کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

در دهه احیا امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین، . به مناسبت دهه احیا امر به معروف و نهی از منکر کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب نمایشگاه کتاب و خوانش کتاب مرتبط با این دهه را برگزار کرد.

رسالت سیدالشهدا (ع) در حماسه کربلا، اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود. سیره ایشان در اقدام به امر به معروف و نهی از منکر باید الگوی ما در این زمان قرار گیرد. چگونگی به کارگیری وسایل و ابزار خاصی که آن امام بزرگوار به منظور امر به معروف و نهی از منکر به کار گرفت، می تواند الگوی مناسبی برای ما در این زمینه باشد. با الگوگیری از این حرکت بزرگ، باید این روح را در کالبدهای مختلفش شناسایی کنیم و متناسب با شرایط زمان و مکان، آن روح را زنده نگه داریم و ترویج نماییم و همچنین عواملی را که مانع انجام امر به معروف و نهی از منکر می شود، بشناسیم و در جهت تضعیف و بلکه در جهت نفی آنها بکوشیم.
  
سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر گفت: علاقه مندان می توانند کتاب های این نمایشگاه را که به بررسی فرهنگ ارشمند می پردازد را در صورت نیاز امانت بگیرند.

 وی افزود : همچنین طی نشستی کتاب قانون حمایت و دستورالعمل های اجرایی امر به معروف و نهی از منکر  شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی توسط اعضای کتابخانه خوانش شد.

معرفی کتاب خون نوشت

 

معرفی کتاب

این کتاب شامل 73 بخش با نام «قطره» است و به گفته نویسنده، راوی در هر صحنه از واقعه عاشورا کنار شخصیت‌ها و قهرمانان، قصه‌هایی را از نگاه خودش می‌بیند و روایت می‌کند.

در قسمتی از این کتاب درباره حوادث پس از کربلا خطاب به حضرت زینب(س) آمده است: اکنون سخت‌ترین مرحله رسالتت آغاز شده است و چاره‌ای نداری جز اینکه با تن‌های بی سر و به سم اسب لگدمال شده به دستور عمرسعد وداع کنی. لازم نیست صورتش را ببینی تا بشناسی‌اش؛ هرکجا که حسین(ع) باشد احساسش می‌کنی! در آغوشش می‌گیری. «اللهمّ تَقَبَّلْ مِنّا هذا قَلیلَ الْقُرْبانَ؛ خدایا! این قربانی اندک را از ما بپذیر».

[ چهار شنبه 12 مرداد 1401برچسب:معرفی کتاب، خون نوشت، کتابخانه عطاملک جوینی، محرم,

] [ 8:46 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

رونمایی و جمع خوانی کتاب در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب به مناسبت هفته کتاب

 به گزارش روابط عمومی کتابخانه های عمومی شهرستان جوین : نهمین محفل ادبی کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب به مناسبت هفته کتاب 1400 با دستور کار رونمایی ، معرفی  و جمع خوانی کتاب از نویسنده گان بومی شهرستان جوین در محل کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب برگزار گردید..

 

سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر افزود: در این جلسه که با حضور اهالی فرهنگ و هنر شهرستان جوین برگزار شد. ابتدا آقای مجید نقابی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جوین به معرفی تاریخچه و قدمت شهرستان جوین از نظر فرهنگی پرداختند و در ادامه از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب برای راه اندازی محفل ادبی عطاملک جوینی نقاب تشکر کردند و در ادامه آقای کریم علی زاده نویسنده کتاب مجموعه اشعار ترانه های سکوت به معرفی و غزل خوانی از کتاب خود پرداختند.

مجموعه شعر ترانه های سکوت به قلم کریم علی زاده جوین، اوایل پاییز امسال به همت نشر ابن یمین سبزوار منتشر شد.این کتاب شامل 56 شعر می باشد که در 81 صفحه به زیور چاپ آراسته شده است

 

و در پایان جلسه نیز آقای علی ملایجردی دبیر بازنشته آموزش و پرورش و نویسنده رمان بایقوش آخرین کتابی را که به فارسی ترجمه کرده اند به نام  باز که دیر به خانه آمدی دختر اثر خانم لوسی همن را برای دیگران باز خوانی و معرفی کردند.

معرفی کتاب بچه‌های عجیب و غریب یتیم‌خانه‌ی خانم پرگرین

بچه‌های عجیب و غریب یتیم‌خانه‌ی خانم پرگرین داستانی فانتزی نوشته رنسام ریگز است. در این رمان، جزیره‌ای اسرارآمیز، یتیم‌خانه‌ای متروکه، مجموعه‌ای غیرعادی از عکس‌های بسیار عجیب و غریب، همگی منتظر کشف شدن هستند.

درباره کتاب بچه‌های عجیب و غریب یتیم‌خانه‌ی خانم پرگرین
مصیبت خانوادگی هولناکی جیکوبِ ۱۶ ساله را راهی سفر به جزیره‌ای دورافتاده در سواحل ولز می‌کند، جایی که خرابه‌های فروریخته‌ یتیم‌خانه‌ خانم پرگرین برای بچه‌های عجیب و غریب را پیدا می‌کند.

همان‌طور که جیکوب در اتاق‌ها و راهروهای متروک خانه می‌چرخد، می‌فهمد که بچه‌های خانم پرگرین فقط عجیب و غریب نیستند و ممکن است خطرناک هم باشند. شاید به دلیلی منطقی و موجه در جزیره‌ای دورافتاده قرنطینه شده‌اند و شاید به شکلی- هر چند به‌ظاهر غیرممکن- هنوز زنده باشند.

بچه‌های عجیب و غریب یتیم‌خانه‌ی پرگرین، داستانی فانتزی با مایه‌هایی از وحشت است که تیره‌ی پشت آدم رامی لرزاندد و با عکس‌های قدیمی به یادماندنی‌اش، بزرگسالان، نوجوانان، و تمام کسانی را که از داستانی ماجراجویانه در دل اوهام و ابهام لذت می‌برند راضی خواهد کرد.

این کتاب رمانی فراموش نشدنی است که داستان و عکاسی را در تجربه‌ی هیجان‌انگیزی از کتابخوانی در هم می‌آمیزد.

خواندن کتاب بچه‌های عجیب و غریب یتیم‌خانه‌ی خانم پرگرین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم
همه دوست داران داستان‌های رازآلود و هیجان انگیز از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

[ یک شنبه 11 مهر 1400برچسب:معرفی کتاب، بچه های عجیب و غریب، یتیم خانه,

] [ 16:0 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب آدم باش مسعود ده نمکی به مناسبت هفته دفاع مقدس سال 1400

معرفی کتاب

این کتاب را مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده و و خاطرات مسعود ده نمکی از دوران کودکی تا پایان جنگ است. قرار است خاطرات وی از فعالیت های سیاسی و اجتماعی و دوران روزنامه نگاری اش از شلمچه، صبح دوکوهه و دوران فیلمسازی وی در جلدهای بعدی این کتاب عرضه شود.

در بخشی از خاطرات مسعود ده نمکی درباره اعزام به جبهه می خوانیم:
«برای قطار تهران - اندیمشک ساعت چهار و نیم بلیت داشتم. مسیر خانه تا میدان راه آهن را با هزار دلهره طی کردم. قبل از رسیدن به ایستگاه راه آهن برای اطمینان دوباره خوب نگاهی به داخل ساک انداختم. کتاب های درسی، دو سه تا زیر پیراهن و ضبط صوت کوچک واکمن با بلندگوهای زاپاسی، که با کشی شلوار به ضبط صوت وصل کرده بودم، چند تا نوار کاست مداحی از حاج منصور و محسن طاهری و آهنگران. درست بود. چیزی جانمانده بود. یک بار دیگر با وسواس به داخل کیف پولم هم نگاهی کردم. بلیت، کارت جنگی و برگه ی اعزام انفرادی، همه بودند. بین همه ی این کارتها و برگه ها نگاهم که به برگه ی اعزام انفرادی و مهر «اعزام مجدد» نقش بسته روی آن افتاد، خنده ام گرفت. درحالی که «خدایا! خودت خوب میدونی که یا من از نیروهای اعزام مجددی به جبهه نیستم و این اولین باریه که دارم اعزام می شم. قبول دارم که به مسئولین اعزام دروغ گفتم، اما باور کن همه اش به خاطر رضای خودت بوده! خدایا! برای همین رضای تو حتی پادگان اموزشی و دوره ی کامل 45 روزه آموزشی رو هم نرفتم؛ اما قبول کن اگه میخواستم 45 روز توی پادگان امام حسین(ع) یا پادگان حمزه سیدالشهدا(ع) دوره ببینم، حتماً آقاجون میفهمید کجام و جامو پیدا می کرد و مثل هر دفعه که جلوی بچه های مسجد ضایعم می کرد، می اومد دم در پادگان و چهار تا لیچار بار من و بعد فرمانده پادگان می کرد، بعدشم با پس گردنی برم می گردوند خونه. این دروغ مصلحت آمیز رو مجبور بودم بگم که بتونم جزو اعزام مجددیها، اعزام انفرادی بگیرم تا به پادگان آموزشی نرم .»

[ سه شنبه 30 شهريور 1400برچسب:معرفی کتاب،آدم باش، کتابخانه عطاملک جوینی، هفته دفاع مقدس 1400,

] [ 15:55 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب شور زندگی

رنج کشیدن بدون شکوه کردن، یگانه درسی است که باید در این زندگی آموخت.

 یکی از بهترین کتابهای زندگینامه است که به داستان زندگی پرماجرای ونگوک نقاش هلندی می‌پردازد. این کتاب، داستان نقاش نابغه‌ای است که زندگی‌اش کشمکشی بی‌وقفه علیه فقر، سرخوردگی، جنون و ناامیدی بود

[ یک شنبه 28 شهريور 1400برچسب:معرفی کتاب، شور زندگی، کتابخانه عطاملک جوینی،,

] [ 13:50 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب حسین (ع) در اندیشه مسیحیت

به همین مناسبت، کتابی را معرفی می‌کنیم که نوشته آنتوان بارا، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار مسیحی سوری الاصل است و تاکنون به 17 زبان ترجمه شده، «حسين در انديشه مسيحيت» اولين بار در سال 1978 منتشر شد. نگاه نويسنده، تاريخی ـ تحليلی است. او با استفاده از منابع معتبر شيعی و سنی، حسين بن علی (ع) را قهرمانی فرادينی دانسته و می گوید شهادت او احياگر تمام اديان است، نه فقط اسلام. > از موضوعات مهم کتاب، نفی بعضی خاورشناسان است؛ کسانی که، به قول نویسنده، «انقلاب حسين (ع) را حركتی بدون مطالعه دانسته‌اند» و «حكمت و تدبير خداوند كه شهادت او را مقرر كرده است انكار كرده‌اند». > آنتوان بارا (نویسنده کتاب) سوري الاصل و ساكن كويت است. او، علاوه بر این كتاب، 15جلد كتاب ديگر هم منتشر کرده است كه موضوع بيشتر آنها ادبيات و رمان است... ☑️ حسین در اندیشه مسیحیت
☑️ آنتون بارا
☑️ مترجم: غلامحسین انصاری
☑️ انتشارات بین الملل / ۱۳۹۴
☑️ ۴۸۸ صفحه

#معرفی_کتاب
#حسین_در_اندیشه_مسیحیت
#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور
#شبکه_مجازی_کتابداران_نهاد
#کتابخانه‌_عمومی-عطاملک-جوینی

[ چهار شنبه 3 شهريور 1400برچسب:معرفی کتاب، حسین در اندیشه مسیحیت، کتابخانه عطاملک جوینی، محرم 1400,

] [ 11:9 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب بانوی ملکوت به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

معرفی کتاب

کتاب حاضر، مروری بر زندگانی، فضایل و کرامات فاطمه معصومه (س) از منظر روایات است.

در ابتدای این اثر به معرفی اجمالی شهر قم و اهمیت آن از لحاظ فرهنگی و مذهبی پرداخته شده و مزایای این شهر و مردم ان از منظری روایی بیان شده است.

آنگاه به گوشه هایی از حیات فاطمه معصومه، نسب و خاندان ایشان و علل هجرت آن بانوی بزرگ به ایران و جریان وفات ایشان در شهر قم و مدفون شدن وی در این شهر اشاره شده و اهمیت و آثار زیارت ایشان و نیز برخی از فضایل وی از دیدگاهی روایی ذکر شده است.

در بخشی دیگر از کتاب حاضر، نویسنده به ابعادی از کرامات و معجزات فاطمه معصومه اشاره نموده و آثار توسل به ایشان و تکریم او را ذکر کرده است.

در بخش پایانی کتاب برخی از افتخارات شهر قم از لحاظ علمی و دینی و نیز برخی از مفاخر مهم مدفون در این شهر معرفی شده و سیر تاریخی حضور علما و بزرگان شیعی در آن بررسی شده است.

[ یک شنبه 23 خرداد 1400برچسب:معرفی کتاب، بانوی ملکوت، کتابخانه عطاملک جوینی، حضرت معصومه] دهه کرامت 1400,

] [ 16:5 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب از کیومرث تا همای (داستان های شاهنامه)

معرفی کتاب


فردوسی را بی‌تردید می‌توان بزرگ‌ترین حماسه‌سرای ایرانی دانست. تسلط او در آرایش صحنه‌ها، گزینش واژه‌ها، ترکیب استادانۀ اجزای جمله و ارائۀ تصاویر متناسب با موضوع و صور حسی خیال ـ که اغلب از عناصر مادی و ملموس ترکیب شده است و عناصر انتزاعی و قراردادی در آن جایی ندارد ـ در حدی است که با دیگر استادان این شیوه قابل قیاس نیست و توانایی و چیره‌دستی او در زندگی‌بخشیدن به قهرمانان اسطوره‌ای و افسانه‌ای و دقیق‌شدن در زوایای زندگی روحی آنان شگفت‌آور است.

بیشتر شاهنامه به اسطوره‌ها و افسانه‌ها و قصه‌های باستان این سرزمین اختصاص دارد. بخش‌های کهن شاهنامه تا آغاز روزگار اشکانیان و به ویژه نام‌های شاهان و شاهزادگان و سرداران و پهلوانان اسطوره‌ای در کهن‌ترین آثار مکتوب ایران و هند ـ اوستا و ریگ ودا ـ آمده است و نشان از اشتراک فرهنگ و تمدن این دو بخش مهم و بزرگ آسیایی دارد و از این دیدگاه آینۀ مقرون به صحت تاریخ اندیشگی و معتقدات و باورها و آداب و رسوم و در یک کلام فرهنگ اقوام آریایی است.

در شاهنامه بیش از شصت قصه و افسانۀ مستقل وجود دارد که این قصه‌ها گاه دوازده بیت و گاهی بیش از هزار بیت است. فردوسی قصه‌ها و افسانه‌های شاهنامه را با نهایت دقت به نظم درآورده و سعی داشته است در بازسازی‌ها، چیزی از اصل آنها نکاهد. این قصه‌ها و افسانه‌ها عمدتاً شرح جنگ‌های ایرانیان با اقوام تورانی است که رستم زال قهرمان آنهاست. البته در این موضوع قصه‌ها و افسانه‌های کوچک و بزرگ بسیاری در سیستان و خراسان زبان به زبان می‌گشته که فردوسی برخی از آنها را به نظم درآورده و از برخی دیگر صرف‌نظر کرده است.

در این کتاب نویسنده چارچوبی روان‌تر از آنچه دربارۀ شاهنامه رواج داشته را برگزیده تا خواننده بی‌مقدمه و یک‌باره با حجم عظیمی از لغات مشکل و تعبیرات حماسی، قصوی، عرفانی و اخلاقی و ... در شاهنامه روبرو نشود. بنابراین کوشیده از حوادث فرعی و ذکر جزئیات جنگ‌ها و انواع ابزار جنگجویان و نام شخصیت‌ها و پهلوانان کم‌اثر صرف نظر کند تا خواننده نخست با خط روایی و فراز و نشیب‌های قصه‌ها روبرو شود و پس از آن به اصل اثر رجوع کند. در پایان برخی قصه‌ها تحت عنوان «گریزی به افکار ...» آمده که گریزی است به افکار پریشان یا بسامان برخی از شخصیت‌های شاهنامه. در پایان نیز فهرست اسامی و مشخصات کتاب‌های مورد استفادۀ نویسنده ذکر شده است.

فهرست مطالب کتاب:

ذکر چند نکته ضروری

یک گفتار

اندکی شرح احوال فردوسی

ویژگی‌های عمده شاهنامه

سی سال پادشاهی کیومرث

چهل سال پادشاهی هوشنگ

سی سال پادشاهی طهمورث

هفتصد سال پادشاهی جمشید جم

هزار سال پادشاهی ضحاک

پانصد سال پادشاهی فریدون

یکصدوبیست سال پادشاهی منوچهر

قصۀ عشق زال و رودابه

قصۀ زادن رستم و نقش سیمرغ

قصۀ رخنۀ رستم به قلعۀ کوه سفید

پادشاهی نوذر هفت سال بود

پادشاهی زوطهماسب پنج سال بود

پادشاهی گرماسب نه سال بود

پادشاهی کیقباد صد سال بود

پادشاهی کیکاووس صدوبیست سال بود

قصۀ هفت‌خان رستم

قصۀ جنگ هاماوران

قصۀ رفتن کیکاووس به آسمان

قصۀ جنگ هفت گردان یا هفت دلاور

قصۀ رستم و سهراب

قصۀ سیاوش و سودابه

قصۀ پناهندگی سیاوش به توران تا سوگ او

قصۀ طغیان رستم پس از مرگ سیاوش

قصۀ یافتن کیخسرو در توران

شصت سال پادشاهی کیخسرو

قصه کشته شدن فرود، برادر ناتنی سیاوش

قصۀ خونخواهی ایرانیان بابت قتل سیاوش

قصۀ رستم و اکوان دیو

قصۀ بیژن و منیژه

قصۀ یازده یا دوازده رخ

ترتیب نبردها و نام پهلوانان

قصۀ جنگ بزرگ کیخسرو با افراسیاب

قصۀ مرگ کیخسرو

بیست سال پادشاهی لهراسب

صدوبیست سال پادشاهی گشتاسب

قصۀ هفت‌خان اسفندیار

قصۀ تسخیر رویین‌دژ توسط اسفندیار

قصۀ رزم رستم و اسفندیار

قصۀ رستم و شغاد

نودونه سال پادشاهی بهمن

سی‌ودو سال پادشاهی همای (چهرزاد)

[ شنبه 25 ارديبهشت 1400برچسب:معرفی کتاب، از کیومرث تا همای، کتابخانه عطاملک جوینی، فردوسی 1400,

] [ 15:48 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب قرآن شناسی

[ دو شنبه 6 ارديبهشت 1400برچسب:معرفی کتاب ، کتابخانه عطاملک جوینی، قرآن شناسی,

] [ 16:28 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

رونمایی و نقد کتاب بایقوش در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

 به گزارش روابط عمومی کتابخانه های عمومی شهرستان جوین : سومین محفل ادبی کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب در سال 1399 با دستور کار رونمایی ، معرفی  و نقد کتاب بایقوش اثر آقای علی ملایجردی در محل کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب برگزار گردید.

 سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر افزود: در این جلسه که با حضور اهالی فرهنگ و هنر شهرستان جوین برگزار شد. ابتدا آقای علی ملایجردی نویسنده کتاب بایقوش به معرفی کتاب و انگیزه های نوشتن این کتاب پرداختند و در ادامه آقای عباسعلی ره گشای استاد ادبیات فارسی و آقای سعید فیضی نویسنده کتاب جنون بشریت قسمتی از این کتاب را برای حضار خواندند و به نقد و معرفی بیشتر این کتاب پرداختند.

رمان «بایقوش» به قلم علی ملایجردی ، اوایل زمستان امسال به همت نشر خردگان منتشر شد. داستان این کتاب، در روزگار فتحعلی‌شاه قاجار و قیام خان‌های خراسان در برابر حکومت مرکزی رقم خورده است. وقایع داستان بیشتر در حوالی جوین و سبزوار می‌گذرد و شخصیت محوری داستان، دختر زیبایی به نام «طرلان» است که قرار است در نبرد خان‌ها و حکومت، نقش‌آفرینی کند..

[ دو شنبه 4 اسفند 1399برچسب:رونمایی کتاب, بایقوش, علی ملایجردی, کتابخانه عطاملک جوی ینقاب,

] [ 9:32 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری آیین سلام بر حبیب در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین: به همت کتابخانه عمومی عطاملک جوینی آیین سلام بر حبیب و خوانش کتاب (آنک آن یتیم نظر کرده)  در آستانه رحلت پیامبر اکرم (ص)در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب برگزار شد.

 

سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر افزود: مراسم با سخنرانی، مداحی و قرائت زیارت از بعید پیامبر اکرم (ص) توسط  حاج آقا کیوانلو رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان جوین آغاز و در ادامه خانم غلامی رئیس اداره کتابخانه عمومی شهرستان جوین ضمن تسلیت این ایام حضور حاضران از جمله حاج آقا کیوانلو و خانم سردارآبادی رئیس اداره بهزیستی شهرستان جوین را خیر مقدم عرض کردند و در پایان نیز کتاب 0آنک آن یتیم نظر کرده) توسط سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب معرفی و خوانش شد.

همچنین نمایشگاه کتابی نیز بدین منظور در محل کتابخانه نیز دایر می باشد.

[ پنج شنبه 24 مهر 1399برچسب:آیین سلام بر حبیب، رحلت پیامبر (ص)، کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 12:5 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب دختر شینا به مناسبت هفته دفاع مقدس

«دختر شینا» روایت خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید ستار ابراهیمی از شهدای برجسته استان همدان است که در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید. بهناز ضرابی‌زاده در«دختر شینا» قدم به قدم وارد زندگی قدم خیر محمدی کنعان شده است تا زندگی او با سردار شهید ستار ابراهیمی هژیر را روایت ‌کند و همدم شب‌های تنهایی این زن و فرزندانش شود؛ شب‌هایی که قدم خیر و فرزندانش وضعیت قرمز را تجربه می‌کردند و پدر در مناطق جنگی مشغول دفاع در برابر دشمن بود.
این کتاب حکایتی از یک زندگی در پشت صحنه جنگ است؛ خاطرات زنی که در طول هشت سال ازدواجش با یکی از سرداران دفاع‌مقدس، با دشواری‌های دوری همسر و بزرگ کردن فرزندانش، کنار آمد و به تنهایی زندگی‌ را اداره کرد، چهار دختر و یک پسر به دنیا آورد و همسرش فقط موقع به دنیا آمدن یکی‌شان در کنارش بود. «دختر شینا» از معدود کتاب‌های خاطرات است که زندگی پرفراز و نشیب یک دختر جوان روستایی را در برابر چشمان ما به نمایش می‌گذارد، دختری که آن‌قدر می‌ایستد و می‌افتد و دوباره برمی‌خیزد تا جنگ را تحقیرکند.
«دختر شینا» از 19 فصل تشکیل شده و از روایت کودکی قدم خیر آغاز می‌شود؛ از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند تا زمانی که حماسه زندگی‌اش را در پشت جبهه‌ها رقم زد. ضرابی‌زاده هم توانسته با تیزبینی و هوشمندی یک نویسنده، همه صحنه‌ها و فضاهای کتاب را اثرگذار و ملموس روایت کند. «دختر شینا» به عنوان کتاب سال شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس برگزیده شد

[ سه شنبه 1 مهر 1399برچسب:معرفی کتاب، دختر شینا، کتابخانه عطاملک جوینی، هفته دفاع مقدس,

] [ 9:9 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب حماسه حسینی استاد مرتضی مطهری توسط سعید فیضی مسئول کتایخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

کتاب «حماسه حسینی» مشتمل بر سخنرانی‌‌‌‌ها و یادداشت‌‌‌های استاد مطهری درباره امام حسین علیه‌السلام است که از حدود سال 1347 تا 1356 (1388-1397ق) ایراد و نوشته شده و تاکنون سی نوبت به چاپ رسیده است. این کتاب تاریخ‌نگاری نیست، بلکه تحلیل تاریخ است و در آن به جنبه درس‌آموزی و الگوگیری از قیام امام حسین علیه‌السلام و لزوم پیراستن آن از تحریفات تکیه و تأکید شده است. از آن‌جا که استاد مطهری، خود، عهده‌دار فراهم کردن این کتاب نشده بود و فرصت تجدیدنظر در مطالب آن را پیدا نکرده بود و مطالب آن را با تفاریق گفته و نوشته بود، مسامحاتی در کتاب یافت می‌شود. با این وصف، نکاتی جدید و ارزشمند در کتاب وجود دارد و لذا آن را در شمار منابع مهم می‌توان قلمداد کرد.

برای دیدن این ویدیو می توانید به صفحه کتابخانه در اینستاگرام به آدرس @atamaleklib مراجعه کنید . یا در آپارت جستجو کنید معرفی کتاب حماسه حسینی

[ چهار شنبه 5 شهريور 1399برچسب:معرفی کتاب, حماسه حسینی, کتابخانه عطاملک جوینی, ماه محرم,

] [ 12:18 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

اقدامات فرهنگی کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب در ماه محرم سال 1399

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین، همزمان با آغاز ماه محرم سال  1399 و به علت بیماری کرونا و با توجه به تعطیلی کتابخانه ها  اقدامات فرهنگی متناسب با این روزها به صورت مجازی درکتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب در حال انجام است.

سعید فیضی مسئول کتابخانه ضمن اعلام این خبر افزود: برپایی نمایشگاه کتاب به صورت مجازی، معرفی کتاب خداحافظ درختان سرو و حماسه حسینی، قصه گویی برای کودکان از کتاب های متناسب با ماه محرم  در صفحه کتابخانه در اینستاگرام و وبلاگ کتابخانه ، از اقدمات انجام شده کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب می باشد.

 وی افزود : نشان دادن قیام عظیم عاشورا با کتاب می تواند گام مهمی در نهادینه کردن آن در بین مردم و همچنین جلوگیری از تحریف و به حاشیه کشاندن مفهوم اصلی این قیام باشد.

آدرس صفحه کتابخانه در اینستاگرام @atamaleklib

[ دو شنبه 3 شهريور 1399برچسب:نمایشگاه کتاب، ماه محرم کتابخانه عطاملک جوینی، 1399,

] [ 8:58 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

قصه گویی از کتاب ماجرای خرس کوچولو توسط خانم محمدی کتابدار کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

برای تماشای این فیلم می توانید به صفحه کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب در اینستاگرام به آدرس libatamalek  مراجعه کنید.

[ پنج شنبه 30 مرداد 1399برچسب:کودک، قصه گویی، خانم محمدی، کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 9:32 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب خانواده در نگرش اسلام و روان شناسی

خانواده یکی از نظامهای اولیه جوامع بشری است که با وجود تحولات اساسی، در اهداف و کارکردهای خود ثابت مانده و هنوز در همه جوامع اهمیت اساسی دارد. در بیشتر جوامع از جمله ایران مشکلات متعددی متأثر از تحولات اجتماعی،‌ صنعتی و علمی برای خانواده پدید آمده است. این مشکلات نشان می‌دهد که خانواده‌ها به توصیه‌های تربیتی و روان‌شناختی بسیاری برای رویارویی با پیچیدگیهای زندگی کنونی نیازمندند. مهم‌ترین متون دینی ما، یعنی قرآن، کلام پیامبر (ص) و معصومان (ع)، سرشار از توصیه‌های کارآمد و متناسب با عصر حاضر،‌ در باب اساسی‌ترین مسائل خانواده تا جزئی‌ترین موارد است. در این کتاب مباحث خانواده با تعریف خانواده، ازدواج و مقدمات آن، مانند شرایط همسرگزینی، آغاز شده و سپس به آثار روان‌شناختی ازدواج و روابط اعضای خانواده پرداخته شده است. سپس دیدگاههای اسلام در هر مورد تبیین شده است. در فصول بعد ارکان خانواده از قبیل مسئولیتهای زن و شوهر، والدین و فرزندان؛ نقش باورهای دینی، توصیه‌های اخلاقی و رفتاری اسلام؛ عوامل مشکلات خانوادگی و راهکارهای اسلام برای پیشگیری و حل آنها؛ انواع خانواده در اسلام و قوانین اقتصادی خانواده در اسلام از نگاه روان‌شناختی بررسی شده است. در پایان با اشاره به خانواده‌های الگو در اسلام، طرحی کلی از نظام خانواده در اسلام ارائه شده است. بخش پایانی کتاب شامل منابع و نمایه اشخاص و اماکن است.

مقدمه
فصل اول: نگاه اسلام به ازدواج
فصل دوم: آثار روانشناختی ازدواج
فصل سوم: ارکان خانواده
فصل چهارم: راهکارهای اسلام برای کارایی و رشد مطلوب خانواده
فصل پنجم: تعالیم اسلام و مشکلات خانوادگی
فصل ششم: نظام خانواده در اسلام
منابع
نمایه اشخاص و اماکن

[ شنبه 25 مرداد 1399برچسب:معرفی کتاب, خانواده, روز تحکیم خانواده, کتابخانه عطاملک جوینی, 1399,

] [ 11:27 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب قربانی در ادیان الهی

معرفی کتاب قربانی در ادیان الهی

موضوع این کتاب، بررسی فلسفة قربانی نمودن در ادیان مختلف است. کتاب حاضر با هدف دست‌یابی به ارتباط بین قربانی‌ها و اسطوره‌های مرتبط با آنها و یافتن منشاء اعتقاد به قربانی و مقایسة قربانی‌ها بین ادیان توحیدی تدوین گردیده است. پژوهشگر پس از ارائة تعریف‌های متعدد از مسئلة قربانی، به معرفی اساطیر مرتبط با این موضوع پرداخته و تئوری‌های علمی موجود دراین زمینه را مورد بررسی قرار داده است. همچنین ویژگی‌های قربانی نزد ملل مختلف را مطالعه کرده است. وی در ادامه ضمن معرفی مختصر ادیان توحیدی زردشتی، یهودی، مسیحی و اسلام، به بررسی و مقایسة موضوع قربانی در بین ادیان توحیدی از جنبه‌های تاریخی، فلسفی و آداب و شعایر مذهبی پرداخته است

[ دو شنبه 13 مرداد 1399برچسب:معرفی کتاب, قربانی در ادیان الهی, کتابخانه عطاملک جوینی, عید قربان 1399,

] [ 14:9 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب دختران آفتاب

معرفی کتاب دختران آفتاب به مناسبت هفته حجاب و عفاف دختران آفتاب
کتاب داستانی «دختران آفتاب» نوشته امیر حسین بانکی، محمد دانشگر و محمد رضا رضایتمند است و این سه نویسنده برای نگارش این کتاب از مشاورانی چون سید مهدی شجاعی، حجت الاسلام صادق‌زاده و استاد سیدابوالقاسم ژرفا بهره گرفته اند.
«دختران آفتاب» اگرچه روالی داستانی دارد، اما تحقیقی روان شناختی، جامعه شناختی، فرهنگی و دینی درباره زنان است. دختران آفتاب خواسته است که زن و منزلت، شخصیت و هویت او را بشناساند؛ به خودش، به مَردَش، به جامعه اش و به تاریخ گذشته و سرنوشت آینده اش؛ همان گونه که هست و همان گونه که باید باشد.
این کتاب تنها کتابی است که در زمینه حجاب و سبک زندگی نظر رهبر انقلاب را به خود جلب کرده است و برای آن تقریظ نوشته اند.
دختران آفتاب با سبک رمان گونه ی خود مناسب اقشار رمان خوان جامعه است. این کتاب توسط انتشارات سروش به چاپ رسید

[ شنبه 21 تير 1399برچسب:معرفی کتاب، دختران آفتاب، کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 14:30 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب (آخرین کتابی که خوانده ام)

 

اشوزدنگهه ابر مرد ایرانی شش هزار ساله‌ای ست که در سیلک کاشان جاودانه (دراز عمر) می‌شود؛ سراسر تاریخ ایران را می‌پیماید و اکنون نیز به صورتی گمنام در تهران زندگی می‌کند. تمامی گمشده‌های تاریخ ایران و منطقه نزد اوست و او با بسیاری از بزرگان و مشاهیر تاریخ ایران روبرو یا آشنا می‌شود. اشوزدنگهه شخصیتی بسیار پیچیده، ریشه دار، نیرومند و تأثیرگذار است.

"اَشَ وَز دَن گَ هَه" به زبان کهن ایرانی، یعنی: درست کردار، آنکه در راه راست پایدار است... و جوینده ی راه حق.

این نام در دوره ساسانیان بصورت "اَشوَزد" نیز تلفظ می شده و امروزه ما آن را به صورت "اَشوَزدَنگهِه" Ash Vaz dang Heh تلفظ می کنیم.

رمان اشوزدنگهه :اشوزدنگهه رمانی به سبک خیال‌پردازی حماسی به قلم آرمان آرین نویسنده، پژوهشگر و رمان نویس ایرانی است که توسط نشر موج به چاپ رسیده است.

جلد اول : اسطوره هم اکنون
جلد دوم :اهریمنان یکه تاز
جلد سوم : حماسه نجات بخش
جلد چهارم : دست نوشته های اشوزدنگهه
داستان:مغی به نام «اشوزدنگهه» یکی از جاودانان شده و تاریخ ایران را از زمان شهر باستانی «سیلک» تا دوران هم‌اکنون روایت می‌کند.

اشوزدنگهه مجموعه رُمانی ست که در فاصله ی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ نوشته و منتشر شده و داستان زندگی یک ابر-اسطوره ی ایرانی را روایت می کند که شش هزار سال عمر دارد و هر سال، تنها یک روز پیر می شود.

اَشوَزدَنگهِه از عصر سیَلک کاشان، زندگی پرماجرایی را طی می کند تا به عصر معاصر در امروز تهران می رسد و هم اینک نیز بطور ناشناس در جایی از این شهر زندگی می کند.

او تمامی سلسله های تاریخ ایران را زیسته و با بزرگانِ تاریخ و فرهنگ آن نشست و برخاست داشته و همچنین شاهد ماجراهای مهمی از تاریخ جهان بوده است. به همین ترتیب، مهم ترین اشیاء گمشده و آثار تاریخ ایران و جهان نیز هم اینک در موزه ی شخصی اَشوَزدَنگهِه نگهداری می شوند و غول چراغ نیز پس از علاءالدین در اختیار اوست.

داستان بلند و پرفراز و نشیب اَشوَزدَنگهِه بصورتی غیرخطی و با ضرباهنگی پرشتاب از میان خاطره ها و عشق ها، نبردها و شخصیت ها بازگو می شود تا روایتی هزار و یک شب گون و رازآلود از جانِ ایران زمین برخیزد و بر دل و اندیشه ی مخاطبان امروزی اش بنشیند.

سه گانه ی اَشوَزدَنگهِه را "نشر موج" همراه با جلد چهارم آن، که پیوستی فلسفی و عرفانی از دست نوشته های این مرد شش هزار ساله است، منتشر کرده که تاکنون افتخارات زیر را با خود همراه نموده است:

جوایز[ویرایش]کتاب برگزیده ی سال در جشنواره ادبی استاد جعفر پایور ۱۳۹۴
کتاب برگزیده ی تالیفی سال ۱۳۹۴ شورای کتاب کودک
دریافت لوح تقدیر و جایزه از نخستین جشنواره ادبی مهدی آذر یزدی ۱۳۹۴
"اَشوَزدَنگهِه" در کتابهای کهن[در اوستا تنها در بندهای ۷۲ تا ۷۴ آبان یَشت، سخن از نام دو اَشوَزدَنگهِه آمده که از پارسایان بوده و با تورانیان می جنگیده اند. فرشته آناهیتا نیز آنها را بر تورانیان چیره می سازد و به روان شان درود فرستاده شده است.

در بُندَهِش اما سخن از یک اَشوَزدَنگهِه است و تنها توضیحی کوچک درباره این شخصیت آمده به این ترتیب که اَشوَزدَنگهِه از هفت تن جاودانانی بوده است که با ماجرای "وَر جَم کَرد" ارتباط دارند و در رستخیز به یاری سوشیانت برخواهند خاست...

