاقت این کار را نداشته باشم».
پیامبر (ص) علی (ع) را به خود نزدیک کرد. آنگاه انگشترش را به او داد تا در دستش کند. سپس شمشیر، زره و سایر وسایل جنگی خود را خواست و همه آنها را به علی سپرد.
فردای آن روز بیماری پیامبر (ص) شدت یافت اما او در همین حال نیز اطرافیان خود را درباره حقوق مردم و توجه به مردم سفارش می کرد. سپس به حاضران فرمود: «برادر و دوستم را بخواهید به اینجا بیاید».
ام سلمه، همسر پیامبر گفت: «علی را بگویید بیاید. زیرا منظور پیامبر جز او کس دیگری نیست».
هنگامی که علی (ع) آمد، پیامبر به او اشاره کرد که نزدیک شود. آنگاه علی (ع) را در آغوش گرفت و مدتی طولانی با او راز گفت تا آنکه از حال رفت و بیهوش شد. با مشاهده این وضع، نوادههای پیامبر (ص) حسن و حسین (ع) به شدت گریستند و خود را روی بدن رسول خدا افکندند. علی (ع) خواست آن دو را از پیامبر (ص) جدا کند. پیامبر (ص) به هوش آمد و فرمود: «علی جان آن دو را واگذار تا ببویم و آنها نیز مرا ببویند، آن دو از من بهره گیرند و من از آنها بهره گیرم».
سرانجام پیامبر (ص) هنگامی که سرش بر دامان علی (ع) بود، جان به جان آفرین تسلیم کرد.
زمانی تمام پولهای توجیبی ام را صرف خرید کتابهایی میکردم که روزی رویای خواندنشان را در سر میپروراندم. وقتی میگویم تمام پولهای توجیبییعنی دقیقا تمام پولهای توجیبی.
وقتی بدون توجه به قیمت روی جلد تا پای صندوق پایین پله ها پیش میرفتم، کافی نبودن پول توجیبی
مرا میان برزخ انتخاب میگذاشت.
و حالا..
شاید آنقدر مجازی مطالعه میکنم که میترسم بوی کاغذ کتابهای قفسه کتابفروشی جزء نوستالژی ام شود.
و من میخواهم دوباره تمام جیبم کتاب شود تا باز حس برزخ انتخاب را حس کنم.
خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر يزدان منصوريان، عضو هيات علميدانشگاه تربيت معلم تهران:اساساً، ورزش و مطالعه از چند جهت به هم شبيه هستند. البته وجود اين شباهتها کاملاً طبيعي است، چرا که ورزش زمينه ساز «سلامت جسمي» ومطالعه زمينه ساز «سلامت فکري» است. هرگاه اين دو در کنار يکديگر قرا گيرند، شرايطلازم براي ايجاد سلامت «روح و روان» آدمي مهيا ميشود.در نهايت جامعه اي که در آنورزش و مطالعه فراگير شده باشد، ميتواند به سوي سلامت و سعادت گام بردارد.
براي تشريح پيوند ميان اين دو مقوله مهم اجتماعي و فرهنگي ميتوانفهرستي از شباهتهاي آنها را در 20 بند برشمرد:
1. ورزش و مطالعه هر دوبراي انسان مفيدند و براي گسترش هر دو به بهانه هاي مختلف تبليغ مي شود. هيچ کس نيزدر سودمندي اين دو ترديد ندارد، اما متاسفانه هنوز کم نيستند کساني که در برنامهروزانه خود نه فرصتي به ورزش اختصاص مي دهند و نه فرصتي به مطالعه.
2. هميشه براي ورزش نکردن و کتاب نخواندن بهانه وجود دارد. اما اين بهانههاي به ظاهرموجه فقط انسان را از مزاياي اين دو محروم ميکنند.
3. معمولاً شروع ورزش وشروع مطالعه، براي کساني که به انجام آن عادت ندارند، دشوار است. اما پس از مدتيتبديل به فعاليتي لذت بخش مي شود. با اين حال چه بسيارند کساني که در آرزوي روزيطلايي هستند که حال و حوصله لازم براي پرداختن به اين دو را پيدا کنند. در حالي کهآن روز همين امروز است!
4. ورزش و مطالعه هر دو مهارتند که با تمرين وممارست در آنها پيشرفت ميکنيم. بدون تمرين در ورزش و بدون استمرار در مطالعهانجام آنها دشوار و سخت است.
5. عادت به ورزش و مطالعه بيش از آنکه ذاتيباشد، اکتسابي است. بر اين اساس، مي توان علاقه به اين دو فعاليت را در افراد بهتدريج پرورش داد. معمولاً در اين زمينه گامهاي کوتاه ولي مستمر هميشه بهتر ازگامهاي بلند ولي منقطع است.
6. نقش خانه و مدرسه در پرورش عادت به ورزش ومطالعه نقشي اساسي است. چرا که نهادينه شدن علاقه مندي به ورزش و توسعه فرهنگمطالعه در افراد از دوران کودکي آغاز مي شود.
7. توجه به فرصتهاي کوتاهبراي پرداختن به ورزش و مطالعه کاملاً ضروري است. در واقع بهجاي انتظار رسيدنفرصتي طلايي که در آن بتوان ساعتها به ورزش يا مطالعه پرداخت، بايد از فرصتهايکوتاه در اين دو زمينه استفاده کرد.
8. نهادهاي آموزشي و پرورشي به يکاندازه در توسعه فرهنگ ورزش و مطالعه در جامعه سهيم هستند. سرمايهگذاريهاي ملي وکلان براي توسعه زير ساختهاي لازم در گسترش اين دو عرصه ضروري و اجتناب ناپذيراست.