و وَر جَمکرد در اساطیر ایرانی، دژی زیرزمینی ست که جمشید شاه برای حفاظت از موجودات نیک در برابر زمستان اهریمنی ساخته است.

ضیافت داستان در کتابخانه‌های عمومی کشور

 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چهار کتاب «پایی که جا ماند»، «قلندر و قلعه»، «داستان دو شهر» و «تن‌تن و سندباد» را در قالب طرح کتاب‌خوان ماه مرداد ۱۳۹۶ برای استفاده تمامی علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی معرفی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، چهار کتاب‌ «پایی که جا ماند» نوشته سیدناصر حسینی، «قلندر و قلعه» نوشته سیدیحیی یثربی، «داستان دو شهر» نوشته چارلز دیکنز و «تن‌تن و سندباد» نوشته محمد میرکیانی برای طرح کتاب‌خوان ویژه مردادماه ۱۳۹۶ از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور معرفی شدند.

.

 

 

 

.


عصایی که راوی قسمتی از جنگ شد

«پایی که جا ماند» / نوشته سیدناصر حسینی / انتشارات سوره مهر / ۸۰۸ صفحه

مخفی‌کردن یادداشت‌های نوشته‌شده بر روی کاغذ سیگار در داخل یک عصا، در نگاه اول به فیلم‌های ماجراجویانه و پر افت و خیزی می‌ماند که بیننده را تا انتهای داستان میخکوب می‌کند، اما این یادداشت‌های پنهان شده در درون عصا خاطرات ۸۱۱ روز اسارت سید ناصر حسینی‌پور از زندان‌های مخفی عراق هستند؛ یادداشت‌های روزانه‌ای که از ۳ تیر ۱۳۶۷ آغاز می‌شوند و تا ۲۲ شهریور ۱۳۶۹ ادامه می‌یابند و اشک‌ها و لبخندهای اسرای ایرانی در عراق را روایت می‌کند.

یکی از نکات جالب در مورد این کتاب، تقدیم کردن آن به ولید فرحان؛ شکنجه‌گری که از هیچ فرصتی برای آزار و اذیت نویسنده دریغ نکرده، است. کسی که او را مجبور به دویدن بر روی یک پا می‌کند، او را مجبور به ساعت‌ها خیره شدن به آفتاب می‌کند و برای بیرون کشیدن اطلاعات از او با کابل به جان او می‌افتد.

اگر می‌خواهید از شرح بسیاری از اعمال و رفتار نظامیان عراقی با اسرای ایرانی و همچنین روایت‌های دسته اولی از زوایای زندگی اسرا در کمپ‌های عراقی آگاه شوید؛ خواندن کتاب «پایی که جا ماند» بهترین پیشنهاد برای شما خواهد بود.

مقام معظم رهبری نیز در شهریورماه سال ۱۳۹۱ در تقریظی که بر این کتاب نگاشتند؛ بیان داشتند: «تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده‌ام که صحنه‌های اسارت مردان ما را در چنگال نامردمان بعثی عراق را، آنچنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد. این یک روایت استثنایی از حوادث تکان دهنده‌ای است که از سویی صبر و پایداری و عظمت روحی جوانمردان ما را، و از سویی دیگر پستی و خباثت و قساوت نظامیان و گماشتگان صدام را، جزء به جزء و کلمه به کلمه در برابر چشم و دل خواننده می گذارد و او را مبهوت می کند. احساس خواننده از یک سو شگفتی و تحسین و احساس عزت است، و از سویی دیگر غم و خشم و نفرت… درود و سلام به خانواده‌های مجاهد و مقاوم حسینی.

معرفی کامل کتاب «پایی که جا ماند» را می توانید در  اینجــــــــــا بخوانید

 

 


زندگی یک فیلسوف شوریده

«قلندر و قلعه» / نوشته سید یحیی یثربی / نشر قو / ۳۲۹ صفحه

شیخ‌ شهاب‌الدین سهروردی برای ما ایرانی‌ها آنقدر آشناست که بعید است نامش را بارها در مقاطع مختلف زندگی نشنیده باشیم. اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که همیشه علاقه‌مند بودید از این چهره سرشناس فلسفه چیزی بیشتر از آنچه شنیده‌اید یا در جستجوهای ساده اینترنتی دیده‌اید بدانید؛ «قلندر و قلعه» بهترین پیشنهاد برای شماست.

کتاب نه تنها روایتی رمان‌گونه و در برخی فرازها کمی آمیخته به تخیل از زندگی سهروردی است بلکه دفتری کوتاه و ساده برای معرفی اندیشه‌های شیخ اشراق آن هم با روایتی روان و پرکشش از زندگی اوست.

نویسنده در این کتاب به نحوۀ شکل‌گیری ذهنیت شیخ شهاب‌الدین از کودکی و تأثیرپذیری‌ او از معلمان و استادانش پرداخته است. در فرازی خواندنی از این کتاب و بخشی که روایتگر وداع سیندخت با او است، این دختر زرتشتی خطاب به سهرودی چنین می‌گوید: «تو می‌روی، من نیز در آستانه پروازم. جان من از تنم جدا می‌شود. پرواز می‌کنم. من ازدواج نکرده‌ام و نخواهم کرد. فرصتم کم بود. کوشیدم که بال‌هایم زود برآیند و رشد کنند. من در هوای عالم دیگری پرواز خواهم داشت. من پیش از مرگ خواهم مرد و چند سالی پس از آن با مرگ طبیعی، این تن خاکی را به خاک خواهم سپرد. من پیش از فتنه بزرگی که این سرزمین عزیز را به خون و آتش بکشد می‌میرم. اما تو! من درون تو شعله فروزانی می‌بینم! دل تو یک آتشکده است. تو راه خوبی در پیش داری. تو بزرگی! تو اهل پروازی! بعد از این همیشه همدیگر را خواهیم دید.»

خلاصه آنکه «قلندر و قلعه» داستانی خواندنی از زندگی شیخ شهاب‌الدین سهروردی که با فلسفه، عشق، غم و شادی وصال درهم تنیده شده است.

 


جنگ تن به تن قهرمان های شرق و غرب

«تن‌تن و سندباد» /نوشته محمد میرکیانی و تصویرگری محمدحسین صلواتیان / انتشارات قدیانی / ۱۶۰ صفحه

سرنوشت و داستان‌های شخصیت‌های کارتونی همیشه برای کودکان و نوجوانان جذاب بوده‌اند. این بار و در قالب این کتاب، تَن‌تَن است که در ادامه‌ ماجراجویی‌هایش با همراهی دوستان همیشگی‌ خود؛ میلو، کاپیتان هادوک و پروفسور تورنسل به سفری دیگر می‌رود. آن‌ها پس از سفر به نقاط مختلف جهان و خلق داستان‌های گوناگون به عنوان جهانگرد، میهمان مردم شرق می‌شوند. اما پس از مدتی مشخص می‌شود هدف آن‌ها یافتن افسانه‌های شرق و غلبه بر آن‌ها است. تن‌تن و دوستانش به هر نقشه و وسیله‌ای می‌خواهند در این داستان جدید پیروز شوند، اما در این میان سندباد با همراهی افسانه‌های شرقی به مقابله با مهاجمان برمی‌خیزد. تن‌تن که خود را در حال شکست می‌بیند به ناچار مجبور می‌شود تا از دیگر قهرمان‌های غربی کمک بخواهد و پای افسانه‌هایی مثل سوپرمن، تارزان و کینگ‌کنگ نیز به داستان باز می‌شود. باقی داستان نیز آنقدر پر افت و خیز و جذاب است که نمی گذارد خواننده کتاب را تا انتها بر زمین بگذارد.

تن‌تن و سندباد را می‌توان یک اثر ویژه در حوزه‌ ادبیات نوجوان به‌شمار آورد. با اینکه کتاب در سال ۱۳۷۰ به نگارش درآمده اما داستان آن همچنان برای خواننده کودک و نوجوان امروزی بسیار گیرا، خواندنی و آموزنده است.

در متن رونمایی شده تقریظی که از مقام معظم رهبری در مورد این کتاب در مردادماه سال گذشه منتشر شد، آمده است: «من هم همین قصه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت تن‌تن و سندباد را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخۀ این کتاب را به همۀ بچه‌ها بدهم...»

معرفی کامل کتاب «تن تن و سندباد» را می توانید در اینجـــــــا بخوانید

 


چارلز دیکنز بدون روتوش!

«داستان دو شهر» / نوشته چارلز دیکنز / ترجمه مهرداد نبیلی / انتشارات فرزان روز / ۴۸۲ صفحه

همه ما چارلز دیکنز را با رمان‌های معروف «اولیور تویست»، «آرزوهای بزرگ» و یا حتی «دیوید کاپرفیلد» به یاد داریم. با این حال «داستان دو شهر» را نیز بدون تردید باید یکی از رمان‌های مهم و تأثیرگذار این نویسنده انگلیسی بدانیم؛ چه آنکه بسیاری معتقدند «داستان دو شهر» بهترین رمان چارلز دیکنز است. رمانی که با فروش ۲۰۰ میلیون نسخه در جهان، به همراه کتاب شازده کوچولو، جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های تک‌جلدی جهان در تمام دوران‌ها است.

اگر پیش از این خواننده یکی از رمان‌های دیکنز بوده‌اید، باید بدانید که این رمان از بسیاری جهات با سایر رمان‌های دیگر او متفاوت است. ماجرای این کتاب در زمان گذشته و بخشی از آن در کشوری دیگر (فرانسه) رخ می‌دهد؛ از دیگر رمان‌های این نویسنده کوتاه‌تر است و از مبالغه‌ها و اغراق‌های معروف دیکنز در آن خبری نیست؛ به علاوه فضایی غم‌انگیز دارد و طنز و بذله‌گویی در آن زیاد نیست. با این حال مثل تمام آثار دیکنز از خفقان و خشونتی که زیر پوست جامعه جریان دارد نیز مایه‌های فراوانی گرفته است.

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که این کتاب را در میان آثار دیکنز شاخص و متمایز کرده؛ تعلق داشتن آن به دوره‌ای از تغییرات در زندگی اوست. دیکنز کمی پیش از آن که این رمان به صورت پاورقی در یک مجله‌ منتشر شود از همسرش جدا شده و ناشر کتاب‌هایش را هم عوض می‌کند. شاید بتوان گفت انقلاب و تحول بزرگی که تمام شخصیت‌های این کتاب را در برگرفته؛ در واقع بازتاب دگرگونی زندگی شخصی نویسنده است.

شخصیت‌های این داستان نه از طریق گفت و گو بلکه در جریان داستان شکل می‌گیرند. دیکنز نیز از نتیجه کارش راضی بوده است. او پس از اتمام نگارش این کتاب به ویلکی کالینز (نویسنده، نمایشنامه‌نویس و دوست دیکنز) می‌گوید: «در تمام مدتی که این رمان را می‌نوشتم بسیار هیجان‌زده و متأثر بودم. خدا می‌داند که تمام تلاشم را کرده‌ام.» شاید همین حرف دیکنز بهترین دلیلی باشد که هر علاقه‌مند به کتاب را وادار به خواندن بهترین اثر این نویسنده بزرگ کند.

[ یک شنبه 1 مرداد 1396برچسب:معرفی کتاب ، کتابخوان ماه، مرداد 96,

] [ 18:9 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

5 کتاب برای طرح کتاب‌خوان اسفندماه ۱۳۹۵

 

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دوازدهمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه اسفند ۹۵ را معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، کتاب‌های «فرهنگ‌نامه طلایی ورزش» نوشته مهدی زارعی، «خودی نشان بدهید» نوشته علی‌محمد صالحی، «عصبانیت آن‌قدرها هم بد نیست» نوشته مایکلین ماندی، «وقتی مهتاب گم شد» اثر حمید حسام و کتاب «دختران به عفاف روی می‌آورند» نوشته وندی شلیت و نانسی لی دموس را برای طرح کتاب‌خوان ماه ویژه اسفندماه ۹۵ معرفی کرد.




فرهنگ‌نامه طلایی ورزش
نوشته: مهدی زارعی
انتشارات: طلایی
320 صفحه

«فرهنگ‌نامه طلایی ورزش» مخاطب را با تاریخچه، ابزارها و مقررات و چهره‌های مشهور بیش از صد رشته ورزشی در سراسر جهان، آشنا می‌کند و اطلاعات ارزشمندی درباره افتخارات ورزشکاران و تیم‌های کشورمان در رقابت‌های این رشته‌ها در اختیار قرار می‌دهد.

توضیحات مربوط به هر رشته ورزشی با عکس‌ها، تصاویر و طرح‌های گرافیکی همراه شده‌اند. در فرهنگ‌نامه طلایی ورزش مطالب خواندنی در 17 فصل گنجانده شده است؛ مطالبی همچون ورزش در دوران باستان، ورزش‌های مادر، مسابقات زمستانی، رشته‌های تیمی، مسابقه با اسلحه، ورزش با وسایل نقلیه، هوانوردی، مسابقات معلولان، مبارزه‌های تن‌به‌تن، ورزش در کوه و ارتفاعات، ورزش با ابزارهای چرخ‌دار، بازی‌های دقیق، ‌ورزش‌های قدرتی و...

در هر یک از این مباحث اطلاعاتی درباره وضعیت آن ورزش خاص در ایران ذکر شده است؛ همچنین در کنار معرفی پرافتخارترین ورزشکاران جهان در هر رشته، بهترین‌های ایران در آن رشته نیز معرفی می‌شود.

نثر کتاب روان است و نویسنده از پرگویی پرهیز کرده و مطالب به شکلی مختصر و مفید بیان شده است.




خودی نشان بدهید
نوشته: علی‌محمد صالحی
انتشارات: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
64 صفحه

این کتاب رویکردی مسئله محور دارد و سعی دارد تا با ارائه مطالب کاربردی و عملیاتی، مخاطب را در حل مشکلات ناشی از ضعف در ابراز وجود یاری رساند. ابراز وجود یعنی با احترام و توجه به خواسته دیگران، بتوانید باجرئت از حق خود و خواسته‌تان دفاع کنید و نگذارید حقتان ضایع شود یا با اکراه به کاری مجبور شوید. برای این منظور ضمن مطرح کردن پرسش و شرح ریشه‌های مشکل و بیان راه‌حل، در هر مورد از مثال‌های عینی نیز به‌خوبی بهره گرفته تا انتقال پیام به‌صورت کامل برای مخاطب حاصل شود و تصوّر درستی از عملکردی که مدنظر نویسنده است در ذهن مخاطب ایجاد شود. نثر کتاب بسیار روان و ساده است و علاوه بر بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علم روانشناسی، نویسنده به‌خوبی توانسته از معارف دینی، آیات و روایات، مبتنی بر مبانی دینی مباحث را پی‌ریزی نماید.






عصبانیت آن‌قدرها هم بد نیست
نویسنده: مایکلین ماندی
ترجمه: مریم رزاقی مقدم و سپیده خلیلی
ناشر: گلبرگ سروش
32 صفحه

«عصبانیت آن‌قدرها هم بد نیست» نام هفتمین جلد از کتاب‌های مجموعه «سعادت زندگی» است که انتشارات سروش برای گروه‌های سنی «ب» و «ج» منتشر کرده است.

در این کتاب 32 صفحه‌ای، نویسنده سعی کرده ذیل 15 عنوان نشان دهد که می‌توانیم نیروی خشم را به‌سوی ایجاد تغییراتی سودمند سوق دهیم و نتیجه مثبتی بگیریم. کتاب به ما می‌آموزد که چگونه می‌توان با مذاکره درباره خشم و عصبانیت به‌جای بیان آن‌‌ها با مشت‌های گره‌کرده، رویارویی بی‌محابا و خلاق، تخلیه بدنی در ناکامی‌ها و گذشت و بخشش را بیاموزیم.

کتاب «عصبانیت آن‌قدرها هم بد نیست» به کودکان می‌گوید هنگام عصبانیت انتخاب‌های زیادی دارند؛ درست همان‌طور که بزرگ‌ترهای دلسوز برای آموزش به کودکان، روش‌های گوناگونی دارند. در این کتاب درمی‌یابیم احساس خشم چگونه احساسی است و چه چیز باعث برانگیختن آن می‌شود، می‌توانیم راه‌های درست رفتار با آن را بیاموزیم و به دیگران یاد دهیم.

هر پدر و مادر، معلم یا بزرگ‌تر دلسوزی از این کتاب لذت خواهد برد. کتاب به کودکان دیدگاهی مثبت و اطمینان‌بخش درباره خشم و آنچه قادریم در برابر آن انجام دهیم، ارزانی می‌دارد.

 



وقتی مهتاب گم شد (خاطرات علی خوش‌لفظ)
مصاحبه و تدوین: حمید حسام
انتشارات: سوره مهر
651 صفحه

اگر به دنبال کتابی هستید که خیلی ساده و بی‌آلایش، واقعیات جبهه‌ و روابط رزمندگان با یکدیگر را کاملاً بدون روتوش بازگو کرده باشد و حال و هوای جبهه‌ها را با تمام وجود لمس کنید، این کتاب که با ادبیاتی بسیار صمیمی و صادقانه نگاشته شده گزینه بسیار مناسبی برای مطالعه است. بااینکه به علت روحیه خاص علی خوش‌لفظ فضای طنز در بسیاری از خاطرات کتاب حکم‌فرماست، اما در لابه‌لای این خاطرات نکاتی بسیار تأثربرانگیز وجود دارد که به مخاطب درس انسانیت و بندگی را می‌آموزد و بی‌اختیار زبان به تحسین دریای خلوص و ایثار شهدا می‌گشاید.

در مقدمه این کتاب آمده است:
رفیقی داشتم که می‌‏گفت: «اینجا ـ جزیره مجنون ـ جای دیوانه‌‏هاست. دیوانه‏‌هایی که عاشق‏اند. عاشقانی که می‏‌خواهند از راه میان‏بُر به خدا برسند.»

تابستان سال 1365 بود و من با این رفیق راه، راه را گم کرده بودم. کجا؟ در جزیره مجنون؛ وقتی‌که از خط برمی‏‌گشتیم. همان دم‌دمای صبح. گرما بالای سی درجه بود و رطوبت هوا بالای هفتاد درصد و ما برای رهایی از گرما و شرجی، بالا‏پوشمان، فقط یک زیرپیراهنی سفید و خیس بود.

آنجا، کسی را دیدم که کلاه پشمی زمستانی را تا پایین ابرو پایین کشیده و کنار نی‏زارها دراز به دراز خوابیده بود. نگاه عاقل اندر سفیهی به او کردم و به رفیقم گفتم...



 



دختران به عفاف روی می‌آورند
نوشته: وندی شلیت و نانسی لی دموس
ترجمه: سمانه مدنی و پریسا پورعلمداری
انتشارات: دفتر نشر معارف
296 صفحه

فرهنگ غرب که تحت حاکمیت نگرش‌های اومانیستی است، با تبلیغات وسیع خود، ایده‌های فریبنده‌ای را به جهانیان عرضه کرده است. یکی از این ایده‌ها اندیشه‌های فمینیستی است. اثر حاضر در راستای نقد فمینیسم در سه بخش سامان یافته است:

بخش اوّل: ترجمه و تلخیص کتاب دختران به عفاف روی می‌آورند؛ نوشته وندی شلیت است. نویسنده در این کتاب درصدد است ضمن مرور آنچه در حال حاضر، درباره دختران و زنان آمریکا رخ داده است، تصویر روشنی از ترویج بی‌بندوباری و آزادی جنسی که خواسته موج فمینیسم است، ارائه کند و توضیح دهد که چگونه نسل جدیدی از دختران و زنان در آمریکا در حال شکل‌گیری است که خواسته‌هایش با گذشتگان بسیار متفاوت است. نسلی که از این آزادی‌های بی حدّ و حصر به ستوه آمده و می‌خواهد طعم شیرینِ فطرت را دوباره بچشد. سفرهای مختلف و مصاحبه‌های مکرّر نویسنده، خواننده را به این سمت سوق می‌دهد که گویی دختران امروز آمریکا با شورش‌های پراکنده می‌خواهند چیزی نباشند که والدینشان بوده‌اند. آنان می‌خواهند سبک زندگی و نوع پوشش خود را تغییر دهند.

بخش دوم: ترجمه و تلخیص کتاب زن آگاه شدن در دنیای شهوانی؛ نوشته نانسی لی دموس است. نویسنده صفات زنان ناسالم و نادان را که با بی‌خردی و هرزگی، خود و خانواده و در پی آن جامعه را ویران می‌کنند، معرفی کرده و با طرح سؤالاتی ذهن خواننده را برای طرح این پرسش آماده می‌کند که آیا در این دنیای شهوانی، انسان‌های با بصیرتی هم هستند یا خیر؟

در بخش سوم -که از سوی پژوهشگر مسلمان، خانم آیت‌اللهی به رشته تحریر درآمده است- با آموزه‌های عمیق و دقیق اسلام در باب رعایت ارزش‌های اخلاقی در مسائل جنسی و نقشِ آن در بقای خانواده آشنا می‌شویم. 

گفتنی است، کتاب‌های طرح کتاب‌خوان ماه از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری (دام‌ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدامی عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال ۱۳۹۵ نهاد (سال خواندن) معرفی می‌شود.

 

 

[ دو شنبه 2 اسفند 1395برچسب:کتاب خوان، اسفند 95، معرفی کتاب، کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب,

] [ 7:41 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

۴ کتاب برای طرح کتاب‌خوان بهمن ماه ۱۳۹۵

 

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یازدهمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه بهمن ۹۵ را معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های اسماعیل نوشته امیرحسین فردی، جنایت و مکافات نوشته فئودور داستایفسکی، روزهای فاطمه (شرحی بر خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها) نوشته علی صفایی حائری و سرداران ایران زمین نوشته مهدی میرکیانی را برای طرح کتاب خوان ماه ویژه بهمن ماه ۹۵ معرفی کرد.

کتاب های طرح کتاب خوان ماه از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال ۱۳۹۵ نهاد (سال خواندن) معرفی می شوند.

 

 

اسماعیل

نوشته: امیرحسین فردی

انتشارات: سوره مهر

۳۰۷ صفحه


امیرحسین فردی در این رمان، تصویر پسرک چشم‌زاغی به نام اسماعیل را ترسیم می‌کند، در روزگار پیش از انقلاب که همچون دیگران است، بی‌هیچ تمایز و تشخصی. به قهوه‌خانه می‌رود، جوانی می‌کند و بعد به دنبال کار می‌گردد. پدرش هم مرده و او باید حامی خانواده‌اش باشد. بخت هم با او یاری می‌کند و به استخدام بانک در می‌آید. اما در اسماعیل چیزی هست که او را از جماعت جدا می‌کند. اسماعیل نمی‌تواند تن به زندگی روزمره بدهد و مدام ندایی در درونش طنین‌ می‌اندازد و می‌پرسد: تو کی هستی؟


مادر اسماعیل، او را پیش پسرخاله‌اش میرزامناف می‌فرستد که مرد جهاندیده و پخته‌ای است تا شاید اسماعیل، حال و هوایی تازه پیدا کند، اما همچنان بی‌قراری‌ها با اوست. حتی عشقی نافرجام که اسماعیل می‌خواهد به ازدواج بینجامد و نمی‌انجامد، او را از این سئوال باز نمی‌دارد که بداند کیست. 

اسماعیل به مسجد و نماز پناه می‏برد و قید همه دوستان دوران قهوه‌خانه را می‌زند. بعد به کتابخانه مسجد راه می‌یابد و درهای تازه‌ای به رویش گشوده می‌شود. هرچه زمان می‌گذرد، روح اسماعیل بی قرارتر می‌شود؛ دیگر نمی‌تواند در بانک بماند و درست در زمان ارتقاء و دریافت وام و لمس خوشی‌های ظاهری زندگی، استعفا می‌دهد. حالا زمانه زمانه انقلاب است و اسماعیل با دوستان مسجدی‌اش، پای منبرها حضور می‌یابند و همه کوشش خود را برای برانداختن رژیم شاه به کار می‌برند. تا آنکه در زمان اجرای تعزیه حر در مسجد، یک مأمور به مسجددار پیر سیلی می‌زند و اسماعیل هم مأمور را می‌زند و می‌گریزد و در پی این تعقیب و گریز...

 

 

جنایت و مکافات؛

نوشته: فئودور داستایفسکی

ترجمه: مهری آهی

تعداد صفحات: ۷۷۶


این کتاب داستان دانشجویی به نام راسکولْنیکُف را روایت می‌کند که مرتکب قتل می‌شود. بنابر انگیزه‌های پیچیده‌ای که حتی خود او از تحلیلش عاجز است، زن رباخواری را همراه با خواهرش که غیرمنتظره به هنگام وقوع قتل در صحنه حاضر می‌شوند، می‌کشد و پس از قتل خود را ناتوان از خرج کردن پول و جواهراتی که برداشته می‌بیند و آنها را پنهان می‌کند. بعد از چند روز بیماری و بستری شدن در خانه راسکولنیکف این تصور را که هرکس را که می‌بیند به او مظنون است و با این افکار کارش به جنون می‌رسد. 

در این بین او عاشق دختری به نام سونیا می‌شود. داستایفسکی از این رابطه به عنوان نشانه مهر خداوندی به انسان خطاکار استفاده کرده است و البته راسکولنیکف بعد از اقرار به گناه و زندانی شدن در سیبری به این حقیقت می‌رسد.

 

 

روزهای فاطمه (شرحی بر خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها)؛

نوشته: علی صفایی حائری

انتشارات: لیله القدر

تعداد صفحات: ۱۲۷


این کتاب، شرح مختصری است از خطبه حضرت فاطمه سلام الله علیها. آنچه این نوشتار را نسبت به آثار مشابه متمایز می‌سازد، تحلیل‌های کم‌نظیر و بینش‌زا از دلایل رخ‌داد سقیفه و وقایعی است که تا غصب فدک ادامه یافته است. بیان مباحث به شکلی که بعد از ۱۴ قرن برای امروز من درس داشته باشد و به چگونه زندگی کردنم بر اساس بیان حضرت فاطمه سلام الله علیها جهت دهد از دیگر ویژگی‌های برجسته کتاب است. شاید بتوان گفت مهمترین دستاورد این کتاب این است که به ما می‌آموزد اگر چگونه باشیم در پیچ امتحانات از ولی خدا جدا می‌شویم و از یاری او باز می‌مانیم و برای پایمردی در رکاب ولی خدا چگونه باید باشیم.


مؤلف ارجمند کتاب به بهانه شرح خطبه فدک به پرسش‌های مهمی پاسخ‌گفته است. پرسش‌هایی نظیر:

چگونه قلب احساس اضطرار به ولی را می‌یابد و به ولی راه پیدا می‌کند؟

پذیرش ولایت ولی‌ُالله چه تأثیری در ابعاد مختلف زندگی انسان دارد؟

چگونه می‌شود که انسانی که یقین به حقانیت چیزی دارد منکر آن می‌شود و در برابرش می‌ایستد؟

مهمترین عواملی که انسان را در برابر خداوند قرار می‌دهد کدامند؟

ریشه ظلم و برتری‌جویی چیست؟ چگونه می‌توان این ریشه را در زمین قلب، خشکاند؟

چه عواملی باعث شد تا از اکثر مردم از دعوت حضرت فاطمه سلام الله علیها سرباز بزنند؟

ضمن آنکه به برخی از مهمترین شبهات مربوط به واقعه غصب فدک نیز به صورت مستند و مستدل پاسخ گفته شده است.

 

 

سرداران ایران زمین

نوشته: مهدی میرکیانی

تصویرگر: سیدحسام طباطبایی

انتشارات امیرکبیر

دوره ۱۶ جلدی


خون‌های بسیاری برای حفظ خاک و ناموس این سرزمین بر زمین ریخته‌شد و مردان بسیاری جان خود را برای این خاک فداکرده‌اند که شاید نسل نوجوان ما کمتر با این سلحشوران میهن در طول تاریخ آشنا باشند. 

این اثر مجموعه‌ای ۱۶ جلدی است که در آن داستان زندگی این سلحشوران وطن به زیبایی برای نوجوانان روایت شده است. تصویرگری بسیار زیبای سیدحسام طباطبایی بر جذابیت کتاب افزوده است. نویسنده، این ۱۶ سردار را به گونه‌ای انتخاب کرده که به نوعی تاریخی ۲۶۰۰ ساله تمدن ایران از زمان هخامنشیان تا پس از انقلاب اسلامی را دربرگرفته است. آریوبرزن (در دوران پایانی حکومت هخامنشی که دلاورانه در برابر هجوم اسکندر ایستادگی کرد. سورنا سردار بزرگ ایرانی که در دوران اشکانیان جانانه جان‌فشانی که کرد و به قدری در بین مردم محبوبیت یافته که به‌ دستور شاه اشکانی کشته شد. یعقوب لیث که به حمایت از مظلومانی برخواست که در حکومت عباسی به آن ظلم و ستم فراوان می‌شد. علی پسر بویه که بر ضد حکومت ظالم عباسی شورید و دولت شیعی آل بویه را تأسیس کرد و زمینه‌ساز شکوفایی علمی و فرهنگی تشیع گردید. امام‌قلی خان سردار بزرگ صفوی که در زمان اشغال جنوب ایران توسط پرتغالی‌های استعمارگر، بر ضد بیداد کم‌نظیر آنها به مبارزه برخواست. الله‌وردی‌خان که با سلحشوری‌های خود اشغالگران عثمانی و ازبک را از غرب و شرق ایران در زمان صفویان بیرون‌راند. حکایت عبدالرزّاق سبزواری که در حمله مغول به ایران برای دفاع از ناموس و خاک وطن جانفشانی کرد. میر مُهنّا که در زمان زندیه به مبارزه با استعمارگران انگلیسی و هلندی برخواست. عباس میرزا و حسن‌خان سالاری که در ماجرای تجاوز روس‌ها در زمان فتحعلی‌شاه قاجر به دفاع از مرزهای میهن پرداخت. باقرخان تنگستانی که باز هم در جنوب با استعمار انگلیس که به خاک میهن طمع داشت مبارزه کرد. میرزا کوچک‌خان جنگلی، شهید چمران و شهید همت سه سردار بزرگ وطن در دوران معاصر هستند که همگی جان خود را در راه استقلال میهن فدا کردند.


خواندن این مجموعه علاوه‌بر مرور مختصر تاریخ این سرزمین و آشنا شدن با خیانت‌ها و بی‌کفایتی‌ها و عبرت‌ها و از سوی دیگر، رشادت‌ها و جانفشانی‌ها، ارزش خاک وطن را بیش از پیش برای نوجوانان این سرزمین عیان کند.

[ شنبه 2 بهمن 1395برچسب:معرفی کتاب، بهمن ماه 1395، کتاب خوان، کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب,

] [ 15:21 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

4 کتاب برای طرح کتاب‌خوان ماه دی 1395

 

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های «حریم ریحانه»، «روزی که آموس بیمار شد»، «کیش پارسایان» و «نقشه نقش بر آب» را در قالب دهمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه دی 95 معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «حریم ریحانه» تألیف گروه پژوهشگران، «روزی که آموس بیمار شد» نوشته فیلیپ کریستین استد، «کیش پارسایان» نوشته آیت‌الله مجتبی تهرانی و «نقشه نقش بر آب» بیانات مقام معظّم رهبری ویژه دی ماه 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

حریم ریحانه
نوشته نعیمه اسلاملو و جمعی از نویسندگان
انتشارات تلاوت آرامش
 130 صفحه


اگر به دنبال کتابی هستید که مستند به آیات قرآن و روایات، مستدل، منطقی، عقلانی، علمی و در عین حال به زبانی ساده و روان، به تبیین موضوع پوشش و عفاف پرداخته باشد، این کتاب یک گزینه بسیار عالی برای مطالعه است.

روی جلد کتاب نوشته شده: اولین دائرة المعارف و اطلس پوشش و عفاف در کشور؛ با نگاهی به محتوای کتاب مشخص می‌شود که این ادعای مؤلفان تقریباً ادعایی برحق است.

کتاب به مقوله حجاب و عفاف نگاهی جامع دارد. یعنی هم از منظر درون دینی و  هم از منظر برون دینی به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

این اثر مصور و تمام رنگی است و در عین برخورداری از حجم نسبتاً کم (130 صفحه) از جامعیت بالایی برخوردار است. بدون زیاده‌گویی‌های اضافی، در عین رعایت اختصار از کمال اتقان در ارائه مباحث را داراست.

در این کتاب سعی شده از تمامی زوایای ممکن به موضوع پوشش و عفاف نگاه شود. (از 18 منظر درون دینی و برون دینی) شکل پرداختن به این موضوع و انتخاب گفتمانی جدید در این حوزه، از مزیت‌های منحصر به فرد این کتاب به شمار می‌رود.

برخی از عناوین کتاب عبارتند از: 

 - تاریخچه پوشش و عفاف در کشورهای جهان و ایران (این فصل با ارائه اسناد متقن تاریخی و عکس‌های متعدد، از دروه‌های مختلف تاریخی نشان می‌دهد که بشر در طول تاریخ فطرتاً طالب حجاب بوده است، تا اینکه نظام سرمایه‌داری و دستگاه‌های تبلیغاتی‌اش از دوره رنسانس به بهانه پیشرفت و توسعه، برهنه کردن جوامع را در پیش گرفت!)

- پوشش و عفاف در ادیان الهی و کلام بزرگان و مشاهیر جهان.

- سیمای عفاف در قرآن کریم و در احادیث و روایات معصومین علیهم السلام همراه با برخی از مهمترین احکام پوشش و عفاف.

- فقط همسرم (ذکر نابترین احادیث ذکر شده در موضوع آیین همسرداری در کلام معصومین علیهم السلام)

-  بررسی شبهات حجاب (پاسخ‌های مستدل و منطقی به رایج ترین شبهات در مورد موضوع حجاب و عفاف)

- عفاف در حبس (داستان غم انگیز کشف حجاب در ایران)

- هجوم خاموش (بررسی شبیخون فرهنگی دشمن پیرامون حجاب و عفاف)

- علم هم تجربه کرده است (اثرات حجاب و عفاف از نگاه علم)

روزی که آموس بیمار شد
نوشته فیلیپ سی. استید؛ ترجمه سمیرا ابراهیمی
انتشارات امیرکبیر/ کتاب‌های شکوفه
 36 صفحه



"روزی که آموس بیمار شد"، داستان مصوری برای گروه سنی الف است. داستانی عمیق و جذاب که  مفهوم دوستی و مهربانی و پاسخ دوستی را به خوبی به کودکان می‌آموزد. در این کتاب می‌توانیم ارزش دوستی را به دیگران یادآور شویم و ببینیم که نتیجه خوبی ما در حق دیگران، روزی به خود ما باز می‌گردد. شاید مهربانی‌های آموس مصداق این ضرب المثل باشد: 

«تو نیکی می‌کن و در دجله انداز - که ایزد در بیابانت دهد باز»

آموس، مردی است که در باغ وحش شهر کار می‌کند. او هر روز کمی از وقتش را با دوستانش در باغ وحش می‌گذراند. با فیل بازی می‌کند، با لاک‌پشت مسابقه‌ دو می‌دهد (لاک پشتی که همیشه برنده می‌شد)، کنار پنگوئن خجالتی ساکت می‌نشیند، به کرگدنی که همیشه آب بینی‌اش می‌آید کمک می‌کند و هنگام غروب برای جغدی که از تاریکی می‌ترسد داستان می‌خوانَد... تا هنگامی که آموس بیمار می‌شود.

در ابتدای کتاب، نویسنده و تصویرگر (فیلیپ سی. استید و ارین ای. استید) یادداشتی برای کودکان ایرانی نوشته‌اند با این عبارات:

"بچه‌های عزیز، ممنون از شما برای خواندن این کتاب!
با کمک شما آموس به زودی حالش خوب میشه. هورااا !
دوستان شما،
فیلیپ و ارین استید

کتاب «روزی که آموس بیمار شد» موفق به دریافت پنج نشان از جشنواره لاک پشت پرنده در سال 1394 شده است.