9. همواره بين توسعه اقتصادي يک کشور با توسعه بخشهاي ورزشي وانتشاراتي آن رابطه مستقيم و دوسويه وجود دارد. چرا که توسعه ورزش و مطالعه به گردشچرخهاي اقتصادي کمک ميکنند وبرعكس. از سويي ديگر، توسعه مشاغل مرتبط به اين دوعرصه از بهترين زمينه هاي اشتغال زايي است.
10. ورزش و مطالعه از بهترينفعاليتها براي پر کردن اوقات فراغت جوانان و ساير اقشار جامعه محسوبميشوند.
11. نگاه افراد اهل ورزش و مطالعه معمولاً به زندگي مثبت است. درنتيجه، جامعه اي که در آن ورزش و مطالعه گسترش يابد، پوياتر، شادابتر و امنترخواهد بود.
12. براي بهبود شاخصهاي سلامت و ارتقاي شاخصهاي فرهنگي جامعه،توجه به «ورزش همگاني»و توسعه «مطالعه عمومي» نسبت به گسترش «ورزش قهرماني» و «مطالعه تخصصي» اولويت دارد.
13. تناسب نوع ورزش و نوع مطالعه با ويژگيهاو مهارتهاي افراد شباهت ديگر اين دو مقوله است. هر فرد با توجه به توانايي جسميخود بايد ورزشي مناسب انتخاب کند و با توجه به دانش و نيازهايي که دارد در جستوجويکتابي مفيد باشد. البته نبايد نقش مشاوران ورزشي و کتابداران را در اين انتخابناديده گرفت.
14. ورزش و مطالعه هردو هدف تربيتي دارند. ورزش براي «تربيتتن» و مطالعه براي «تربيت روان» آدمي ضروري است.
15. بازدهي و سودمندي ورزشو مطالعه در زمانها و مکانهاي مشخصي بيشتر است. با اين حال بسته به ويژگيهايگوناگون جسمي و فکري هر فرد، زمان مناسب براي پرداختن به اين دو در مورد افرادمختلف متفاوت است.
16. ساخت اماکن عمومي براي فعاليتهاي ورزشي و مطالعه بهگسترش فرهنگ ورزش و مطالعه کمک ميکند. سالنها و زمينهاي ورزشي از يک سو وکتابخانهها از سويي ديگر نهادهاي اجتماعي مربوط به اين دو عرصه هستند.
17. نقش مربي و توانايي او در آموزش مهارتهاي ورزشي و مهارتهاي مطالعه بسيار مهم است. مربيان توانمند افراد علاقهمند به ورزش را تربيت ميکنند و معلمان آگاه و با تجربهدانش آموزان علاقهمند به مطالعه.
18. گسترش فرهنگ ورزش و مطالعه واکسنيمطمئن براي پيشگيري از عادتهاي زيانباري همچون اعتياد به مواد مخدر و سايرآسيبهاي اجتماعي است.
19. کساني که اهل ورزش هستند به حال آنهايي كه اينموهبت را به راحتي از دست ميدهند افسوس ميخورند و کساني که اهل مطالعه هستند نيزچنين احساسي نسبت به آنهايي که مطالعه نميکنند دارند. از اين رو، معمولاٌورزشکاران ديگران را به ورزش و کتابخوانان ديگران را به مطالعه توصيهميکنند.
20. سرمايه گذاري در حوزه ورزش و مطالعه از صرف هزينههاي فراواندر بخشهاي ديگر ميکاهد. به عنوان نمونه گسترش ورزش همگاني ارتقاي سلامت عمومي رابه دنبال دارد و به صرفه جويي در هزينههاي درماني کمک ميکند. همچنين، سرمايهگذاري در زمينه توسعه مطالعه در دراز مدت صرفه جويي در هزينههاي انتظامي و قضاييرا در پي خواهد داشت.
سخن پاياني اينکه، ورزش و مطالعه مکمل يکديگرند وتوسعه يکي بدون ديگري به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد. از اين رو، خوشا به حال همهافرادي که اين دو را با هم دارند و خوشا به حال جامعه اي که زمينه ساز گسترش همزمانورزش و مطالعهاست.
اتومبیل مردی که به تنهایی سفر می کرد در نزدیکی صومعه ای خراب شد.
مرد به سمت صومعه حرکت کرد و به رئیس صومعه گفت : «ماشین من خراب شده. آیا می توانم شب را اینجا بمانم؟ »
رئیس صومعه بلافاصله او را به صومعه دعوت کرد. شب به او شام دادند و حتی ماشین او را تعمیر کردند.
شب هنگام وقتی مرد می خواست بخوابد صدای عجیبی شنید. صدای که تا قبل از آن هرگز نشنیده بود .
صبح فردا از راهبان صومعه پرسید که صدای دیشب چه بوده اما آنها به وی گفتند :« ما نمی توانیم این را به تو بگوییم . چون تو یک راهب نیستی»
مرد با نا امیدی از آنها تشکر کرد و آنجا را ترک کرد.
چند سال بعد ماشین همان مرد بازهم در مقابل همان صومعه خراب شد.
راهبان صومعه بازهم وی را به صومعه دعوت کردند ، از وی پذیرایی کردند و ماشینش را تعمیر کردند.
آن شب بازهم او آن صدای مبهوت کننده عجیب را که چند سال قبل شنیده بود ، شنید.
صبح فردا پرسید که آن صدا چیست اما راهبان بازهم گفتند: :« ما نمی توانیم این را به تو بگوییم . چون تو یک راهب نیستی»
این بار مرد گفت «بسیار خوب ، بسیار خوب ، من حاضرم حتی زندگی ام را برای دانستن فدا کنم.