کیش پارسایان (دروس استاد آیت‌الله مجتبی تهرانی)
تدوین زیر نظر علی‌اکبر رشاد
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
208 صفحه



مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی از جمله بزرگانی بودند که ارتباط نزدیکی با عموم مردم و به ویژه جوانان داشتند. این مطلب در کنار درجه بالای علمی که حاصل سال‌ها خوشه‌چینی از دریای معرفت بزرگانی چون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و... است باعث شده تا آثار ایشان در عین عمق و دقت علمی، از زبانی ساده و قابل فهم برای عموم برخوردار باشد.

این کتاب که به عنوان مدخلی برای ورود به بحث‌های اخلاقی محسوب می‌شود، برگرفته شده از برخی از سلسله مباحث اخلاقی و معرفتی حاج آقا مجتبی است. آمیزه‌ای از اخلاق نبوی و عرفان علوی که با آیات و روایات آمیخته و به براهین عقلی نیز مزین شده و از جویبار لسان ایشان در کام تشنه طالبان سلوک الی الله ریخته می‌شود.

مباحث کتاب مشتمل بر سه بخش ایمان، صفات مؤمنان و  پیام پارسایی است؛ در بخش نخست مهمترین مسائل ایمان همچون: ماهیت، مراتب، عوامل کاهش و افزایش و آثار فردی و اجتماعی ایمان بررسی شده است. در بخش دوم، صفات و حالات مؤمنان به استناد آیات و روایات بررسی و طبقه‌بندی شده است. در نهایت در بخش سوم به شرح و تفسیر خطبه همّام اختصاص یافته است که در حقیقت شرحی بر بیان امیرالمؤمنین علیه السلام در توصیف ویژگی‌های متقین است.

نقشه نقش بر آب
گردآورنده پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)
انتشارات انقلاب اسلامی
 248 صفحه



این کتاب، مشتمل بر فرازهای مهمی از رهنمودهای رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در طول سال‌های 88 و 89، پیرامون فتنه سال 88 است. کتاب با توجه به محتوای محوری سخنان معظّم له، در پنج فصل با این عناوین تدوین شده است:

دهمین انتخابات ریاست جمهوری؛ مواضع رهبری پس از انتخابات تا نماز جمعه 22 خرداد؛ حوادث پس از انتخابات؛ کسب بصیرت و جنگ نرم.

فصل نخست کتاب به بررسی و تحلیل اهمیّت انتخابات در نظام اسلامی، تلاش دشمنان برای سرد و تعطیل یا بدنام و مخدوش کردن انتخابات، وظایف جداگانه‌ مردم و نامزدها در انتخابات، نکاتی در آسیب‌شناسی انتخابات و برخی پیش‌بینی‌های رهبر معظّم در خصوص حضور پرشور مردم در انتخابات پرداخته است. فصل دوم به ذکر برخی از مهمترین مواضع رهبر انقلاب از پس از انتخابات تا نماز جمعه 29 خرداد اختصاص دارد. مفصّل‌ترین فصل این کتاب، فصل سوّم آن است که در عناوین متعدّدی به بررسی حوادث پس از انتخابات پرداخته است. این‌که چرا ماهیّت حوادث بعد از انتخابات به «فتنه» تعبیر شد و توطئه‌های پشت پرده‌ آن چه بودند. شرح ماجرای فتنه، از طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمن قبل از انتخابات تا بازیگران فعّال داخلی در این صحنه؛ موضوعاتی درباره‌ کارنامه‌ مردم و خواص، نقش دشمن، نیروهای امنیّتی و انتظامی و بسیج و رسانه‌های داخلی برخی از مباحث این فصل است.

یازده راهکار برای مقابله و دفع فتنه، برگرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی، نظیر پایبندی به قانون و کسب بصیرت، ابراز اعتماد نخبگان به نظام، پرهیز از شایعه‌پراکنی علیه مسئولان و... از دیگر مطالب مهم این بخش است.

بخش مبسوطی از این فصل، «پیام‌ها، تجربه‌ها و درس‌های» متعدّد حوادث پس از انتخابات 88 را از زوایای مختلف بررسی کرده و در آخرین بخش آن نیز، ضمن تشریح حماسه‌های 9 دی و 22 بهمن، برخی از نتایج این حوادث برای ملّت و نظام جمهوری اسلامی احصاء شده است.

در فصل‌ چهارم این اثر با عنوان «کسب بصیرت»، علاوه بر تشریح معنا، ابعاد و سطوح بصیرت و نیز ضرورت و اهمیّت آن، مصادیق این مفهوم مهم در منظومه‌ بیانات رهبر معظّم انقلاب پیرامون فتنه 88 تبیین و تحلیل شده است. الزامات کسب بصیرت، نتایج فقدان بصیرت و وظیفه خواص در ایجاد بصیرت در خود و دیگران، از دیگر موضوعات مورد بررسی در این فصل هستند. همچنین  موضوعات دیگری چون اهمیّت جنگ نرم، معنا و منشأ جنگ نرم، هدف دشمن از جنگ نرم، خطوط اصلی در جنگ نرم، راه‌های مقابله با جنگ نرم دشمن، نقش افسران جوان جنگ نرم (دانشجویان)، نقش اساتید در فرماندهی جبهه‌ی جنگ نرم و... بررسی شده‌ است.

هر ماه چهار عنوان کتاب از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب طرح «کتاب‌خوان ماه» از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌‎های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ترویج فرهنگ کتابخوانی، برخی معضلات فرهنگی و اجتماعی نیز با مطالعه کتاب‌ها مرتفع شود. معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون ارائه در نشست‌های کتاب‌خوان، ‌کتاب‌خوان مجازی،‌ انتشار طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ برگزاری جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود.

 

 

[ چهار شنبه 1 دی 1395برچسب:معرفی کتاب، کتابخوان دی ماه 95,

] [ 14:54 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

4 کتاب برای کتاب‌خوان ماه، ویژه آذر 1395

4 کتاب برای طرح کتاب‌خوان ماه،‌ ویژه آذرماه 1395 توسط معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های ترانه‌های نوازش اثر مصطفی رحماندوست، قاف (بازخوانی زندگی آخرین پیامبر(ص) از سه متن کهن فارسی ویرایش یاسین حجازی، میرزا کوچک‌خان نوشته عصمت گیویان و به خواب شیرین بروید اثر ترجمه شده‌ای از جواد ترکاشوند ویژه آذر 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.
 
 
ترانه‌های نوازش
شاعر: مصطفی رحماندوست
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،36 صفحه
 
 
 
مصطفی رحماندوست برای کودکان و ادبیات کودکان چهره‌ای شناخته شده است. کمتر کودکی را می‌شناسیم که نام او را نشنیده باشد و شعری از او نخوانده باشد. مجموعه ترانه های نوازش شامل 16 ترانه از این شاعر نام‌آشنا است که با زبانی ساده و بی‌آلایش همراه با نقاشی¬های چشم‌نواز که نمایانگر لحظه‌های شاد و زیبای کودکان است، برای گروه سنی «الف منتشر شد.
شعرهایی آموزنده که که بازتاب عواطف گرم و جوشان والدین دربارة کودک است را بیان می‌کند. در این شعرها همان حس و حالی جاری است که در تمام تاریخ در لالایی‌ها جاری بوده است. بی شک خوانش این اشعار هم برای والدین و هم برای کودکان دلنشین است.
 
 
 
قاف
(بازخوانی زندگی آخرین پیامبر(ص) از سه متن کهن فارسی)
ویرایش: یاسین حجازی
انتشارات:  شهرستان ادب
 
 
 
این کتاب حاصل بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام  صلوات‌الله‌علیه و آله از سه کتاب کهن، به نام‌های تفسیر سورآبادی حدود 470 هجری قمری، سیرت رسول‌الله به سال 612 هجری قمری و شرف النبی حدود سال‌های 577 و 585 هجری قمری است.
یاسین حجازی برای تدوین این کتاب 3 سال زمان گذاشته تا تصویری روایی و مبتنی بر مستندات تاریخی را برای خواننده به‌صورت خطی روایت کند.
«آه» اثر پیشین یاسین حجازی است که بسیاری از کتاب‌نخوان‌ها و مقتل نخوان‌ها را کتاب‌خوان و مقتل‌خوان کرد حاصل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس المهموم» شیخ عباس قمی است.
نگارنده در مقدمه بیان می‌کند که در این بازخوانی، دو اصل را قرار داده است: اصل اول اینکه فقط پیامبر(ص) را دنبال کند و اصل دوم اینکه از تمام متن سه کتاب عناصر دراماتیک را جدا کند. مؤلف عقیده دارد این کتاب نمی‌توانسته شامل تمام سیرة پیامبر(ص) باشد.
بسیاری از صاحب‌نظران، آثار حجازی را یک نوع «کولاژ» موفق می‌دانند که با استفاده از تصویرها، پاره‌ای از یک نامه یا گفت‌وشنودها و کنار هم قرار دادن آن‌ها داستان را نگاشته است. هرکدام از خرده داستان‌ها تکه‌ای از یک «کولاژ» است که از چیدن و کنار هم گذاشتنشان می‌توان اصل واقعه را فهمید و یکپارچگی کولاژ را دید.
متن این کتاب کهن بوده و از همین حیث این کتاب را از سایر کتاب‌های دیگر متفاوت و متمایز می‌کند و خواننده را در یک تجربة متفاوت از خواندن قرار می‌دهد. در انتهای کتاب واژه‌نامه‌ای از لغات و واژگان دشوار احتمالی موجود است.
 
 
 
میرزا کوچک‌خان
عصمت گیویان
انتشارات مدرسه
تعداد صفحات: 95 صفحه
 
 
 
میرزا کوچک، بزرگ‌مردی در دوران معاصر است. روحانی شهیدی که الگویی برای زندگی انقلابی امروز ما، اسوة وطن‌پرستی،‌ عزت‌طلبی و مسلمانی ظلم ستیز و مبارزی استکبار‌ستیز بود. در راه هدف از بذل هیچ کوششی فروگذار نکرد و در این مسیر جان خود را نیز نثار کرد. این که چرا مردمی که با او آشنا بودند با وجود آن همه سختی و رنج، حاضر شدند تا همه چیز خود را در اختیار میرزا کوچک‌خان قرار دهند و این که میرزا چرا قیام کرد و چگونه در ابتدا موفق شد و در نهایت چگونه شکست خورد، از مهم‌ترین مسائل مطرح در تاریخ معاصر این سرزمین است که آشنایی با آن به خصوص در شرایط کنونی برای نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ضروری می‌نماید. توصیفات رهبر معظّم انقلاب اسلامی نیز در خصوص شخصیت میرزا مؤیّدی بر این مدعاست.
بخشی از این گونه توصیفات عبارت است از:
"حرکت او یک حرکت ویژه بود، صبغة مردمی و نجابتی که در کارش داشت کم‌نظیر و در دوران معاصرش بی‌نظیر بود؛ رفتارش بر مبنای اسلام و اعتقادات دینی بود، حرکتش هم صد در صد اسلامی و ایرانی بود، با اجنبی در ستیز بود و استقلال مملکت را می‌خواست حفظ کند و یک نمونه مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در محدودة خودش به وجود آورد."
این کتاب به صورت مختصر و مفید با قلمی روان و جذاب روایت داستان‌گونه‌ای از تاریخ زندگی و تحولات میرزا کوچک‌خان دارد.در پایان کتاب هم 3 نامة مهم از میرزا که در اواخر نهضت خود به دیگران نوشته است ذکر شده که مطالعة آخرین نامه که خطاب به سرکردة قشون قزاق بوده است، حقیقتاً خواندنی و عبرت‌آموز است.
 
 
به خواب شیرین بروید
ترجمه: جواد ترکاشوند
انتشارات: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
تعدادصفحات: 64 صفحه
 
 
 
یکی از مشکلات شایع در دنیای ماشینیِ امروز، بی‌خوابی است. بی‌خوابی به معنای نخوابیدن نیست، بلکه مراد، خوابی است که با دردسر و سختی‌هایی همراه است و فرد پس از بیداری، احساس راحتی و رفعِ خستگی نمی‌کند.
باتوجّه به اینکه آگاهی‌یافتن از چگونگی، زمان، مراحل، و روند خواب و بی‌خوابی در رفعِ نگرانی و کنار آمدن و حلّ بی‌خوابی، به‌تنهایی بسیار مفید است، در جای‌جای این نوشتار و به مناسبت‌های گوناگون، اطّلاعاتی دقیق، علمی و به روز ارائه شده است.
کتاب حاوی چهارفصل به این شرح است:
در فصل اوّل، با تعریف خواب، آثار و فواید آن، مدّت و مراحل خواب و ریتمِ خواب – بیداری آشنا می‌شویم.
فصل دوم، دربارة گونه‌های بی‌خوابی و عللِ آن سخن می‌گوید. در پایان به کمک پرسش‌نامه‌ای مخاطب را به ارزیابیِ بی‌خوابیِ خود ترغیب می‌کند.
فصل سوم، که شاید مهم‌ترین قسمت کتاب باشد، به درمانِ بی‌خوابی اختصاص دارد. نویسنده شیوه‌های بهداشتِ خواب، گیاه‌درمانی، روان‌درمانی، زمان‌درمانی و دارودرمانی را برای مبتلایان به بی‌خوابی پیشنهاد می‌دهد.
فصل پایانی به ُپرخوابی و علل و آثارِ مخرّب و نیز درمانِ آن می‌پردازد.
مطالب کتاب به گونه ای است که اگر خواننده به هر دلیل از روش‌های درمانی ارائه شده استفاده نکرد، بازهم مطالعة این نوشتار برایش مفید باشد.

[ دو شنبه 1 آذر 1395برچسب:معرفی کتاب، کتابخوان آذر ماه95,

] [ 16:31 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

4 کتاب برای طرح کتاب‌خوان ماه آبان 1395

 

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 4 کتاب برای طرح کتابخوان‌ماه 1395 معرفی کرد. 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «محض اطلاع» نوشته غلامعلی حداد عادل، «ضیافت بلا» نوشته سیدمحمد میرباقری، «صوفی و چراغ جادو» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی و «ادب الهی» تألیف مجتبی تهرانی ویژه آبان 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

 

محض اطلاع (تحلیل محتوای جلد هفتم یادداشت‌های عَلَم)

نوشته غلامعلی حدّاد عادل

اتشارات فرارو

227 صفحه

 

 


این کتاب در حقیقت تحلیل جلد هفتم از مجموعه یادداشت‌های اسدالله عَلَم است. یادداشت‌های علم که در دوران وزارت وی در دربار توسط خودش به رشته تحریر در‌آمده به چند دلیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نخست از آن جهت که دوره‌ای طولانی و مهم را در بر می‌گیرد و تقریباً دوازده سال آخر حکومت شاه را شامل می‌شود. دلیل دیگر نزدیکی علم با شخص شاه و دسترسی و آگاهی او از بسیاری از واقعیات سیاسی داخلی و خارجی است.

نویسنده معتقد است یادداشت‌های «عَلَم» که بیش از بیست سال از آغاز انتشارش می‌گذرد، به نحو قابل قبول مورد توجه قرار نگرفته و قابلیت بررسی‌های تاریخی و دانشگاهی بسیاری دارد که می‌تواند در رشته‌های تاریخ و علوم سیاسی موضوع بررسی انواع پایان نامه‌های کارشناسی ارشد قرار بگیرد. در این کتاب پس از پیشگفتار و مقدمه، طرح کلی محتویات «یادداشت های عَلَم» ارائه شده و در سرفصل هایی مجزا با انتخاب بخش هایی کوتاه از کتاب، به ذکر خاطراتی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در سال ۱۹۶۸ انجام شده و در آن «نیکسون» پیروز شده بود، پرداخته است. همچنین جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل نیز در این کتاب مورد واکاوی قرار گرفته است که مهم ترین واقعه در مدت نگارش جلد هفتم خاطرات عَلَم به حساب می‌آید. در پایان نیز به تحلیل محتوای سه کتاب خاطرات دیگر (خاطرات عزّت شاهی، پایی که جا ماند، من زنده‌ام) تحت عنوان و اما بعد... پرداخته شده تا خواننده بتواند با مطالعه این دو بخش مقایسه‌ای میان ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی را به عمل آورد.

 

صوفی و چراغ جادو

 نوشته: ابراهیم حسن بیگی

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

247 صفحه

 

صوفی و چراغ جادو، داستان پسربچه 12 ساله‌ای است به نام صوفی که در یک روستای ترکمن نشین زندگی می‌کند.

 «صوفی» کلاس پنجم دبستان را تمام کرده است و منتظر است ببیند پدرش او را برای دورة راهنمایی به مدرسه می‌فرستد یا نه. جشن گندم است و همه به مهمانی «طواق حاجی» می‌روند که مرد ثروتمندی در روستاست. طواق حاجی، اسب سوارکاری دارد و سوارکارانش در مسابقات شرکت می‌کنند. صوفی در اسطبل طواق حاجی مشغول کار می‌شود و اسبِ لَنگی را که قادر به دویدن نیست از او می‌گیرد تا از آن نگهداری کند. او  نام اسب را تیزتک می‌گذارد.

 صوفی در طی داستان، چراغ جادویی پیدا می‌کند و غول چراغ جادو به او کمک‌های کوچک، ولی تأثیرگذاری می‌کند. صوفی اسب را برای درمان پیش پدربزرگش می‌برد و پیرمرد، اسب را درمان می‌کند. صوفی برای مسابقات آماده می‌شود و در مسابقة اول، حائز رتبة هشتم می‌شود. مادرش مشکل قلبی پیدا می‌کند، ولی به خیر می‌گذرد. غفور - پسر طواق حاجی - تیزتک را می‌دزدد، ولی طواق حاجی، اسب را به صوفی برمی‌گرداند. تیزتک در مسابقات اول می‌شود، ولی غول چراغ جادو گم می‌شود و صوفی می‌فهمد که...

خود نویسنده در خصوص کتابش اینگونه بیان می‌دارد که: «کار اصلی چراغ جادو، ارتباط با بچه‌ها و رساندن آن‌ها به آرزوهای‌شان بود، اما در چراغ جادوی ما یک بچه غول وجود دارد که نمی‌تواند بایستد و آرزو‌ها را برآورده کند و تنها راه رسیدن به آرزو را به بچه‌ها نشان می‌دهد.»

 

ادب الهی (کتاب سوم: تربیت فرزند)

مجتبی تهرانی

انتشارات مؤسسة فرهنگی پژوهشی مصابیح الهدی

365 صفحه

 

 


زنده­یاد حضرت آیت­الله مجتبی تهرانی (رحمت الله علیه) در جلد سوم از درس­گفتارهای تربیتی خود طی 31 جلسه به مقولة بسیار حسّاس تربیت فرزند ­پرداخته­اند. ریشه­یابی دقیق مسائل مربوط به تربیت و جستجوی آن در عرصه­های مختلف زندگی و بالاخره دستورها و رهنمودهای عملی برای رسیدن به مقام شایستة یک انسان با ایمان در صفحه صفحة کتاب موج می­زند. ایشان در طی جلسان یاد­شده، تربیت فرزند را در چهار حوزة خانواده، مراکز آموزشی، محیط‌های رفاقتی و دوستی و در محل کار و اشتغال مورد بررسی قرار داده­اند.

مراحل تربیت کودک و اقتضائات هر مرحله، ابزار و روش‌های تربیت­کردن و تربیت­شدن، نقش حیاء در تربیت و منوط نبودن آن به قصد و اراده، نقش اصلاح ظاهر در تهذیب باطن، پیوند تفکیک­ناپذیر میان تعلیم و تربیت یا علم و ادب، حسّاسیت مراکز آموزشی و اهمّیت سرنوشت­ساز شخصیت استادان و آموزگاران، آثار ویرانگر انحرافات فکری و رفتاری متصدّیان آمور آموزشی و پرورشی، شیوة دوست­یابی و آزمودن رفیقان، آثار تربیتی شغل و حرفه و نیز همکاران و مراجعان در شکل­گیری شخصیت انسان، از جمله محورهای بسیار مهم مباحث این کتاب است که باید به دقّت خواند و درآنها اندیشه کرد و به کار بست.

 مطالب این کتاب را باید توأمان از دو نگاه خواند: یکی از نگاه تربیت خود و دیگری از نگاه تربیت فرزندان؛ و در این میان به باور استاد، آنچه در این کتاب از دانستنی­ها و بایستنی­ها خواهید خواند، نخست باید راهنمای پرورش جان و روح خود ما باشد؛ و در غیر این صورت، تلاش برای تربیت فرزندان سودی نخواهد داشت.


ضیافت بلا: مقامات سلوکی در زیارت عاشورا

سید محمدمهدی میرباقری

انتشارات تمدن نوین

208 صفحه

 

 


این کتاب حاصل ترکیب و تنظیم متن دو دوره سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمّدمهدی میرباقری پیرامون مقایسة ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک آمیخته با بلای معصومین (علیه‌السلام) است.

بر اساس آنچه در مقدمة این کتاب مطرح شده است هدف از خلقت، غایتی جز قُرب و لقای حضرت حق نیست، اما دو شیوه و راه برای پیمودن این مسیر غایی، پیشنهاد شده است: راه اول راهی است که بزرگان، علمای اخلاق و برخی ارباب معرفت به استناد آیات و روایات بیان فرموده‌اند که از عزم شروع می‌شود و به توبه، محاسبه، مراقبه، اعتدال و ذکر می‌رسد و راه دوم، سلوک با شفاعت اولیای خدا و درک بلای آن‌هاست. اگر راه اول را نیز چون عبادت ایام عادی سال فرض کنیم، راه دومْ به منزلة شب قدر، با مسیری کوتاه‌تر، پربارتر و پربرکت‌تر است. همة ریاضت‌ها برای رشد انسان مفیدند، اما هیچ‌یک به اندازة ابتلائات الهی، مؤثر نیستند؛ لذا می‌توان که از ابتلائات الهی، به عنوان بهترین نردبان سیر و سلوک نام برد. البته این دو راه اگر به هم ضمیمه شوند، هر کدام مکمل دیگری خواهد بود.

در فصل اول این کتاب، مراحل سیر و سلوک متعارف بررسی می‌شود و تبیین کلی از آداب تهذیب نفس و سیر به سویِ حضرت حق ارائه می‌شود و در فصل دوم، مقامات سلوکی در زیارت شریف عاشورا شرح داده خواهد شد. در این فصل، فرازهای زیارت عاشورا در شانزده عنوان تبیین شده است.

عناوین برخی از این فرازها عبارت‌اند از: «عوامل تنهایی ولی خدا»، «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافلة عاشورا»، «لعن ارکان جبهه تاریخی باطل و رسیدن به سلم و حرب»، «تقاضای حضور در جبهة امام زمان (عجل‌الله فرجه‌الشریف) برای خون‌خواهی»، «رسیدن به مرتبة خون‌خواهی امام حسین (علیه‌السلام) و تقاضای رجعت»، «درخواست پاداش مصیبت‌زدگی»، «درخواست حیات و ممات محمد و آل محمد» و...

 

هر ماه چهار عنوان کتاب از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب طرح «کتاب‌خوان ماه» از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌‎های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ترویج فرهنگ کتابخوانی، برخی معضلات فرهنگی و اجتماعی نیز با مطالعه کتاب‌ها مرتفع شود. معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون ارائه در نشست‌های کتاب‌خوان، ‌کتاب‌خوان مجازی،‌ انتشار طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ برگزاری جلسات نقد و بررسی و ... در سراسر کشور انجام می‌شود.

[ یک شنبه 2 آبان 1395برچسب:معرفی کتاب، کتابخوان مهرماه 95,

] [ 15:48 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب (کتابخوان مهرماه 95)

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های «پانصد نکته درباره مطالعه»، «عقرب‌های کشتی بمبک»، «نامیرا» و «رضایت زناشویی» را در قالب هفتمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه مهر 95 معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «پانصد نکته درباره مطالعه» نوشته فیل ریس و ترجمه بیتا عسگری و گیتا عسگری، «عقرب‌های کشتی بمبک» نوشته فرهاد حسن‌زاده، «نامیرا» نوشته صادق کرمیار، «رضایت زناشویی» نوشته عباس پسندیده در قالب هفتمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه مهر 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

هر ماه چهار عنوان کتاب از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب طرح «کتاب‌خوان ماه» از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌‎های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ترویج فرهنگ کتابخوانی، برخی معضلات فرهنگی و اجتماعی نیز با مطالعه کتاب‌ها مرتفع شود. معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون ارائه در نشست‌های کتاب‌خوان، ‌کتاب‌خوان مجازی،‌ انتشار طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ برگزاری جلسات نقد و بررسی و ... در سراسر کشور انجام می‌شود.

خلاصه‌ای از معرفی کتاب‌های کتاب‌خوان مهرماه 1395 به شرح زیر است: 

«پانصد نکته درباره مطالعه» نوشته فیل ریس و ترجمه بیتا عسگری و گیتا عسگری / انتشارات مدرسه / 151 صفحه

«پانصد نکته درباره مطالعه» تألیف «فیل ریس» استاد توسعه آموزش در دانشگاه گلمورگان است.

این مجموعه حدود پانصد نکته ساده را در 51 سر فصل به خواننده ارائه می‌دهد و مطالعه برای همگان مفید خواهد بود.

در این کتاب با تکیه بر نکاتی چون نگارش مقالات، ارائه سمینارها، شرکت در امتحانات، تقویت حافظه، حل مسائل، تکمیل مهارت‌ها و موفقیت در مصاحبه‌ها شما را در گذر از دوران تحصیل یاری می‌دهد.

اصل کتاب با زبان و لحنی ساده و روان به نگارش درآمده است و مترجمان کوشیده‌اند که این شیوه نگارش را در ترجمه کتاب نیز حفظ کنند تا با استفاده از بیانی ساده و فراخور حال مخاطبان فارسی‌زبان، مطالب را برگردان کنند.

این کتاب کاربردی با عنوان‌های دیگری ازجمله، «می‌توان مسئول تحصیلات خود باشید»، «هفته قبل از شروع دوره آموزشی»، «جایگاه خود را بیابید»، «نحوة فراگیری خود را بیابید»، «تحصیلات خود را سازمان دهید»، «بهترین مکان برای مطالعه»، «زمان‌بندی، شروع کار»، «خلاصه نویسی»، «تقویت حافظه»، «حل مسئله»، «انجام یک مصاحبه خوب» و «آمادگی برای امتحان مجدد» منتشر شده است.

«عقرب‌های کشتی بمبک» نوشته فرهاد حسن‌زاده / انتشارات افق / 208 صفحه

«عقرب‌های کشتی بمبک» رمانی است ماجرایی و پرکشش. شخصیت‌های اصلی رمان چهار پسر نوجوان هستند که در دنیای باز‌ی‌های کودکانه خود باندی به نام عقرب را درست کرده‌اند و ناخواسته و از سر کنجکاوی درگیر ماجرایی می‌شوند.

داستان این رمان حرکت‌های اعتراضی مردم را در آبادان سال ٥٧ بازگو می‌کند و به چگونگی برخورد نوجوانان با این رویداد بزرگ و همچنین به بیان روابط هم‌سالان و ماجراجویی‌هایشان می پردازد. استفاده هنرمندانه از لهجه مردم آبادان و آشنا کردن نوجوانان ایرانی با فرهنگ و آداب و رسوم این خطة قهرمان‌خیز کشور و بیان برخی از خصوصیات روحی و اخلاقی مردم خونگرم جنوب از ویژگی‌های بارز این کتاب است.

جذابیت‌های این رمان تنها در مضمون کلی، ساختار ماجرایی و فراز و فرودهای داستانی آن خلاصه نمی‌شود، بلکه توفیق در پرورش فضایی زنده از روزگار نوجوانی، خلق شخصیت‌هایی دوست‌داشتنی و ایجاد مناسبات و روابطی جذاب میان آن‌ها، نثر ساده و صمیمی و مهم‌تر از همه لحنی شوخ و شنگ و طنزی ظریف در جای جای داستان از جمله ویژگی‌های در خور توجه رمان است که مطالعه آن را جذاب‌تر می‌کنند.

«نامیرا» نوشته صادق کرمیار / انتشارات نیستان / 336 صفحه

«نامیرا» داستانی شخصیت‌محور است؛ رمانی با خرده‌روایت‌هایی از تغییر روش، هدف، آرزو و عاقبت آدم‌ها. این روزگار است که آدم‌ها را در محک انتخاب شدن و انتخاب کردن می‌گذارد. نویسنده، کتاب را به سبک رمان‌های کلاسیک با شروعی آرام آغاز می‌کند، تصویرسازی می‌کند، شخصیت‌ها را  وارد داستان می‌کند، آن‌ها را معرفی می‌کند و با داستان پیش می‌برد. «نامیرا»  ازعقبه تحقیقی درستی بهره برده است.

باید رمان را بخوانیم تا بفهمیم داستان کوفیان که چگونه به فکر دعوت امام می‌افتند و چگونه بعداً پا پس می‌کشند و از کوفه‌ای که ۱۸هزار نامه برای امام حسین علیه‌السلام ارسال می‌شود چطور یکباره ورق بر می‌‌گردد و آدم‌هایی که تا دیروز مشتاق استقبال از پسر پیامبر و علی علیهما السلام بودند، ناگهان با زرق و برق سکه‌های پسر مرجانه پشت او را خالی کردند، سفیرش را کشتند و بزرگان کوفه ناگهان یار قدیمی ابن‌زیاد شدند؟

آن وقت بود که می‌فهمیدیم که عمرو بن‌حجاج - از سردرمداران دعوت امام به کوفه- که سعی می‌کرد سپاهی برای امام تهیه کند، چگونه با یک جلسه نشست و برخاست با والی خناس کوفه یک شبه از دوست به دشمن تبدیل می‌شود و سعی و همتش را بر این می‌گذارد که مقابل یاران امام حتی اگر دختر و دامادش باشند، بایستد؟

با خواندن «نامیرا» می‌فهمیم بخشی از انبوه مردمی که به امام نامه نوشتند حضور امام را برای منافع شخصی خود می‌خواستند. امضاها به خاطر درد دین نبود بلکه برای طایفه‌ای سؤال این بود که چرا معاویه شام را برتر از کوفه دانسته است.

نامیرا یک دوره‌ فتنه‌شناسی است برای کسانی که در پی حق هستند و می‌خواهند بدانند که حق و باطل چگونه جابه‌جا می‌شوند. که حتی «عبدالله بن‌عمیر» با آن همه سابقه در جهاد با کفار تردید می‌کند که چرا پسر پیامبر به مقابله با یزید برخاسته است؟

در دل داستان، قصه‌ای عاشقانه هم هست. آنجایی که سلیمه دختر عمرو بن‌حجاج با ربیع پیمان زناشویی می‌بندد و خوشحال است که همسرش محب علی و اولاد اوست و خشمگین می‌شود که چرا پدرش به حسین علیه‌السلام پشت کرده است.

«رضایت زناشویی» نوشته عباس پسندیده / انتشارات دارالحدیث / 359 صفحه

این کتاب نوشته عباس پسندیده، نویسنده کتاب پرفروش هنر رضایت از زندگی‌ست. کتاب در فصول متنوع خود به برخی از مهمترین سؤالات در خصوص چگونگی ساختن یک خانواده موفق و شاداب پاسخ گفته است. برخی از مهمترین این سؤالات عبارتند از:

مهم‌ترین نکات و معیارها برای انتخاب همسر چیست؟

اسلام بر لزوم وجود مودّت و رحمت تأکید ورزیده است؛ تفاوت مودّت با محبّت و مودّت با رحمت در چیست؟

واکنش مناسب به خوبی‌ها و بدی‌های همسر چیست؟

چه کنیم تا مهارت درک کردن را به دست آوریم؟

مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید برای داشتن خانواده‌ای سعادتمند داشته باشیم چیست؟

چرا در رابطه زناشویی گاهی خیانت صورت می‌گیرد؟ ریشه‌های آن چیست؟ از چه طریق می‌توان از وقوعش جلوگیری کرد؟

مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده نشاط در خانواده چیست؟

مدارا در زندگی لازم است اما آیا حد و مرزی هم دارد؟ اگر بله، حد و مرزش چیست؟

کتاب مباحث بسیار مهم و ارزشمندی هم در خصوص اقتصاد خانواده دارد که بسیار کاربردی است. ضمن آنکه راهکارهایی ارزشمند برای چگونگی مواجه شدن درست با مشکلات و مصایب وارده بر خانواده ارائه شده است.

استفاده بسیار عالمانه نویسنده از منابع غنی دینی از آیات و روایات و تلفیق آن با یافته‌های علم روان‌شناسی روز، به همراه ذکر نمونه‌های متنوع از تاریخ و سیره معصومین و بزرگان مرتبط با مباحث کتاب، این اثر را به کتابی ارزشمند و مفید و کاربردی و جذاب برای کسانی که خواهان ساختن خانواده‌‌ای شاد و خوش‌بخت هستند تبدیل کرده است.

 

[ دو شنبه 5 مهر 1395برچسب:معرفی کتاب, کتابخوان مهرماه 95,

] [ 14:11 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی 4 کتابِ طرح «کتاب‌خوان ماه» مرداد 1395

 

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های «دُرّ و صدف»، «خورشید می‌ماند (روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی)»، «عباس دست‌طلا» و «قصه ما مثل شد» را در قالب پنجمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه مرداد 95 معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «دُرّ و صدف» نوشته محمد شجاعی، خورشید می‌ماند (روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی)» نوشته کامران پارسی‌نژاد، «عباس دست‌طلا» نوشته محبوبه معراجی‌پور و «قصه ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی در قالب پنجمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه مرداد 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

هر ماه چند عنوان کتاب از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌‎های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ارتقای میزان نرخ مطالعه مفید، برخی معضلات فرهنگ و اجتماعی نیز در سایه‌ آگاهی‌رسانی کتاب‌ها مرتفع شود.

گفتنی است معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود. 

خلاصه‌ای از معرفی کتاب‌های کتاب‌خوان مرداد‌ماه 1395 به شرح زیر است: 


«دُرّ و صدف» نوشته محمد شجاعی / انتشارات محیی / 201 صفحه

کتاب «درّ و صدف» تالیف استاد محمد شجاعی پیرامون موضوع حجاب نگاشته شده است. با توجه به بحث برانگیز بودن موضوع حجاب در بین طرفدارانش در داخل وخارج کشور وگاه سهل‌انگاری و یا جهل برخی مسلمانان در این باب، نگارنده سعی بر این دارد که خواننده را به تفکر و تأمل در چرایی و چگونگی این تکلیف الهی دعوت کند. این کتاب در بخش‌های مختلف مباحث دینی، اجتماعی و سیاسی به رشته تحریر درآمده است.

بخش اول کتاب پیرامون این موضوع بحث می‌کند که همه انسان‌ها در جستجوی سعادت و کمال‌اند، حرکت به سوی کمال مانند هر حرکت دیگری نیاز به آگاهی و شناخت دارد و نیز با توجه به این که بهترین واضع قوانین هر مجموعه خالق آن مجموعه است، لذا تنها خداوند است که صلاحیت و قدرت راهنمایی بشر را در حرکت به سوی کمال دارد. از این رو میزان کمال و رشد هر کس بستگی به میزان تبعیت او از کامل‌ترین و جامع‌ترین قانون یعنی قانون الهی دارد که یکی از این قوانین و مقررات، دستور حجاب است.

در بخش دوم کتاب تحت عنوان "ریشه پیدایش فرهنگ بی‌حجابی در جهان" نویسنده ابتدا به بررسی ریشه انحرافات جنسی در فرهنگ غرب پرداخته و آثار مخرب آزادی جنسی را بیان می‌کند، سپس علل گسترش فرهنگ بی‌حجابی و بدحجابی در کشورهای مسلمان از جمله ایران را مورد بررسی قرار داده و در انتها انواع و علل آن را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

در ادامه این بخش از کتاب، نویسنده حجاب را منشأ خیرات و برکات بسیار دانسته و فواید گوناگونی نظیر: تأمین امنیت، کمال و آزادی معنوی زن، تحکیم بنیان خانواده، سلامت اجتماعی و آرامش روانی افراد، تسهیل در ایفای نقش‌های اجتماعی، خروج از سپاه شیطان و جلب رضایت الهی را برای آن برشمرد.