اگر تنها راهی که من می توانم پاسخ این سوال را بدانم این است که راهب باشم ، من حاضرم . بگوئید چگونه می توانم راهب بشوم؟»
راهبان پاسخ دادند « تو باید به تمام نقاط کره زمین سفر کنی و به ما بگویی چه تعدادی برگ گیاه روی زمین وجود دارد و همینطور باید تعداد دقیق سنگ های روی زمین را به ما بگویی. وقتی توانستی پاسخ این دو سوال را بدهی تو یک راهب خواهی شد.»
مرد تصمیمش را گرفته بود. او رفت و 45 سال بعد برگشت و در صومعه را زد.
مرد گفت :« من به تمام نقاط کرده زمین سفر کردم و عمر خودم را وقف کاری که از من خواسته بودید کردم .
تعداد برگ های گیاه دنیا 371,145,236,284,232 عدد است. و 231,281,219,999,129,382 سنگ روی زمین وجود دارد»
راهبان پاسخ دادند :« تبریک می گوییم . پاسخ های تو کاملا صحیح است . اکنون تو یک راهب هستی . ما اکنون می توانیم منبع آن صدا را به تو نشان بدهیم.»
رئیس راهب های صومعه مرد را به سمت یک در چوبی راهنمایی کرد و به مرد گفت : «صدا از پشت آن در بود»
اوبلانسکی با زنش دالی دعوایش می شود . دالی نامه عاشقانه ابلانسکی به معلمه فرانسوی را پیدا کرده است .
آنا کارنینا ، خواهر اوبلانسکی از پترزبورگ به مسکو می آید و دالی را با اوبلانسکی آشتی می دهد .
کیتی ، خواهر دالی ، دو خواستگار دارد یکی ورانسکی و یکی له وین .
کیتی و دالی از خانواده شجرباتسکی ها هستند . دالی شش تا بچه دارد .
آنا کارنینا ، همسر کاره نین است و یک پسر بچه هشت ساله دارد که خیلی او را دوست دارد .
کل داستان در خانواده های اشرافی اتفاق می افتد . خانواده ها برای خودشان ، چند تا خدمتکار و آشپز و معلمه و دربان دارند . هر چند وقت یکبار مهمانی های بزرگ در تالار که همراه رقص است ترتیب می دهند . بچه هایشان را هم می دهند دایه شیر می دهد .
داستان بیشتر خانوادگی است و حول و حوش ازدواج دور می زند .
اعضای محترم می توانند رمان زیبای آناکارنینا را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرند .این رمان از سری کتابهای تازه ای است که توسط اعضا از طرح کتاب من درخواست شده است.شما هم می توانید کتاب مورد علاقه خود را از طریق طرح کتاب من سفارش دهید.
حجت الاسلام و المسلمین وكیلی، مدیر آموزش نهاد كتابخانه های عمومی كشور با اعلام این خبر گفت: این دوره آموزشی، دومین دوره ای است كه در سال جاری با حضور 170 نفر از كاركنان كتابخانه های عمومی كشور ویژه برادران در قم برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی اداره كل كتابخانه های عمومی استان قم، حجت الاسلام وكیلی گفت: دوره آموزش بدو استخدام، برای همه سازمان و نهاد ها الزامی است و بر اساس آن، هر كارمند باید حدود 70 ساعت آموزش ببیند.
مدیر آموزش نهاد اظهار كرد: در دوره بدو استخدام كتابداران، دو بخش آموزشی شامل بصیرت افزایی و مهارت افزایی و آشنایی با مدیركل های نهاد در نظر گرفته شده است.
وكیلی با اشاره به برخی از سرفصل های تخصصی دوره آموزش بدو استخدام گفت: تبیین جایگاه و ویژگی های مشاوره امین، آشنایی با كتاب های ضاله، ولایت فقیه، منشور اخلاق حرفه ای كتابداری و كارگاه برنامه ریزی یك كتابخانه از مباحثی است كه در دوره بدو استخدام توسط اساتید حوزه های مختلف مطرح خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین وكیلی برگزاری دوره های آموزشی بدو استخدام را مثبت ارزیابی كرد و افزود: 12دوره آموزشی برگزار شده، مورد ارزیابی قرار گرفته است كه طبق نظرسنجی های قبلی، شركت كنندگان حدود 80 درصد از برگزاری دوره رضایت داشته اند.
وی با اشاره به تدوین نظام جامع آموزش كاركنان گفت: به تازگی، یك نظام جامع آموزش برای كاركنان كتابخانه های عمومی كشور طراحی شده كه در آن، آموزش های ضمن خدمت برای كلیه كارمندان در نظر گرفته شده است.
وكیلی افزود: آموزش های رسته ای، مهارت های هفت گانه، آموزش های مورد نیاز استانی، آموزش مدیران كل، آموزش های بصیرت افزایی از جمله آموزش هایی است كه در این نظام جامع پیش بینی شده است.
مدیر آموزش نهاد در پایان گفت: در نظام جامع ساعت های آموزشی لازم برای هر فرد مشخص شده و به ازای هر یك ساعت آموزش، نیم امتیاز در حكم كارگزینی لحاظ خواهد شد.
بهراستي، عظمت اعظم اربعين در فرهنگ شيعي، حاصل حُصولِ حماسهاي است كه از عاشورا آغاز و به بلوغ دَردي جانكاه ختم ميشود كه دُردِ وجود تابناك اهل بيت حسين (ع) را در غم فراق جانانشان صيقل داده و در اثناي تاريخ جهان درخشان ميكند درخششي كه از يكسو در چلهنشيني تبدار كربلا در سجادهي مناجات زينالعابدين (ع) به بار مينشيند و در صوت با صلابت و مقتدر عقيلهي بني هاشم زينب (س) انعكاس يافته، فرياد خشم زني از خاندان رسول (ص) را بر سر ناخلفان «اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ» طنين افكن ميكند؛ فريادي كه خاندان ملعون ابا سفيان را به رسوايي ابدي در تاريخ بشريت محكوم ميسازد.
اربعين، تجديد بيعت با ياران باوفاي سفر كرده، در مسير اليالله عاشورا است؛ آنان كه «... بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهاله و حيره الضّلاله» را به شوق نجات بندگان خدا از گمراهي تباهي حاكمان جور روزگار به انجام سرانجام رساندند و در روز چهلم، حاصل دسترنج بذل جان عزيزشان به بار نشسته، بَري شيرين، به شيريني تجديدِ ابديِ حياتِ اسلام ناب محمدي (ص) در طول تاريخ، حاصل آورد.
پيامبر اكرم (ص) فرمودهاند: «ما من عبدٍ يخلصُ لله العَمل اربعين يوماً الا ظهرت يتابيع الحكمه من قلبه علي لسانه؛ هيچ بندهاي نيست كه به مدت چهل روز، رفتاري خدا پسندانه پيشه كند مگر آن كه چشمههاي حكمت از قلب بر زبانش جاري خواهد بود» و كاروان مظلومان قدير كربلا كه چهل شب و روز را به اميد و عشق حقيقي حق تعالي، بر چنان مصيبتي اليم كه داغي حك بر قلبشان بود، خاشعانه صبوري كردند؛ به پاس اجر اين صبر، چه زلال چشمههاي كلام حكيمانهاي كه چون لولو مرجان، از جان پاكشان بر زبانشان جاري شد و چه بركتها كه به رغم مدعيان مانع از ترويج راه حسين (ع) با روايت عالمانه و مدبرانهي اين گواهان حاضر از شكوه حماسهي جاودان كربلا عايد اسلام ناب محمدي (ص) گشت؛ بنياميه ميخواست با كشتن امام حسين (ع) و يارانش نور حق حضرت را خاموش كند و اسلام ناب محمدي (ص) را براي هميشه به دست فراموشي در محاق گمراهي بسپارد؛ اما اربعين نشان داد؛ اين نور، مششعتر از پيش و آن مكتب، تابندهتر از هميشه پرتو افشاني فراگير دارد.
امروز به لطف خدا ما ايرانيان مسلمان عاشورايي كه در ذيل سايهي متبرك زندگي در كشوري عزتمند مسلمان و شيعي به حاكميت رهبري فرزانه و فقيه (مد ظلهالعالي) با داغ نينوا تا قيامت پيماني ناگسستني داريم و پيام منيع اربعين حسيني را دريافتهايم واثقانه معتقديم كه همواره كاخ ظالم، با طنين باشكوه نداي حق طلبي و ظلم ستيزي لرزان شده و از بنيان بركنده ميشود و به راستي اربعين، نماد بارز سرنوشت ظلمتبار ظلم است با تيغ صبر و توكل و سخن حق كه حقايق عاشورا را به روشني به تصوير ميكشد تا ديگر هرگز كسي، تن به خواري و ذلت ندهد و نداي حق طلبي و آزاد انديشي را در هر زمان و هر شرايطي محكم و پر صلابت لبيك گويد و به اين يقين متقن معتقد باشد كه: «إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا.»
اينجانب به نوبه ي خويش، فرا رسيدن اربعين سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) و 72 تن از ياران وفادار ايشان را به خاتم آخرين معصوم خاندان رسول (ص)- حجت حق (عج)، مقام معظم رهبري (مدظلهالعالي) و مردم همواره بيدار و شهيد پرور و حماسه آفرين ايران اسلامي، به ويژه همكاران گراميم تسليت عرض ميكنم و آرزومندم خداوند منان، توفيق رهروي راه ايشان را نصيب هميشگيمان فرمايد و نام زيبا و غرور آفرين ايران عزيز و عزتمند، همواره بلند و با شكوه، در همهي عرصهها، بر تارك جهان به روشني بدرخشد؛ آمين!
همزمان با آغاز سي و دومين گردهمايي مديران كل كتابخانه هاي عمومي كشور و در واپسين روز گردهمايي تخصصي كارشناسان ايستگاه هاي مطالعه و با حضور دبيركل نهاد و معاون پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي فاز پنجم طرح ملي ايستگاه هاي مطالعه رونمايي خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، سي و دومين گردهمايي مديران كل كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور صبح امروز همزمان با آخرين روز سومين گردهمايي تخصصي كارشناسان ايستگاه هاي مطالعه در سالن همايش هاي هتل انقلاب تهران با حضور منصور واعظي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي آغاز به كار مي كند.
در اين همايش كه از صبح امروز (بيستم آذر) تا پنج شنبه بيست و يكم آذرماه ادامه خواهد داشت در خصوص آخرين دستاوردها، فعاليت هاي انجام شده، اهداف و چشم انداز برنامه هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي بحث، تصميم گيري و هم انديشي صورت خواهد پذيرفت.
همچنين پيش از ظهر امروز با حضور معاون پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دبيركل نهاد و مديران كل كتابخانه هاي عمومي كشور فاز پنج طرح ملي ايستگاه هاي مطالعه نيز رونمايي خواهد شد.
در ادامه اين گردهمايي از ساعت 20 امشب نيز مديران كل پذيراي آيت الله حائري شيرازي نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري خواهند بود و از مباحث مربوط به اخلاق ايشان استفاده خواهند كرد.
گفتني است همزمان با برگزاري جلسه پاياني گردهمايي كارشناسان ايستگاه هاي مطالعه، گزارشي جامع از اجراي اين طرح در حضور دبيركل نهاد و مديران كل كتابخانه هاي عمومي كشور ارائه شود.
«و هر از گاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی،جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی، آغازی بی پایان را می سراید»
امروز با خبر شدیم متاسفانه آقای سهیلی فر مدیر کانون انجمن شعر شهرستان به رحمت خدا رفتند. به فرزند ایشان و خانواده محترمشون و اعضای محترم کانون شعروادب شهرستان جوین تسلیت عرض می کنیم . انشالا روح این مرحوم قرین رحمت حق تعالی باشد.
ظرف مدت 100 روز و با و همكاري دستگاه هاي اجرايي؛كتابخانه عمومي دكتر عباس حري در مشهد افتتاح شدمراسم افتتاح كتابخانه دكتر عباس حري با حضور مسئولان دستگاه هاي اجرايي، رايزن فرهنگي سفارت ژاپن در جمهوري اسلامي ايران، مسئولان كتابخانه هاي عمومي و اعضاي هيات علمي و دانشجويان علم اطلاعات و دانش شناسي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، اميرالله شمقدري مديركل كتابخانه هاي عمومي استان در مراسم افتتاح كتابخانه عمومي دكتر عباس حري با اشاره به تقارن افتتاح اين كتابخانه با آغاز هفته بسيج مستضعفان اين كتابخانه را نمونه اي از يك كار جهادي و فعاليت بسيجي وار دانست كه در مدت يكصد روز با فعاليت و همكاري دستگاه هاي اجرايي، پرسنل اداره كتابخانه هاي عمومي و مجري طرح به انجام رسيده است.
مديركل كتابخانه هاي عمومي رعايت اصول معماري سنتي در ساختمان و همچنين اجراي سيستم روشنايي براساس ابداع يكي از مخترعين مشهدي را از ويژگي هاي منحصر به فرد اين بنا ذكر كرد.
شمقدري زير بناي اين كتابخانه را 470 مترمربع و در دو طبقه ذكر نمود و افزود چهارهزار و هفتصد ميليون ريال توسط اداره كل كتابخانه هاي عمومي و انجمن شهرستان مشهد به منظور ساخت بناي اين كتابخانه هزينه شده است.
حسن موحديان، فرماندار شهرستان مشهد نيز در اين مراسم ضمن تقدير از زحمات كتابداران عنوان داشت كتابداري كار بسيار بزرگي است و كتابداران به مردم مي آموزند كه چگونه فكر كنند، مطالعه كنند و زندگي كنند.
وي افزود: من در طول هشت سال گذشته تمام اهتمام و تلاش خود را جهت ارتقاي وضعيت كتابخانه هاي عمومي به كار گرفته ام و اگر به گذشته بازمي گشتم رشته كتابداري را انتخاب مي كردم.
فرماندار مشهد با اشاره به نامگذاري كتابخانه به نام مرحوم دكتر عباس حري عنوان داشت ما نام كسي كه زحمات زيادي در اين علم كشيدهرا براي اين كتابخانه انتخاب كرده ايم، اما قطعاً نامگذاري اين كتابخانه به نام دكتر حري پاسخگوي يك عمر تلاش و مجاهدت علمي ايشان و خدمات ارزنده ايشان به جامعه كتابداري ايران نخواهد بود و بايد براي زنده نگهداشتن نام و ياد ايشان تلاش و اهتمام داشته باشيم.
هفته كتاب در جمهوري اسلامي ايران از سال ها پيش نامگذاري شده و شايد به اين دليل كه ماهيت انقلاب اسلامي كشورمان، ماهيتي فرهنگي است، مسئولان اين حوزه به جد در پي برگزاري آبرومند اين هفته هستند. مطابق تجربه سال هاي گذشته، فعاليت هاي مختلفي در عرصه فرهنگي در داخل و خارج از كشورمان توسط نهادهاي فرهنگي انجام شده است و بازخواني روند گراميداشت هفته كتاب در ايران نشان دهنده اهتمام بخش هاي مختلف فرهنگي براي نهادينه كردن كتابخواني در كشورمان است. گزارش پيش رو به اين موضوع اختصاص دارد و به بررسي برگزاري هفته كتاب خواهد پرداخت.
در نشست مسئولين ستادي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان روز شمار برنامه هاي هفته كتاب استان اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، امير الله شمقدري مديركل كتابخانه هاي عمومي استان ضمن اعلام روز شمار برنامه هاي هفته كتاب اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان گفت : امسال كه تقارن ماه محرم با بيست و يكمين دوره بزرگداشت مقام كتابداران كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد مي باشد اين نكوداشت بايد بگونه اي برگزار شود تا در حفظ مقام و جايگاه كتابداران و هرچه بهتر برگزاري اين مراسم تلاش گردد.
شمقدري ادامه داد توجه به جايگاه كتابداران كتابخانه هاي عمومي مي تواند تحولي شگرف در ميزان جذب مخاطبين و افزايش مطالعه مفيد را زمينه سازي كند .
گفتني است در ميان روز شمار برنامه هاي اعلام شده هفته كتاب كه از 25 آبانماه سال جاري به مدت يك هفته تا 2 آذر ماه به طول مي انجامد به برنامه تجديد ميثاق با شهيدان، برگزاري همايش بيست و يكمين دوره بزرگداشت مقام كتابداران كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد، تجليل از خبرنگاران، افتتاح ايستگاه هاي مطالعه، ديدار با علما، بازديد مسئولين از كتابخانه هاي عمومي استان، سخنراني در حوزه مطالعه و كتابخواني قبل از خطبه هاي نمازعبادي و سياسي نماز جمعه و افتتاح كتابخانه تخصصي تازه تاسيس دكتر حري اشاره كرد .
دين مبين اسلام و کلامالله مجيد برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است. اهميت کتابخوانی در اسلام بهقدری است که معجزه پيامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در اين کتاب مقدس هم اولين آياتی که بر پيامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است. اهميت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه مینويسد، قسم ياد میکند. هدف اين پژوهش، بررسی جايگاه، معنا، و مفهوم کتاب و کتابخوانی از منظر قرآن کريم، دين مبين اسلام، پيامبر اسلام(ص)، و ائمه اطهار(ع) است. همچنين نقش کتاب در هدايت، رستگاری، و پيشرفت علمی و فرهنگی انسانها و جامعه بشری مورد بحث و بررسی قرار میگيرد. اين مطالعه به روش کتابخانهای و از طريق تحليل محتوای کلام الله مجيد، احاديث، و ساير متون موجود انجام گرفته است. قرآن کريم در مورد «کتاب» معانی اصطلاحی مختلفی را اطلاق کرده است: الف) کتب شرايع دين، ب) کتبی که اعمال بندگان را ثبت و ضبط میکند، و ج) کتبی که جزئيات نظام هستی و حوادث واقعه را ثبت و ضبط میکند. هم در قرآن و هم در روايات و گفتار بزرگان بر نقش سازنده کتاب و کتابخوانی در رشد و تعالی فکری و اجتماعی انسانها با تأکيد فراوان اشاره شده است. بهطوريکه، در يک تقسيمبندی جالب، جوامع بشری را به دو قسمت جوامع دارای کتاب و جوامع بدون کتاب تقسيم میکند. همچنين، قرآن و روايات، کتاب و کتابخوانی را وسيلهای برای حفظ و سازماندهی و انتقال ذخاير فرهنگی و علمی به نسلهای آينده دانسته بر تأثيرات معنوی و اخروی مطالعه و به ميراث گذاشتن دانش برای آيندگان اشارات فراوان میکند. قرآن کريم، به سبب اينکه برای علم و دانش و کسب علم و تفکر در پديدههای جهان هستی اهميت خاصی قائل شده است، به تبع آن، برای دانشمندان و علمای دين و دانش هم فضيلت و اعتبار خاصی قائل شده و ويژگی مهم علم و دانش را، دوام و ماندگاری منافع آن هم در اين دنيا و هم در آخرت برای افراد دانسته است. بهطوريکه، در روايات و احاديث هم عالمان بر عابدان برتری دارند؛ چون منافع عبادت فقط شامل شخص عابد است ولی منافع علم هم شامل عالم و هم شامل ساير افراد می شود. بهطوريکه، در قرآن و اسلام، کتاب و کتابخوانی از جايگاهی بس عظيم برخوردار است. بررسی آماری محتوای کلام الله مجيد نشان داد که واژه کتاب به اشکال مختلف 255 بار، واژه علم 582 بار، واژه قلم 2 بار، و واژه اقرأ 3 بار در قرآن تکرار شده است. در نتيجه مطالعه و کتابخوانی و تحصيل علم و دانش از فرايض بسيار مؤکد در دين مبين اسلام، قرآن کريم و احاديث و گفتار بزرگان دانش است. به همين سبب توجه به بسترسازیهای لازم و ايجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و ترويج فرهنگ مطالعه از راههای مختلف لازم و ضروری است
قیام مقدس و پرشکوه امام حسین(ع)ریشه در انحراف هاى بـنیادى و اساسى در جـامعه اسلامى داشت. این انحراف ها زائیده انحراف حکومت اسلامى از مسیر اصلى خود از سقیفه به بـعد بـود. که پس از شهادت على(ع)کلا بـه دست سلسله سفیانى و حزب ضد اسلامى اموى افتاد. بـه گواهى اسناد تاریخى, سران این حزب هیچ اعتقادى بـه اسلام و اصول آن نداشتند(1). و ظهور اسلام و به قدرت رسیدن پیامبر اسلام(ص)را, جلوه اى از پیروزى تـیره بـنى هاشم بـر تـیره بـنى امیه, در جریان کشمکش قبیلگى در درون طایفه بـزرگ قریش مى دانستند(2). و بـا یک حـرکت خـزنده, بـه تـدریج در پـوشش اسـلام بـه مناصب کلیدى دسـت یافتند() و سرانجـام از سال چهلم هجـرى, حکومت اسلامى و سرنوشت و مقدرات امت اسلامى به دست این حزب افتاد و پس از بیست سال حکومت معاویه, و بـه دنبـال مرگ وى, پـسرش یزید بـه قدرت رسید که اوج انحراف بـنیادى, و جلوه اى آشکار از ظهور ((جاهلیت نو)) در پوشش ظاهرى اسلام بود(3).امام حـسـین(ع)نمى تـوانسـت در بـرابـر چـنین فاجـعه اى سکوت کند و احساس وظیفه مى کرد که در بـرابـر این وضع, اعتـراض و مخالفت کند. سخنان, نامه ها و سایر اسنادى که از امام حسین(ع)به دسـت ما رسـیده, بـه روشنى گویاى این مطلب اسـت. این اسناد بـیانگر آن است که از نظر امام, پـیشوا و رهبـر مسلمانان شـرائط و ویژگى هایى دارد که امویان فـاقـد آنها بـودند و اسـاس انحراف ها و گمراهیها این بود که عناصر فاسد و غیر لایق, تکیه بر مسند خلافت اسلامى و جایگاه والاى پـیامبـر زده بـودند و حاکمیت و زمامدارى آنها, آثار و نتائج بـسیار تلخ و ویرانگرى بـه دنبـال آورده بود.
چـند نمونه از تـاءکیدهاى امام در این بـاره یادآورى مى شـود:
ویژگى هاى پیشواى مسلمانان
1 - در نخستین روزهایى که امام حسین(ع)در مدینه, بـراى بـیعت جهت یزید, در فشار بود, در پاسخ ولید که پیشنهاد
بیعت بـا یزید را مطرح کرد, فـرمود: اینک که مسـلمانان بـه فـرمانروایى مانند یزید گرفتار شده اند, باید فاتحه اسلام را خواند(4).
2 - امام ضمن پاسخ نامه هاى کوفیان, نوشت:
... امام و پیشواى مسلمانان کسـى اسـت که بـه کتـاب خـدا عمل نموده راه قسط و عدل را در پـیش گیرد و از حـق پـیروى کرده بـا تمام وجود خویش مطیع فرمان خدا باشد(5).
3 - امام حـسـین(ع)هنگام عزیمت بـه سـوى عراق در منزلى بـنام ((بیضه)) خطاب به ((حر)) خطبه اى ایراد کرد و طى آن انگیزه قیام خود را چنین شرح داد:
((مردم! پـیامبـر خدا(ص)فرمود: هر مسلمانى بـا حکومت ستـمگرى مواجـه گردد که حـرام خدا را حـلال شمرده و پـیمان الهى را درهم مى شکند, بـا سنت و قانون پـیامبـر از در مخالفت درآمده در میان بـندگان خـدا راه گناه و معصـیت و تـجـاوزگرى و دشـمنى در پـیش مى گیرد, ولى او در مقابـل چنین حکومتى, بـا عمل و یا بـا گفتار اظهار مخالفت نکند, بـرخـداوند است که آن فرد(ساکت)را بـه کیفر همان ستمگر(آتش جهنم)محکوم سازد.
مردم! آگاه باشید اینان(بنى امیه)اطاعت خدا را ترک و پیروى از شیطان را بـر خود فرض نموده اند, فساد را تـرویج و حدود الهى را تعطیل نموده فى را(که مخصوص بـه خـاندان پـیامبـر است)بـه خـود اختصاص داده اند و من بـه هدایت و رهبـرى جامعه مسلمانان و قیام بـر ضد این همه فساد و مفسدین که دین جدم را تغییر داده اند, از دیگران شایسته ترم ...)) (6).
حاکمیت بـنى امیه که امام در این سخنان بـه گوشه هایى از آثـار سوء آن اشاره نموده, در شوون مختـلف جامعه اسلامى اثر گذاشتـه و فساد و آلودگى و گمراهى را گستـرده و عمومى ساخـتـه بـود. امام حسین(ع)در موارد متعددى انگشت روى این عواقب سوء گذاشتـه و بـه مردم هشـدار داده اسـت کـه بـه چـند نمـونه آن اشـاره مـى شـود:
محو سنتها و رواج بدعتها
آن حـضرت پـس از ورود بـه مکه, نامه اى بـه سران قبـائل بـصره فرستاد و طى آن چنین نوشت:
((...اینک پیک خود را بـا این نامه بـه سوى شما مى فرستم, شما را به کتاب خدا و سنت پیامبـر دعوت مى کنم, زیرا در شرائطى قرار گرفته ایم که سنت پیامبر به کلى از بین رفته و بـدعتها زنده شده است, اگر سخـن مرا بـشنوید, شما را بـه راه راسـت هدایت خـواهم کرد...)) (7). دیگر به حق عمل نمى شود.
حسین بـن على(ع)در راه عراق در منزلى بـه نام ((ذى حـسم)) در میان یاران خود بـه پـا خـاست و خـطبـه اى بـدین شرح ایراد نمود:
پـیشامدها همین است که مى بـینید, جـدا اوضاع زمان دگرگون شده زشتیها آشکار و نیکیها و فضیلتها از محیط ما رخت بر بسته است و از فضیلتها جز اندکى مانند قطرات تـه مانده ظرف آب بـاقى نمانده است. مردم در زندگى پست و ذلتبارى به سر مى بـرند و صحنه زندگى, همچون چراگاهى سنگلاخ, و کم علف, به جایگاه سخت و دشوارى تبـدیل شده است.
آیا نمى بینید که دیگر بـه حق عمل نمى شود, و از بـاطل خوددارى نمى شود؟! در چـنین وضعى جـا دارد که شخص بـا ایمان(از جـان خود گذشتـه)مشتـاق دیدار پـروردگار بـاشد. در چنین محیط ذلتـبـار و آلوده اى, مرگ را جـز سعادت; و زندگى بـا ستـمگران را جـز رنج و آزردگى و ملال نمى دانم...)) (8).
مسخ هویت دینى مردم
حاکمیت زمامداران اموى و اجراى سیاست هاى ضد اسلامى توسط آنان, هویت دینى مردم را مسخ کرده ارزشهاى معنوى را در جامعه از بـین برده بود. امام در دنباله سخنان خود در منزل ((ذى حسم)) فرمود:
((...مردم بندگان دنیایند, دین بـه صورت ظاهرى و در حد حرف و سخن در زبـانشان مطرح مى شود, تا زمانى که معاش و زندگى مادیشان رونق دارد, در اطراف دین گـرد مىآیند, اما زمانى کـه بـا بـلا و گرفتارى آزمایش شوند, دینداران در اقلیت هستند.
پیام جاوید قیام امام حسین(ع)
پیام قیام با شکوه سیدالشهداء(ع)منحصر به آن زمان نیست, بلکه این پـیام پـیامى جاوید و ابـدى است و فراتـر از محدوده زمان و مکان است, هرجا و در هر جامعه اى که به حق عمل نشود, و از بـاطل خوددارى نشود, بدعتها زنده, و سنتها نابـود شود, هرجا که احکام خدا تغییر و تحریف یابد و حاکمان و زمامداران بـا زور و ستمگرى بـا مردم رفتـار کنند, در هر جـامعـه اى که ویژگى هاى جـاهلیت را داشته باشد آن جامعه, جامعه اى یزیدى بـوده, و مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگى ها و آمران و عاملان آنها, کارى حـسینى خواهد بود
چترها را باید بست
زیر باران باید رفت
فکر را خاطره را زیر باران باید برد
با همه مردم شهر زیر باران باید رفت
دوست را زیر باران باید برد
عشق را زیر باران باید جست
زیر باران باید ...
زیر باران باید بازی کرد
زیر باران باید چیز نوشت حرف زد نیلوفر کاشت
زندگی تر شدن پی در پی زندگی آب تنی کردن در حوضچه "اکنون" است
رخت ها را بکنیم
آب در یک قدمی است ...
قطعه شعری از سهراب سپهری به مناسبت سالروز تولدش15/07/1307
بکوشید و خوبي به کار آورید / چو دیدید سرما، بهار آورید
این بیت از داستانهاي شاهنامه برگرفته شده است، اما بخشی از ابیات مرتبط با بیت شعری که دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل از حکیم ابوالقاسم فردوسی خواند از این قرار است:
ز دلها همه کینه بیرون کنید / به مهر اندرین کشور افسون کنید
بکوشید و خوبي به کار آورید / چو دیدید سرما، بهار آورید
داستانی که سگی همدرد قهرمان داستان(همسر پزشک) می شود،مگر انسانها مرده اند!!!
داستانی که دزدی به بهانه کمک به شخص کور، اتومبیل او را دزدید!!! اشاره به
(در این دنیا که مردانش عصا از کور می دزدند)
داستانی که دولت تنها راه نجات را جدا کردن کورها از بقیه می داند، اما نتیجه معکوس دارد!!!
نویسنده کتاب(ساراماگو) ميگويد:« اين كوري واقعي نيست ، تمثيلي است. كور شدن عقل و فهم انسان است. ما انسانها عقل داريم و عاقلانه رفتار نميكنيم....»
خلاصه داستان:
در شهري بدون نام و زماني بدون تاريخ، ناگهان مردي پشت يك چراغ راهنماي رانندگي، كور مي شود. كوري مرد، نه يك كوري سياه، بلكه نوعي شناوري در مهي روشن است. دزدي مرد كور را ـ شايد از روي ترحم ـ به خانه اش مي رساند اما خودروي او را مي دزد.مرد كور با كمك همسرش، به مطب يك چشم پزشك مي رود تا بلكه علت نابينايي خود را دريابد. اما چشم پزشك هيچ دليلي براي كوري وي نمي يابد. او حتي در كتابهاي پزشكي اش هم چنين نمونه اي را نخوانده است.كوري سفيد چون بيماري اي واگيردار گسترش مي يابد. چشم پزشك كور مي شود. كوري دامن بيماران مطب وي را هم مي گيرد. پيرمردي يك چشم، دختر بدكاره اي با عينك دودي و پسركي با چشم لوچ.چشم پزشك زود دولت را خبر مي كند....
اعضای محترم رمان زیبا و با مفهوم "کوری" را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید!!!
تصویر روی جلد کتاب به زبان آلمانی توسط سوزان باغستانی
سودابه دختر جوان تحصیلکرده و ثروتمندی است که میخواهد با مردی که با قشر خانوادگی او مناسبتی ندارد، ازدواج کند. برای جلوگیری از این پیوند، مادر سودابه وی را به پندگرفتن از محبوبه، عمهٔ سودابه، سفارش می کند.
حلاصه رمان بامداد خمار در چند صفحه
نوشته احمد کریمی حکاک
داستان بامداد خمار از بگو مگوی دختری جوان به نام سودابه با مادرش آغاز می شود. دختر می گوید تصمیم خود را برای ازدواج گرفته و اصرار مادرش، ناهید، در منصرف کردن او بی ثمر خواهد بود. مادر، پس از آن که در می یابد عشق دخترش را کور و کر کرده و بحث و استدلال دیگر در او کارگر نیست به عنوان آخرین تیر ترکش از او می خواهد که به داستان زندگی عمّه جانش، که اکنون پیرزنی هفتادوچندساله است، گوش فرا دهد، و قول می دهدکه از آن پس دیگر دختررا باتصمیم خود آزاد بگذارد. آنچه در پی می آید و اصل داستان را تشکیل می دهد حکایتی است که عمّه ای سالخورده و تجربه اندوخته برای برادر زاده جوان خود- که به تشخیص همگان نسخه دوّم خود اوست – تعریف می کند.
اعضای محترم برای تهیه کتاب به کتابخانه عطاملک جوینی مراجعه فرمایند!!!
کتابخانه عمومی عطاملک جوینی در سال 1388 تاسیس شد واز تابستان سال 1391در ساختمان جدید به مساحت زمین950مترمربع و مخزن به مساحت208متر مربع به فعالیت خود ادامه داد.در حال حاضر زیر نظر اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی مشغول به فعالیت می باشد.این کتابخانه دارای 14000نسخه کتاب و تعداد اعضا 1000نفر می باشد.
آدرس: شهرستان جوین -شهرنقاب- خ امام خمینی(ره)-خ شهیداوینی- کتابخانه عمومی عطاملک جوینی
شماره تلفن:05145223155
نمابر: 05145223155
کتابخانه شامل بخش های:مرجع-نشریات ادواری-کافی نت-بخش کودک و نوجوان و همچنین نرم افزار نمایه نشریات و بخش سمعی وبصری می باشد.