در بخش سوم کتاب، مباحثی در زمینه نقش نگاه و سایر حواس در شکل‌گیری تفکرات و ایجاد انحرافات عنوان می‌کند. می‌دانیم که محسوسات بالأخص دیدنی‌ها، تأثیر به سزایی در اشتغال فکر و قلب دارند، در واقع نوع تفکرات بستگی تام به نوع اطلاعاتی دارد که از طریق حواس وارد ذهن و روح فرد می شوند. نگاه مادی به زن، به عنوان موجودی که وجودش جاذبه‌های مختلفی را در دل ایجاد می‌کند، می‌تواند منشأ بسیاری از انحرافات باشد. اسلام برای حفظ پاکی فرد و جامعه علاوه بر اینکه به زنان دستور رعایت حجاب را داده به مردان نیز دستور می‌دهد تا دیدگان خود را از نگاه ناروا به نامحرم بپوشانند.

بخش پایانی کتاب مواردی مربوط به لباس، زینت، انواع آنها و نحوه ارتباط انسان با این دسته از مسائل را شامل می‌شود. عدم رعایت احکام مربوط به حجاب و لباس ظاهری موجبات آلودگی روحی فرد را فراهم می‌کند. این احکام در دین مبین اسلام به طور دقیق و مبسوطی بیان شده که نویسنده با توجه به فرصت و بضاعت کتاب به شایستگی به ذکر مواردی از آن پرداخته است.


خورشید می‌ماند (روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی)» نوشته کامران پارسی‌نژاد / کانون اندیشه جوان / 576 صفحه



شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به «شیخ بهایی» از اندیشمندانی است که در بنیان نهادن مذهب شیعه در ایران و استوار کردن آن مخصوصاً از قرن هفتم هجری به بعد تلاش‌های چشمگیری داشته است. این دانشمند نامدار در دانش‌های فلسفه، منطق، هیأت و ریاضیات تبحر داشت و حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر برجای ماند.

کتاب «خورشید می‌ماند» که بر مبنای منابع و مستندات در قالب "رمان" منتشر شده و روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی است که قلم روان، فصل‌های کوتاه، توصیفات و فضاسازی‌های زیبا و استنادات تاریخی، آن را به اثری متمایز تبدیل ساخته است.

داستان با کودکی شیخ در مکتب‌خانه، ورق می‌خورد و با غروب زندگی او به سرانجام می‌رسد؛ اما خورشید می‌ماند.

مقدمه بسیار کوتاه کتاب، نقل قولی از ملا محمدتقی مجلسی است که در آن آمده است: «بهاءالدین استاد کسی است که از وی استفاده نمودم، بلکه همچون پدری بزرگوار بود. او در زمان خود شیخ الطائفه و جلیل القدر و عظیم الشأن بود و حفظی بسیار داشت. من کسی را مانند او در کثرت علوم و وفور فضل و مقام عالی در زمان خود ندیدم.

وی دارای کتب نفیسی می‌باشد که از جمله آن‌ها حبل المتین و مشرق الشمسین است، بلکه این شرح فقیه هم از فوائد اوست. من او را در خواب دیدم که فرمود چرا مشغول نمی‌شوی به شرح احادیث اهل بیت‌‌ (علیهم السلام)؟ گفتم این کار شماست، فرمود زمان ما گذشت. مشغول باش و یک سال مباحثات را ترک کن تا آن‌را تمام کنی.

کتاب «خورشید می‌ماند» تألیف «کامران پارسی‌نژاد» است که چاپ نخستین آن در 576 صفحه از سوی کانون اندیشه جوان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بازار کتاب عرضه شد.

«عباس دست‌طلا» نوشته محبوبه معراجی‌پور / انتشارات فاتحان / 272 صفحه



ماجراهای کتاب از زمانی کمتر از دو ماه از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز می‌شود. داستانی از زندگی سراسر کار و تلاش و زحمت حاج عباسعلی باقری. "عباس دست‌طلا" مروری کوتاه است بر زندگی‌اش و دودلی‌های او برای حضور در جبهه‌‌ها، از زمانی می‌گوید تصمیم می‌گیرد برای دو هفته به جبهه برود و ببیند در آن جا چه کاری از دستش بر می‌آید.

از زمانی که جنگ آغاز شد و مغازه صد‌متری‌اش را رها می‌کند. اولین اعزام باقری هجدهم آبان ماه سال 1359 است. به همراه چند نفر از دوستانش وارد پادگان ارتش در اسلام آباد می‌شوند.

محلی که خودروهای خسارت دیده از انفجارها توسط تعمیرکاران شرکت خودرو سازی ایران ناسیونال تعمیر می‌شوند و عباسعلی باقری و دوستانش که قرار است توانایی خود را در کار ثابت کنند، جیپی را که چپ کرده تعمیر می‌کنند. توانایی و سرعت آن‌ها باعث شهرت‌شان می‌شود.

پس از گذشت یک ماه و نیم از بازگشت آن‌ها از جبهه‌ها، باقری تصمیم می‌گیرد تیمی فنی و حرفه‌ای را برای تعمیر خودرو‌ها به جبهه‌ها ببرد. یافتن این نیرو‌های ماهر و مجاب کردن آنها بخش مهمی از کتاب «عباس دست‌طلا» است و به نوعی انگیزه مردم برای حضور در جبهه‌ها و چرایی شرکت نکردن برخی افراد در دفاع‌مقدس را بیان می‌کند.

باقری در نهایت تیمی 21 نفره را تشکیل می‌دهد تا به ستاد جنگی زیر نظر شهید دکتر مصطفی چمران بپیوندد، اما به دلیل ماجرا‌هایی که در هنگام اعزام رخ می‌دهد، تنها 9 نفر از تعمیرکاران باقی می‌مانند، افرادی حرفه‌ای که نزدیک به 14 ساعت در روز کار می‌کنند و خودروها را به سرعت تعمیر و تحویل می‌دهند.

بخش دیگری از کتاب «عباس دست‌طلا» به ماجرای حضور خانواده باقری در اهواز و منطقه جنگی اختصاص دارد. فعالیت‌های وی تا پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ادامه پیدا می‌کند و مهارت او در تعمیر خودرو‌ها باعث می‌شود تا به او لقب عباس دست طلا را بدهند.

کتاب "عباس دست طلا" با کلام حاج عباسعلی باقری حکایت مردانگی‌ها و شب بیداری‌ها و کار شبانه روزی اوست که وقتی می‌شنوی باورش برایت سخت است. اما این مرد حی و حاضر است، وجود دارد، افسانه نیست.

متن تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب " عباس دست‌طلا:"

این کاری که اخیراً شروع شده که از شماها با این جزئیات و ریزه‌کاری‌ها خاطرات می‌گیرند، این هم کار خیلی خوبی است. ما دو جلد از این کتاب‌های شما را خواندیم، یکی کتاب آقای بنایی را خواندم، یکی هم کتاب این آقای حاج عباس دست‌طلا را که مفصل و با جزئیات (گفته) خواندم. خیلی خوب بود انصافاً؛ مخصوصاً کتاب ایشان؛ هم مطلب در آن زیاد بود، هم آثار صفا و صداقت در آن کاملاً محسوس بود و انسان می‌دید. خداوند ان‌شاءالله فرزند شهید ایشان را با پیغمبر(صلوات الله علیه و‌ آله) محشور کند و خودشان را هم محفوظ بدارد». (1392/۱۱/01)

«قصه ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی / انتشارات به‌نشر / 544 صفحه



ایران سرزمین قصه‌های خواندنی و دلپذیر است که از روزگاران گذشته به یادگار مانده‌اند. قصه‌های شیرین و شنیدنی از سرگذشت‌ها و زندگینامه‌هایی که همواره طعم و مزه‌ی دیگری داشته و دارند، قصه‌هایی که بسیاری از آنها مثل شده‌اند، ... با این حال هیچکس نمی‌داند، قصه‌ی این مثل‌ها از کجا آمده‌اند. به هر حال برخی از آنان روایت‌های واقعی از زندگی بزرگان و برخی از آن از روایات و اشعار ادیبان کهن ایران زمین و برخی دیگر از دهان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نسل به نسل نقل شده است.

کتاب «قصه ما مثل شد» که توسط محمد میرکیانی نگاشته و محمدحسین صلواتیان تصویرگری آن را بر عهده داشته نخستین بار در سال 1384 توسط به نشر در قطع وزیری کوتاه به چاپ رسید و تاکنون 13 نوبت به چاپ رسیده است. در مجموعه‌ای که در سال 1386 عنوان کتاب برگزیده سال را نیز دریافت کرده، تعداد 110 قصه از قصه مَثل‌های فارسی برای نوجوانان به زبان ساده و روان گردآوری و بازنویسی شده است.

برای نگارش این مجموعه فاخر از منابعی همچون مثنوی معنوی، گلستان و بوستان سعدی، کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، اسرارنامه، امثال حکم و الهی‌نامه استفاده شده است. بی‌شک داستان‌های کوتاه و خواندنی با زبانی ساده و روان همراه با تصویرگری جذاب، این مجموعه را به کتابی دوست داشتنی برای هر نوجوان ایرانی تبدیل خواهد کرد.

 

 

[ یک شنبه 3 مرداد 1395برچسب:کتاب خوان، مردادماه معرفی ، کتاب,

] [ 14:17 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی 4 کتابِ طرح «کتاب‌خوان ماه» تیر 1395

 

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های «کلت 45»، «هفت روایت خصوصی»، «بچه‌های کشتی رافائل» و «نامه‌های بلوغ» را در قالب چهارمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه تیر 95 معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «کلت 45» نوشته حسام‌الدین مطهری، «هفت روایت خصوصی» نوشته حبیبه جعفریان، «بچه‌های کشتی رافائل» نوشته محمدرضا مرزوقی و «نامه‌های بلوغ» نوشته عین صاد در قالب چهارمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه تیر 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

هر ماه چند عنوان کتاب از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌‎های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ارتقای میزان نرخ مطالعه مفید، برخی معضلات فرهنگ و اجتماعی نیز در سایه‌ آگاهی‌رسانی کتاب‌ها مرتفع شود.

گفتنی است معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود.


خلاصه‌ای از معرفی کتاب‌های کتاب‌خوان تیر‌ماه 1395 به شرح زیر است:


«کلت 45» نوشته حسام‌الدین مطهری/ انتشارات آرما/ 559 صفحه

این اثر داستان خانواده‌ای را در دهه 1350 دنبال می‌کند که وارد فعالیت‌های سیاسی می‌شوند. این اتفاق روند زندگی آنها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. فعالیت‌های سیاسی این خانواده به سازمان منافقین (مجاهدین خلق) گره می‌خورد و حوادث تا سال 1360 ادامه می‌یابد.

مخاطب در این کتاب با محوریت و فعالیت سازمان منافقین در سال‌های قبل و بعد از انقلاب آشنا می‌شود. داستان دو شخصیت اصلی دارد، اما ماجراهای رمان، زندگی خانواده‌ای چهار نفری را دنبال می‌کند. 

کُلت 45 اسلحه مورد استفاده نیروهای ساواک و سازمان منافقین و نمادی از قدرت است که روزی در دست تمامی این افراد جای داشت.

 


«هفت روایت خصوصی» نوشته حبیبه جعفریان/ انتشارات سپیده باوران/ 176 صفحه

حبیبه جعفریان، در این کتاب به روایت زندگی امام موسی صدر آنگونه که نزدیکان و خویشان ایشان نقل کرده‌اند، پرداخته است. این کتاب شامل نه بخش است: مقدمه؛ روایت بعد: ملیحه (کوچک‌ترین فرزند امام)؛ روایت۱: پری خانم (همسر امام)؛ روایت ۲: صدری (صدرالدین صدر، فرزند ارشد امام)؛ روایت ۳: حورا (دختر ارشد امام)؛ روایت ۴: علی صدر (برادر امام)؛ روایت ۵: خواهر‌ها (طاهره، فاطمه، ربابه و زهرا صدر)؛ روایت ۶: خواهر هشتم (فاطمه صدرعاملی، خواهرزاده امام)؛ روایت ۷: ‌‌ام غیاث (دوست خانوادگی).

در بخشی از مقدمه کتاب که با استفاده از گفت‌وگویی با آیت‌الله موسوی اردبیلی تنظیم شده است، می‌خوانیم: «آدمی مثل آقاموسی را خدا گاهی علاقه‌اش می‌کشد خلق کند: آدمی که هم خوب می‌فهمد، هم خوب بیان می‌کند، هم منطق قوی دارد. بیان او سحر داشت. آدم‌ها را آرام می‌کرد. حتی دشمن‌هایش هم تأثیر می‌گرفتند. قیافه‌اش خوب بود. اندامش خوب بود. همه‌اش جاذبه بود. دافعه به نظر من هیچ رقمی نداشت. تنها چیزی که بود آزاد بودنش بود، اگر بشود این را به حساب دافعه گذاشت... همیشه فکرهای نو داشت و دنبالشان می‌کرد. عکسی از او نشان داده بودند به آیت الله خویی که «ببین، این شاگرد نورچشمی‌ات با زن‌های بی‌حجاب نشست و برخاست دارد.» حالا آن‌جا لبنان بود و آن هم یک سخنرانی بود برای دانشجو‌ها و جوان‌ها. درباره مذهب بود اصلاً، در راه مذهب. ولی آدم‌ها بعضی وقت‌ها جلو‌تر از دماغشان را نمی‌توانند ببینند...»

 


«بچه‌های کشتی رافائل» نوشته محمدرضا مرزوقی/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 

کشتی رافائل، بزرگ‌ترین کشتی تفریحی بوده که تا آن زمان، وارد آب‌‌های خلیج فارس می‌‌شود و توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. این کشتی تفریحی که در اندازه و گنجایش تقریبا نزدیک به تایتانیک بوده با این تفاوت که امکاناتی بسیار بیشتر و به روزتر از تایتانیک داشته وقتی وارد خلیج فارس می‌شود که هنوز هیچکدام از کشورهای منطقه کشتی‌ای به بزرگی و با امکانات رافائل به خود ندیده بود.
مرزوقی با دستمایه قرار دادن داستان ورود این کشتی به بوشهر و سرگذشت غم انگیزش نه تنها نقبی به سال­‌های جنگ زده بلکه تلاش داشته کودکی خود و هم نسلانش را بار دیگر و با نگاهی امروزی مرور کند. گذشته‌ای که با جنگ عجین شده. جنگی که در کنار سختی‌هایش، شادی‌های ماجراجویانه و کودکانه‌‌ای دارد که باعث می‌شود نگاه راوی به آن نه تنها تلخ و گزنده نباشد بلکه با کمی مطایبه، لحظات حمله هوایی را به لحظاتی سرگرم کننده و خنده دار تبدیل کرده است.

 


«نامه‌های بلوغ» نوشته علی صفائی‌حائری/ انتشارات لیله‌القدر/ 264 صفحه

نامه‌های بلوغ گرچه پنج نامه و وصیت استاد علی صفائی‌حائری به فرزندان خویش در هنگام بلوغ است و مخاطب آنها هستند، ولی با توجه به این که دوران بلوغ دوران بحران روحی و دوره تعقل و سنجش و انتخاب در آدمی است و از آنجا که این انتخاب نیاز به بینش و آگاهی و معیاری برای انتخاب دارد تا بتواند در این بازار مکاره و در این دنیای متلاطم دچار بحران عمل و شتابزدگی در عمل نگردد و با توجه به بینات و کتاب و میزان و تکیه بر خدای قدیر و حکیم و رحیم در این بیغوله، سالک باشد تا به رضا و رضوان حق دست یازد؛ لذا وصیت‌نامه‌ای است به همه فرزندان ایران که می‌خواهند در این دنیای پر پیچ و خم، گرفتار بحران و تردد و تحیر و سردرگمی نگردند.

 

 

[ سه شنبه 1 تير 1395برچسب:کتاب خوان، تیرماه، معرفی ، کتاب,

] [ 11:24 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب گرگ ها از برف نمی ترسند.

 

گرگ ها از برف نمی ترسند، این عبارت عنوان رمان نوجوانانه  منتشر شده از انتشارات قدیانی نوشته محمدرضا بایرامی است.این رمان که به گفته بایرامی ۱۵ سال است روی نگارش آن کار می کند، از روستای کوچک ۵ خانواری حکایت دارد که در دره های محصور کوهی در سبلان واقع شده است.

موضوع رمان درباره طبیعت و زلزله است. داستان در سبلان رخ می دهد، زلزله ای به وقوع می پیوندد و در پی آن برف سنگینی می بارد. شخصیت های اصلی داستان، ۲ دوست نوجوان به نام های فتاح و یوسف هستند و البته در کنار آنها، گرگ نیز به عنوان یک شخصیت نمود پیدا کرده و نقش پررنگی هم دارد. ویژگی بارز این کتاب، پرداخت جزییات صحنه های زلزله و پیامدهای آن است، به طوری که خواننده را آهسته آهسته به عمق داستان می برد و وقتی خواننده به خود می آید، خود را در فضای ویران شده روستا و در میان آواری از خشت و گل می بیند.

با وقوع پس لرزه ها تن خواننده نیز به لرزه می افتد و هنگامی که تقلای ۲ نوجوان را که هیچ امیدی به امدادرسانی ندارند چرا که فکر می کنند روستایشان فراموش شده است برای نجات خانواده شان می بیند سنگینی فاجعه را هر لحظه بیشتر احساس می کند؛ ۲ نوجوانی که علاوه بر تحمل دیدن صحنه های دلخراش فاجعه باید با گرگ هایی که با استشمام بوی احشام به روستا سرازیر شده اند نیز بجنگند.

 

این رمان زیبا را می توانید از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب امانت بگیرید.

[ چهار شنبه 6 آبان 1394برچسب:گرگ ها از برف نمی ترسند, کتابخانه عطاملک جوینی, بایرامی,

] [ 15:23 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب

 

[ پنج شنبه 16 مهر 1394برچسب:معرفی کتب, مهرماه94, ارزش پدر و مادر, اسماعیل گوهری, فیضی, سعید,

] [ 8:51 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب

 با عرض سلام خدمت علاقمندان به کتاب و کتابخوانی امروز می خوام آخرین کتابی را که خوانده ام به شما هم معرفی کنم رمانی که این قدر جذاب بود که وقتی خواندش تمام شد ناراحت شدم که چرا تمام شده کتاب مذکور به نام گنج قلعه ی متروک از خسرو بابا خانی است. من خواندن این کتاب زیبا را به نوجوانان و جوانان پیشنهاد می کنم این کتاب در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب موجود می باشد.  و اعضای محترم می توانند آن را امانت بگیرند.

معرفی مختصری از کتاب:

پدري به نقشه‌ي گنجي دست پيدا كرده و به دلايلي اصرار دارد كه پسر نوجوانش را هم در سفر اكتشافي و پرخطرش همراه كند. 

صداي نقال در فضاي قهوه‌خانه مي‌پيچد. هر چه دقت كردم تا شايد چيزي از حرف هايش بفهمم، موفق نشدم. تنها چند كلمه درباره‌ي «گنج» و «جن» و «احضار روح« شنيدم و اين كه نامش هوشنگ است و بابا با احترام، هوشنگ درويش صدايش مي‌زند. 

[ دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:معرفی کتب, شهریورماه 94, گنج قلعه متروک, خسرو باباخانی, فیضی, سعید,

] [ 15:29 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب

 

کتاب فرزندان کاپیتان گرانت  نوشته ژول ورن کتاب زیبا و خواندنی است که همین چند روز پیش خواندش را تمام کردم علاقمندان به سبک نوشته های ژول ورن می توانند این کتاب زیبا را از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب امانت بگیرند. 

قسمتی از کتاب

ناگهان زلزلۀ شدیدی به وقوع پیوست. بعد از مدتی سرگرد که بر روی زمین افتاده بود چشمانش را باز کرد و دید که دوستانش هر کدام به سمتی پرت شدهاند ولی ربرت گراند در میان آنها نبود. سرگرد به همراهانش کمک کرد تا حال عادی خود را بازیابند، لرد به شدت از مفقود شدن ربرت نگران بود و احساس وظیفه میکرد. پس همگی به جستوجوی ربرت پرداختند اما اثری از او دیده نمیشد. آنها همۀ شکافها، حفرهها و صخرهها را جستجو کردند امّا تلاششان بیهوده بود. آنها مجبور بودند از آن منطقه بروند اما گلناروان اصرار میکرد که باز هم مدّتی به دنبال ربرت بگردند. پس از مدتی مکنبس به گلناروان گفت که باید حرکت کنیم زیرا زندگی بقیه نیز در معرض خطر بود مدتی بعد گلناروان نقطۀ سیاهی را در آسمان مشاهده کرد و گفت: ببینید ببینید!! لاشخور بزرگی به زمین میآمد.

ظاهراً او طعمهای یافته بود. لاشخور پس از رسیدن به سطح زمین طعمهاش را برداشت و به آسمان بلند شد. ربرت در چنگالهای او بود آنها میخواستند به لاشخور شلیک کنند که ناگهان صدای شلیکی به گوش رسید. لاشخور و ربرت بر روی زمین افتادند و همگی به طرف آنها دویدند. گلناروان که ربرت را در آغوش کشیده بود متوجه شد او زنده است. مردی قدبلند که کمی دورتر از آنها ایستاده بود با شلیک به موقع جان ربرت را نجات داده بود. او یکی از بومیان بود. گلناروان و همراهان به سمت او رفتند و از او برای نجات جان ربرت تشکر کردند. مرد به زبانی تکلم میکرد که آنها متوجه نمیشدند او به اسپانیولی صحبت میکرد اما حتی پاگانل هم نمیتوانست با او صحبت کند. سرگرد از پاگانل خواست که کتاب آموزش زبان اسپانیولیاش را به او بدهد و با تعجب متوجه شد که او در این مدت زبان پرتقالی را آموخته بود! صدای قهقهۀ همه بلند شد.

[ یک شنبه 22 شهريور 1394برچسب:معرفی کتب, شهریورماه 94, ژول ورن, فرزندان کاپیتان گرانت,

] [ 17:17 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب

 

با عرض سلام خدمت شما علاقمندان به کتاب و کتابخوانی آخرین کتابی که خوانده ام زندگی خصوصی کترین کبیر نوشته جرج پی کوچ است. کرچه این کتاب یک کتاب تاریخی محسوب می شود ولی به قدری زیبا نوشته شده که همچون یک رمان کشش خواندن دارد. پیشنهاد من این است حتما این کتاب را بخوانید چون با خواندن این کتاب تاریخ روسیه و نحوه زندگی مردم در 200 ، 300 سال پیش را کاملا متوجه می شوید. بنابراین خلاصه این کتاب را خدمتدان تقدیم می کنم . علاقمندان می توانند این کتاب زیبا را از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب امانت بگیرند.

در دوران زمامداری کاترین کبیر، روسیه ۴۶۸ هزار کیلومتر مربع از لهستان و بخش بزرگی از اوکراین را به تصرف درآورد. کاترین اصلاحاتی را در نظام ِ اداری، قضایی و آموزشی روسیه بوجود آورد.[۲] کاترین دوم که بعدها به کاترین کبیر ملقب شد، شاهزاده خانمی از یکی از دربارهای کوچک کشور آلمان بود که بر حسب توصیه فردریک پادشاه پروس به دربار روسیه راه یافت و به عقد ازدواجپطر سوم خواهرزاده ملکه الیزابت، امپراطریس روسیه درآمد. پطر سوم که مردی کم عقل و سفیه بود پس از آن که به عنوان امپراطور تاج شاهی کشور روسیه را بر سر نهاد، با اعمال و حرکات غیرمنطقی خود طوری عرصه را بر روحانیون، نظامیان و آحاد مردم آن کشور تنگ کرد که همگی باالاتفاق خواهان عزل وی شدند و متعاقب این امر کاترین با همدستی عده‌ای از درباری‌ها و نظامیان با انجام یک کودتا، پطر را عزل و خود به عنوان کاترین دوم ملکه روسیه تاجگذاری کرد. پس از آن سرتاسر زندگی کاترین تا زمان مرگش صرف لهو و لعب و شهوترانی گردید و در این راه پوتم کین صدر اعظم مقتدر آن کشور، یار و ندیم او بود.

او فردی ولخرج و علاقه‌مند به لباس‌های گران‌قیمت و مهمانی‌های باشکوه بود. تا آخر عمر ازدواج نکرد، اما معشوقه‌های مرد بسیار داشت. در امور سلطنت جدی و سخت‌کوش بود. حس جاه‌طلبی و قدرت اراده او را در راهی انداخت که همتراز با پترکبیر قرار گرفت. او اغلب روزی پانزده ساعت کار می‌کرد. گزارش‌ها را می‌خواند، به سخنان مشاورانش گوش می‌داد، و فرمان‌ها را آماده می‌ساخت. او می‌خواست همه چیز را بداند، همه چیز را بررسی کند و در همه چیز اصلاح به عمل می‌آورد. کاترین، همچون پتر، به جنگ‌های تازه‌ای پرداخت تا امپراتوری روسیه را گسترش دهد. او علاقه خاصی به ادبیات و فلسفه اروپای غربی داشت و برای رشد و گسترش فرهنگ جدید به اصلاحات روی آورد.

در زمان سلطنت کاترین دوم تمام اصول انسانیت و آزادگی به زیر پا گذاشته شد و عصر کاترین یکی از ادوار سیاه تاریخ روسیه به شمار می‌رود. درحالی که کاترین خزانه مملکت را برای خوشامد معشوقه‌های جوانش به باد یغما می‌داد، مردم روسیه در فقر و تنگدستی بی حد و حصری غوطه می‌خوردند. در آخرین سال‌های عمر کاترین کبیر طبق نص صریح تاریخ، در بعضی ایالات روسیه، یک رعیت را برای همه عمر به پنج روبل می‌فروختند و خریداری برای او یافت نمی‌شد، در صورتی که همان وقت یک گاو نر به نسبت بدی و خوبی از بیست و پنج تا چهل روبل معامله می‌شد و ملت روسیه طوری مفلوک شده بود که هشت برده که باید مادام العمر برای ارباب خود زحمت بکشند به قدر یک گاو نر فربه و قوی قیمت نداشتند.

ملت روسیه نه در دوره ایوان مخوف این قدر گرسنه و درمانده بود و نه در دوره پطر کبیر با آن وحشیگری‌های مشهور آن پادشاه. در دوره کاترین کبیر طوری توده مردم تحت فشار قرار گرفتند که زمینه انقلابات آینده روسیه را که از نیمه اول قرن نوزدهم شروع شد و تا سال ۱۹۱۷ میلادی ادامه داشت، فراهم نمود.

[ دو شنبه 16 شهريور 1394برچسب:کاترین کبیر، روسیه,

] [ 16:31 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب مهر و مهتاب

علاقه مندان می توانند این رمان زیبا را از کتابخانه های عمومی عطاملک جوینی نقاب و مسروری حکم آباد بهامانت بگیرند.

[ پنج شنبه 15 مرداد 1394برچسب:معرفی, کتاب , کتابخانه عطاملک جوینی, نقاب,

] [ 11:25 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب

 

کتاب «آن بیست‌ و‌ سه نفر» خاطرات خودنوشت آقای احمد یوسف‌زاده از دوران اسارت ۱۹ نوجوان کرمانی و ۴ نوجوان دیگر است که در عملیات آزادسازی خرمشهر توسط ارتش بعث به اسارت درمی‌آیند. نویسنده در این کتاب شرح هشت ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی که برای این گروه بیست‌ و‌ سه نفره افتاده از جمله ملاقات با صدام در کاخ ریاست جمهوری عراق را روایت کرده است.

بخشی از متن کتاب :

چند روزی بود مساله ای ذهنم را مشغول کرده بود.شده بود معمایی پیچیده.از همان روز اول لابه لای درزهای محل اتصال دیوار و کف زندان چشمم به چند مرمی فشنگ افتاده بود...یک روز چند تا از مرمی ها را برداشتم و نشستم کنار تشک پنبه ای صالح.مرمی ها را نشانش دادم و جواب معمایم را از او خواستم.صالح گفت:اینا رو اسرای مجروح از زخماشون بیرون کشیدن و گذاشتن لای درزای دیوار.

بعد توضیح داد که اسرای زخمی تا به اردوگاه نرسند مداوای اساسی نمیشوند.فکرش هم برایم آزار دهنده بود که یک اسیر مجروح تیرهایی را که در بدنش فرو رفته با دست بیرون بیاورد.

 متن تقریظ مقام معظم رهبری برای این کتاب:

در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته‌ی شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده‌ی خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ی این زیبائیها، پرداخته‌ی سرپنجه‌ی معجزه‌گر اوست درود میفرستم و جبهه‌ی سپاس بر خاک میسایم

[ سه شنبه 23 تير 1394برچسب:معرفی, کتاب , کتابخانه عطاملک جوینی, نقاب, آن بیست و سه نفر,

] [ 15:54 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب

با سلام خدمت تمام علاقمندان به دنیای زیبا و جذاب کتاب آیا تا به حال شده دوست داشته باشید یک مسافرت دور دنیا برید . آیا شده دوست داشته باشید به یک جزیره متروک سفر کنید. آیا تا به حال فکر کردید در شرایط سخت زندگی چطور عمل کنید. جواب تمام سوالات شما در کتابی است که همین دیشب خواندش را تمام کردم . این کتاب علاوه بر این که ذهن من را به مسافرت به یک جزیره دور افتاده برد. شب های بسیار لذت بخشی را  هم برای من رقم زد که هیچ چیزی دیگری نمی توانست اینقدر من را هیجان زده کنه تمام این ها فقط با خواندن کتاب زیبای رابینسون کروزو  اثر دانیل دفو برای من اتفاق افتاد که بهتون پشنهاد می کنم حتما این کتاب زیبا را از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی شهر نقاب یا هر کتابخانه عمومی دیگری امانت بگیرید. ماجرای کتاب مربوط به یک جوانی است که هوای سفرهای دریای داره ولی پدرش مخالف است پسر که غرور جوانی کاملا احاطه اش کرده به حرف پدر و نصیحت های اون گوش نمی ده و راهی دریا می شه.  یکی دو بار توی سفر با کشتی نزدیک بوده غرق بشه ولی وقتی نجات پیدا می کنه باز هم سر عقل نمی یاد . و دوباره شروع به سفر با کشتی می کنه  تا اینکه در یکی از مسافرت هایش  کشتی آنها دچار سانحه می شه و تمام همسفرهایش غرق می شن ولی جوان داستان ما با  به یک جزیره متروک می رسه و اونجا با حوادث زیادی رو به رو می شه. این کتاب سرشار است از احساس خداپرستی به طوریکه خدا را توی تک تک لحظات داستان می توانید حس کنید پس همسن حالا بلند بشید و  این کتاب را از کتابخانه امانت بگیرد و از خواندش لذت ببرید. اگه همیشه این وبلاگ را دنبال می کنید به اطلاع شمابرسانم من تمام کتاب های را که می خوانم در این وبلاگ به اطلاع شما می رسانم

[ یک شنبه 21 تير 1394برچسب:معرفی, کتاب , کتابخانه عطاملک جوینی, نقاب,

] [ 13:26 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب

با عرض سلام خدمت بازدید کنندگان محترم  وبلاک کتابخانه عطاملک جوینی شهر نقاب 

این هفته قصد دارم آخرین کتاب را که خوانده ام به شما معرفی کنم. جزیره اسرار آمیز اثر ژول ورن این کتاب به قدری زیبا نوشته شده که خواندن آن را به شما توصیه می کنم حال ویژگی خواندن این کتاب را برایتان توضیح می دهم. هنگام خواندن این کتاب دقیقا شما می توانید به طوری ذهنی در جزیره ناشناخته و اسرار آمیز با تمام اتفاقات جالب آن سفر کنید. یعنی حس شما هم مشابه کسانی است که در جزیره زندگی می کنند. که واقعا لذت بخش است شاید شما بگویید قبلا فیلم اش را دیده اید ولی داستان کتاب به کلی با فیلم های ساخته شده تفاوت دارد به طوریکه خواندن کتاب صدها برابر لذت بخش تر از دیدن فیلم اش است این در مورد خود من صادق بود. یکی دیگه از مزایای خواندن این کتاب بالا بردن امید به زندگی و حس کردن خداوند در اطرافتان است. ماجرای این کتاب این است که عده ای با استفاده از یک بالن از اسارت در یک شهر فرار می کنن ولی چون هوا طوفانی بوده به یکی از جزایر دور افتاده رانده می شن و اونجا با اتفاقات جالب و عجیبی رو به رو می شدن این کتاب زیبا را می توانید از کتابخانه امانت بگیرد.

[ سه شنبه 19 خرداد 1394برچسب:معرفی کتاب,کتابخانه, عطاملک جوینی,

] [ 11:50 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نگارستان معين الدين جويني تصحيح شد.

 «نگارستان» معين الدين جويني که به تقليد از گلستان سعدي در قرن735  هجري شمسي نوشته شده است، براي اولين بار در کشور توسط يک محقق جويني تصحيح و نگارش شد. «هادي عباس آباد عربي» به خبرنگار خراسان گفت: با راهنمايي و کمک مرحوم استاد عزيزا... جويني در سال گذشته نسخه خطي کتاب «نگارستان» معين الدين جويني را از کتابخانه ملي گرفتم و براي اولين بار مقدمه و باب اول آن را تصحيح و شرح کردم. وي با اشاره به اين که نسخه خطي اين کتاب حدود ۳۳۰ صفحه است، خاطر نشان کرد: کتاب «نگارستان» در سال ۷۳۵   هجري قمري توسط معين الدين جويني به تقليد از گلستان سعدي نوشته شده است




[ چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:نگارستان، جوینی، هادی عباس آبادی,

] [ 18:25 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

رمان زیبای آناکارنینا!!!

نام: آناکارنینا (Anna Karenina) – [دو جلد]

نویسنده (و مترجم): لئو تولستوی (Leon Tolstoi) – ترجمه منوچهر بیگدلی خمسه

ناشر: نگارستان کتاب

تاریخ نشر: سال ۱۳۸۷– چاپ اول

تعداد صفحات: جمعا ۱۲۸۱ صفحه

قیمت سال ۱۳۸۸: دوره‌ی دو جلدی ۲۰۰۰۰ تومان

خلاصه رمان:

اوبلانسکی با زنش دالی دعوایش می شود . دالی نامه عاشقانه ابلانسکی به معلمه فرانسوی را پیدا کرده است .

آنا کارنینا ، خواهر اوبلانسکی از پترزبورگ به مسکو می آید و دالی را با اوبلانسکی آشتی می دهد .

کیتی ، خواهر دالی ، دو خواستگار دارد یکی ورانسکی و یکی له وین .

کیتی و دالی از خانواده شجرباتسکی ها هستند . دالی شش تا بچه دارد .

آنا کارنینا ، همسر کاره نین است و یک پسر بچه هشت ساله دارد که خیلی او را دوست دارد .

کل داستان در خانواده های اشرافی اتفاق می افتد . خانواده ها برای خودشان ، چند تا خدمتکار و آشپز و معلمه و دربان دارند . هر چند وقت یکبار مهمانی های بزرگ در تالار که همراه رقص است ترتیب می دهند . بچه هایشان را هم می دهند دایه شیر می دهد .

داستان بیشتر خانوادگی است و حول و حوش ازدواج دور می زند .

اعضای محترم می توانند رمان زیبای آناکارنینا را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرند .این رمان از سری کتابهای تازه ای است که توسط اعضا از طرح کتاب من درخواست شده است.شما هم می توانید کتاب مورد علاقه خود را از طریق طرح کتاب من سفارش دهید.

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 3 دی 1392برچسب:آنارکارنینا,معرفی رمان,تولستوی,رمان عاشقانه,کتابخانه عطاملک جوینی,,

] [ 8:15 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد